Vilken ras ska man välja??

F

Fannsan

Tips på hundraser som passar mig? :confused:
Den ska vara:
  • Bra förstahund
  • Arbetsvillig (bla. lydnad agility mm.)
  • Ska helst inte fälla så mycket
  • Frisk och sunt byggd

Kommer säkert på mer, men föreslå raser som passar in här! :)

Sv: Vilken ras ska man välja??

Inte för stor och inte för liten :angel: Mellanstorlek! :p

Hmm... trimning har jag nog inget stort intresse för, så det får bli trim- o klippfritt för min del!

Papillon, bichon frisee´, jack russel, bordercollie, ja det finns ganska många att välja på, dessa är väl ganska typiska agilityhundar. OK, papillonen är ju långhårig, men den fäller ingenting. Du hittar säkert någon gullig vovsing. Titta på Vovve-sidorna, så får du uppslag.

Border Collie är väl kanske inte den lämpligaste nybörjarhunden :crazy:

Papillon, bichon frisee´, jack russel, bordercollie, ja det finns ganska många att välja på, dessa är väl ganska typiska agilityhundar. OK, papillonen är ju långhårig, men den fäller ingenting. Du hittar säkert någon gullig vovsing. Titta på Vovve-sidorna, så får du uppslag.

Border Collie??? Du sitter väl ändå inte och rekommenderar den mest utpräglade vallaren av alla till en tjej som vill ha en aktiv sällskapshund?

Till TS, kolla upp en massa hundraser som tilltalar dig och stryk sen efterhand så kommer du säkert på nåt.

//E

Border Collie??? Du sitter väl ändå inte och rekommenderar den mest utpräglade vallaren av alla till en tjej som vill ha en aktiv sällskapshund?

Till TS, kolla upp en massa hundraser som tilltalar dig och stryk sen efterhand så kommer du säkert på nåt.

//E

Haha, nää bordercollie är nog inte riktigt min nivå... :p
Jag kan ju skriva ner några hundraser som jag har haft i huvudet, så vet ni ungefär vad jag gillar!
  • Beagle ( har dock strukit den nu, pga. jaktinstinkten...)
  • Norsk Lundehund
  • Kooikerhondje (hetast just nu)

Om man bortser från det faktum att de fäller en del 2 ggr/år så skulle jag nog tipsa om Finsk Lapphund :bump:

När jag nämde bordercollien, då tänkte jag främst på agility.

Vallningen finns där ändå..Och många som håller på med agillity vallar också med sina BC:s.

Ja veeeet, men den som vinner mest är faktiskt Bc. Har vart på en hel del agilitytävlingar., och den var alltid bäst och snabbast. Nog om detta, det var inte bara detta hon skulle ha den till. eller........?

Ja veeeet, men den som vinner mest är faktiskt Bc. Har vart på en hel del agilitytävlingar., och den var alltid bäst och snabbast. Nog om detta, det var inte bara detta hon skulle ha den till. eller........?

Fast har du nån gång pratat med de som har BC? Och frågat hur mycket tid de lägger på sin hund? Hur mycket de faktiskt vallar?

//E - som också har varit på en hel del agilitytävlingar...

Vad säger ni om Dansk/svensk gårdshund? Passade en sådan hela jullovet och trivdes mycket bra med henne. :love: Dock tycker jag att de är lite små...

DSG är underbara! De e ganska små men min hänger lätt med på ridturer och långpromenader! :love:
5869864.jpg

www.gardshund.com

//Mimmi

Någon form av retriever kanske?
Personligen är jag dödskär i Curly Coated Retriever, de är högre och smäckrare än en labbe. De har kort, lockig päls och fäller inte. Tollare? Pudel kräver ju trimning men annars är väl de ganska lättlärda.
Annat förslag är shetland sheepdog.
Cocker spaniel och cavalier king charles spaniel kan nog också vara lämpade för agility.

Någon form av retriever kanske?
Personligen är jag dödskär i Curly Coated Retriever, de är högre och smäckrare än en labbe. De har kort, lockig päls och fäller inte.

Curly är en rätt speciell retriver, det är ingen direkt nybörjarhund. De kan vara mycket skarpare än labbarna och framförallt så väger de nästa dubbelt så mycket.

/E

Jag kan nog hålla med om pudel.

Jag har alltid förr tyckt att pudlar är skälliga hoppiga tant-hundar, men på senare år har jag faktiskt ändrat uppfattning.
Har träffat många trevliga pudlar ( i alla storlekar) och nu skulle jag t.om kunna tänka mig en själv, men det är många år framåt....

Sheltie
Flat
Pudel
boxer.

En annan ras jag blitt tokkär i på sistone är Irländsk Setter men vet inte alls hur dom är att jobba med:P

Borderterrirar är underbart trevliga allround-hundar. Står tom i rasstandarnden att de ska kunna följa med en ryttare till häst i terräng en hel dag.

Jaktinstinkt? javisst, men många borderterrierägare esysslar inte alls med jakt och det fungerar jättebra.

-Bra förstahund: yes
-Arbetsvillig (bla. lydnad agility mm.): Ja! Tränar o tävlar agility med dem
-Ska helst inte fälla så mycket: fäller inte alls. behöver trimmas.
-Frisk och sunt byggd:Väldigt

Lycka till!
//Gilly

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 006
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 483
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 878
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 798
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar