Vilken ras ska man välja??

Sv: Vilken ras ska man välja??

Sheltie
Flat
Pudel
boxer.

En annan ras jag blitt tokkär i på sistone är Irländsk Setter men vet inte alls hur dom är att jobba med:P

Sheltie låter rätt okej...

Flat så ska du vara beredd på att läggga ner ganska mycket tid på passitivitetsträning och aktivering. Irländsk setter är väl en aktivare variant på flat om jag inte är helt ute och cyklar... Annars är flattar i alla fall ganska lätta att jobba med, oftast.

Pudel, Har jag ingen jättekoll på... men den ryker väl med trimmningen.

Boxer är kända för att vara jävliga till dom blir 1,5 år, kanske ingen nybörjarhund....?

Dansk svensk gårshund är inte så homogen som ras så det finns både små hundar och något större... Kolla runt, är en trevlig ras tycker jag personligen

BORDER COLLIE? Den som föreslog det var GALEN och visste inte alls vad den pratade om, KÖP ALDRIG EN BORDER COLLIE SOM FÖRSTA HUND! (om du inte vet exakt vad du gör såklart!) Allt för många BC och BC-korsningar som säljs som sällskapshundar går det åt skogen för...

Senast ändrad av en moderator:

Vare sig BC eller JRT är väl inte någon nybörjarras direkt...

Bc tycker jag kanske inte heller att man bör skaffa om man inte tänkt sig att hålla på med vallning men du menar alltså att om man aldrig haft hund förut men är ambitiös, villig att lära sig, gå kurser och aktivera sin hund så bör man ändå inte skaffa en jrt?

Vad är det som gör att en person som ovanstående inte klarar av en jrt?

Flat så ska du vara beredd på att läggga ner ganska mycket tid på passitivitetsträning och aktivering. Irländsk setter är väl en aktivare variant på flat om jag inte är helt ute och cyklar... Annars är flattar i alla fall ganska lätta att jobba med, oftast.

Jag skulle nog inte rekomendera en flat , självklart så finns det personer som skaffar flat som första hund som klarar av det men det är ingen lätt hund. Min är stenhård, och får han en liten bit av lillfingret så har han snart tagit hela armen... Den andre vi har är supergo och trevlig men kräver en ordentlig och fast hand då han lätt går upp i stress.

Sheltie tycker jag låter bra, jag har ingen koll på DSG:n..

Sheltie
Cocker spaniel (kan trimmas ner och pälsvården blir då inte så omfattande)
Dansksvensk gårdshund
kromfohrländer
Cavalier

jag hade nog främst riktat in mig på en sheltie (underbara hundar:love: eller en cavalier:)
Cavaliererna har ju dock endel problem med blåsljud på hjärtat, så var noga med att kolla upp uppfödaren om du fastnar för den rasen.

Jag skulle nog inte rekomendera en flat , självklart så finns det personer som skaffar flat som första hund som klarar av det men det är ingen lätt hund. Min är stenhård, och får han en liten bit av lillfingret så har han snart tagit hela armen... Den andre vi har är supergo och trevlig men kräver en ordentlig och fast hand då han lätt går upp i stress.

Sheltie tycker jag låter bra, jag har ingen koll på DSG:n..

Nej, det var därför jag lade till oftast på slutet... Har själv en flat som förstahund och han tar förvisso också hela handen om han får lillfingret, men sen kan man lätt ta tillbaka handen veckan därpå. Men även jag har träffat stenhårda flattar... så som sagt, oftast är det lättajobbade, men inte alla...

Jaszminbeskuretcopy25kb.JPG

Här är en annan ras jag tycker verkar superhärlig!
Pumin är en lagom stor (runt 11 kg) ras som har vallegenskaper men fungerar bra som aktiv sällskapshund, glatt humör och behöver inte trimmas speciellt mkt.
Funkar jättebra till lydnad och agility!
Dessutom har väl en av de främsta i freestylen en pumi?
Finns i olika färger, vanligast är grått,svart och vitt.

Detta är definitivt en ras jag själv ska titta på om jag nångång ska byta ras!

Någon form av retriever kanske?
Personligen är jag dödskär i Curly Coated Retriever, de är högre och smäckrare än en labbe. De har kort, lockig päls och fäller inte. Tollare? Pudel kräver ju trimning men annars är väl de ganska lättlärda.
Annat förslag är shetland sheepdog.
Cocker spaniel och cavalier king charles spaniel kan nog också vara lämpade för agility.

Tollare är jag mycket nyfiken på! Någon som har något att berätta om dem?

Cavalier? Är det en Cavalier King Charles Spaniel? Hur är de som första hund?

Pumin är ju underbar!!! Min pojkväns familj hade en sån förut och det var verkligen en kanonjycke! Energisk och pigg och glad men inte svår att ha och göra med alls :)

*knapplån*
Finsk lapphund, kanske?

Tollare är jag mycket nyfiken på! Någon som har något att berätta om dem?

Inte mycket tyvärr men min brors förra tjej hade en sådan som jag umgicks mycket med i några år och just den hunden var otroligt glad och trevlig, en mycket lättlärd hund som älskade att jobba.
Jag vet inte om detta är typiskt för tollare i allmänhet men den dagen jag kommer skaffa en ny hund kommer jag definitivt fundera på en sådan!

jag har just köpt en kooikerhondje, och det är verkligen en underbar hund! jag är helt såld... lättlärd, lyhörd, aktiv, alert, men har ändå förmågan att coola ner och tar det lugnt inomhus... inte speciellt skällig, utom för att varna... något skall sådär... iofs med mycket vilja i, och så sockersöt att man lurar sej...
"ulv i fårakläder" kanske.
Behöver aktiveras, annars hittar den på bus.
Och kan vara lite reserverad ibland.
men jag kan inte annat än rekommendera rasen. oerhört mångsidig och trevlig ras! och lagom storlek :smirk:
och jag är inte alls totalt såld :angel:

Föreslår dvärgpinscher. Mycket hund i litet format. Finns många som just håller på med agility och lydnad. Finns mer att läsa på dp-klubbens hemsida.

jag har just köpt en kooikerhondje, och det är verkligen en underbar hund! jag är helt såld... lättlärd, lyhörd, aktiv, alert, men har ändå förmågan att coola ner och tar det lugnt inomhus... inte speciellt skällig, utom för att varna... något skall sådär... iofs med mycket vilja i, och så sockersöt att man lurar sej...
"ulv i fårakläder" kanske.
Behöver aktiveras, annars hittar den på bus.
Och kan vara lite reserverad ibland.
men jag kan inte annat än rekommendera rasen. oerhört mångsidig och trevlig ras! och lagom storlek :smirk:
och jag är inte alls totalt såld :angel:

Tack för informationen! Jag har hört från flera håll att kooikern kan vara väldigt reserverade mot främlingar, vet du om det är vanligt att de är det?
Jag vill ju kunna ha med hunden överallt bland människor utan att den känner sig otrygg.

Just nu är det nog DSG:n som jag är mest inne på, men jag skulle vilja att den var lite större...
Finns det någon ras som är precis som DSG fast större? :angel:

Har träffat en del tollare och de har varit oerhört trevliga hundar, själv tycker jag också att de är oerhört vackra. Skulle dock inte skaffa en tollare utan avsikt att jaga med den. Visst finns det många jakthundar som passar som sällskaps/spår/lydnad/agility-hundar men jag tyckler att själva tollingen är så intressant att jag skulle tycka att det var oerhört tråkigt att inte använda hunden till det den är framavlad för. Jag skulle heller inte säga att tollaren är den ultimata förstahunden. Jag kommer förhoppningsvis att själv skaffa mig en tollare någon gång, men inte än på många år.

I familjen har vi en dvärgschnauzer. Väldigt trevlig hund, möjligtvis lite för envis/stursk ibland men lättlärd och så himla mysig. Alla som träffar honom blir kära och det är ömsesidigt. Han har gått kurser i agility och var bland de bästa i sin grupp. Schnauzern är en trimras, men vår klipps eftersom han inte ställs ut.

Andra hundar jag kan tänka mig kan passa är:
* Cairn
* Soft Coated Wheaten Terrier
* Cocker spaniel
* Papillion

Tävlar i agility gör man väl ändå för att det är kul och inte bara för att vinna?

En soft coated wheaten terrier tänkte jag med på...men den kräver ju lite pälsvård.
Foxterrier likaså (har haft en strävhårig) och airedale.
Lite mildare vallhundar är kanske en tervueren, fast mycket päls...är det malionis(stavning?) som är den lättpälsade varianten.
Boxer är ju också ett förslag som jag gillar.

De flest av dessa är ju lite större än DSG...

Är det slät päls du vill ha?

Jag har fastnat lite för kromfohrländern själv men har haft svårt att hitta info om den då den är ovanlig i Sverige än. Men jag har ungefär samma kriterier när jag sitter och klurar över hund #2 som du har.

Pumi låter ju annars som ett passande alternativ.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 006
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 483
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 878
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 798
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar