Sv: vilken ras skulle passa mig
Nej, definitivt inte ett bra val till den här personens önskemål. Jack russell är en bevarad jakt/grytterrier som är avlad för uthållighet och för att vara tuffa, självständiga och envisa (inte egenskaper som är särskilt utmärkande hos hundraser som jag skulle klassa som särledes lätta att ha att göra med). Snabba och intensiva i allt de gör. Det är en riktig arbetshund för den aktiva hundägaren. En rastypisk russell som hålls under de förhållanden som TS beskriver lär inte bli trevlig att ha att göra med. Sen finns det givetvis alltid otypiska exemplar men man måste naturligtvis alltid utgå från hur rasen ska vara när man gör sitt val.
Till TS. Min spontana känsla är att det idealiska vore att hitta en vuxen, gärna lite äldre hund med "färdig" personlighet - för rätt individ är nog ännu viktigare än rätt ras.
Jag vet precis var Jack Russell hunden kommer ifrån och vad de använts till!!!!
Tycker ändå TS ska kolla upp rasen och se vad du tycker, och de andra också för den delen.
(det var tyvärr kanske också mer ett personlighetsval från min sida om jag ska vara riktigt ärlig

)
Personligen tycker jag inte TS ska köpa sig en äldre hund med"färdig personlighet".
Skaffa dig en valp som du kan forma själv+ uppfostra själv, det är mitt tips
Lite fler tips inför rasvalet
Amerikansk Cocker spaniel- denna hund har ett jämnt temperament, och en väldigt glad hund med bra uthållighet.
Har också en god arbetslust.
Denna ras är avlade på delade håll men framförallt England och Amerika.
Bichon Frise- Kommer ursprungligen från Frankrike
Glad och lekfull hund
En bra allergihund
Chihuahua-Som du kanske redan vet TS så är detta världens minsta hund
Detta är en tempermentsfull hundras,nyfiken, tillgiven, glad och sprallig ras.
Papillon
Ursprungligen från Belgien/Frankrike
Denna ras förekommer i två olika varianter,Papillon och Phaline som har lite hängande öron.
En hund som ger ett stort intryck

, en ståtlig sådan.
Pekingese
Gammal ras från Kina
Utveckligen på denna ras har varit i framförallt England.
Dock kan denna ras vara reserverad.
Shihi Tzu
En glad och interlligent ras..
Ursprungsland Tibet såsom Tibetansk spaniel..
Tibetansk spaniel(som jag nämnt tidigare

)
Dessa hundar är framavlade som sällskapshundar i kloster till munkarna.
Denna ras är vaken, tillgiven, dock självständig.
En liten intelligent hund, en avståndstagare när det gäller främlingar.
Alltså en bra vakthund
Lycka till TS hoppas du hittar vad du söker