Vilken ras passar mig??

Sv: Vilken ras passar mig??

Varför inte en papillon. Kräver minimal pälsvård och perfekt för agility, samt jättegoa hundar.
 
Sv: Vilken ras passar mig??

Hejsan! Själv har jag uppfödning på Lapsk VAllhund, Och såklart tycker jag den rasen är bäst och passar till allt! Gå gärna in och läs lite om dom och kolla på bilder för att skapa dig en egen uppfattning av dom!


www.slk.nu


Men de är väl ganska stora? Har tänkt mig runt ca 30 cm.. ungefär iaf =) Sen har dom väl ganska mkt pälsvård?

Men tack ändå =)
 
Sv: Vilken ras passar mig??

Jag har en Border Terrier och dom är jättemysiga :love: Har tränat både agility, dressyr och sök med honom och han har lärt sig allt jättefort. Lär honom nya trick hela tiden och han är 6 år nu:D
Brukar även passa hans mamma ibland och hon är likadan.
Hann aldrig lära honom tycka om hästar tyvärr för annars hade han nog trivts jättebra i stallet.
Älskar långa promenader men kan ändå ta sovmorgon då och då och bara ligga och sova och mysa:)

Så Border Terrier rekommenderar !


Ja dom är ju jättefina :D Har inte tänkt på dem :D
 
Sv: Vilken ras passar mig??

Schipperke


Schippen ingår i rasgrupp 1, och påminner väldigt mkt om vad aningsfull skriver om sin DP.
En mkt aktiv hund, som går in för allt till 110.
Jag tränar lydnad,agility,apportering,personsök,spår m.m.
Alltid lika glada och positiva till det mesta.
Vaksamma,lyhörda,temperamentsfulla hundar.
Tåliga hundar som klarar att hänga med överallt i alla väder.
Min är dock inte så förtjust i regn.
Det finns en hel del vakt i schippen, vilket är både på gott och ont.
Att larma när det ringer på dörren osv.
Jag har min lilla tjej lös i princip överallt och hon har inga planer på att dra ifrån mig, hon vill alltid vara till lags.
Min dam är 33cm hög och väger ca 6 kg.
Dom brukar uppdelas i 2 storlekar, 3-5 och 5-7 kg.
Minimal pälsvård, schippen ser alltid ren och blank ut. Fäller ca 2 ggr per år, och thats it.
Schipperken är ursprungligen pråmhundar som användes till att jaga råttor. Så att följa med på båtturer är väldigt uppskattat av dom flesta.
PMa om du vill veta mer.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken ras passar mig??

Ja precis.. Fråga på bara så ska jag svara på det jag kan..
Ps: Nästa kull här är beräknad 2008 Ds.

Hane kommer att bli en som har Jakt i sig.. Renrasigt såklart!!
 
Sv: Vilken ras passar mig??

Inte funderat på norfolk terrier? JÄTTE tåliga hundar som är bladn de friskaste hundraserna som finns. Jättebra att ställa ut då dom är rätt ovanliga :idea: och perfekt till agility om de har den lekfulla personligheten då de älskar att lära sig saker. bara att man måste hitta den rätta hunden, jag har haft två norfolk och är så kär i rasen, ena är rädd för bollar men älskar att göra tricks, den andra älskar att leka och kuta runt som en idiot.
Visst är dom starka i psyket så man måste ha någon hundvana...och dom har grymt starka käkar men jättemysig ras måste jag säga... Behöver ingen speciell pälsvård, jag kammar aldrig mina förutom när de kanske ska på något speciellt eller när det blivit någon tova, vilket händer väldigt sällan. Jag har bilder...

valp





sista är en champion hund.
Även väldigt bra spårhund...
sen är ju papillon en väldigt rolig ras ;) Tycker dock det borde rkävas en del pälsvård till all deras päls..?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken ras passar mig??

Oj de lät ju jätte trevliga :D Måste läsa mer om dem :D O perfekt storlek :banan: O jävla söt är dom ju me :D
 
Sv: Vilken ras passar mig??

Påminner på nått sätt om Australisk terrier :p De va verkligen jättesöta :D Måste läsa mer om de med ^^ Har inte hört talas om de så mkt :p
 
Sv: Vilken ras passar mig??

http://www.norfolkterrier.se/

Det tycker jag verkligen du ska göra, kom bara ihåg att det ofta är enmanshundar. Fast om man vet hur man uppfostrar en hund så klart att den fungerar med andra människor också, då kan den även bli en jättemysig familjehund. Bara den vet vem som e ledaren och vad som gäller. Annars kan den som många andra hundar bli lite aggressiv, för då vill den skydda dig istället för att ta skydd HOS dig, då blir det en trygg hund som trivs även med andra. Det är viktigt att man inte lägger för stort ansvar på hunden. Men så är det ju med många hundar så antar att du vet allt detta redan. Jag kunde inget när jag skaffade rasen och det gick ju som de gick...men efter något år var allt bra och idag kunde jag inte önska mej en mysigare hundras :love: SÅ lojal.
 
Sv: Vilken ras passar mig??

Oj de lät ju jätte trevliga :D Måste läsa mer om dem :D O perfekt storlek :banan: O jävla söt är dom ju me :D

Vad roligt! Jag finner allt jag vill ha av en hund i schipperken! Vill du veta mer eller har frågor,eller bara vill se mer bilder så är det bara att PMa eller skriva på msn.
 
Sv: Vilken ras passar mig??

Cairnterriern är också en väldigt trevlig hund :)
Min första vovve , som tragiskt och hastigt gick bort i sommras var en sådan , iofs en för hög och inte rastypisk på något sätt :angel:
Men världens underbaraste , min kompis har en rastypisk Cairn och den är heelt underbar , uttrycket världens bästa kompis stämmer verkligen in på Cairnen :)
Släner in lite bilder på min gamla pojk , dock är han rakad :crazy: på dessa bilder, lång historia , gjordes utan min vetenskap. Men då alla andra försvann när datan dog får du till godose med dessa :)







Han va fortfarande lite mullig på de färgade bilderna , omplaceringshund och va tjocker när han kom...Men ack så söt :)
 
Sv: Vilken ras passar mig??

Jag va på prakik på en liten kennel o där hade de två carnterrier.. Dom va ganska dominanta eller vad man ska säga.. båda va "har jag ett ben så är det mitt o inte ens matte kan ta det ifrån mig" Alla är kanske inte så :p
Sen måste man ju trimma dem ganska mkt om man vill hålla på med utställning :crazy: Eller det va kanske mycket för att hon inte ställde ut sina.. blir kanske mindre om man rycker oftare :p
 
Sv: Vilken ras passar mig??

Jo jag har varit inne o kollat på din lilla på pixbox :D Sötis asså :love:
Kan ju säga att jag har varit o kollat på uppfödare där lite med :D Så underbart fina!
Men jag kommer ändå ha beslutsångest när jag väl ska köpa valpen..
Står mest mellan Schipperke, DP, Papillon/phalené, Borderterrier o JRT än så länge.. men alla andra raser som är uppnämnda verkar jätte bra de me =)
 
Sv: Vilken ras passar mig??

Vill du främst ha till sällskap är väl JRT och border terrier inte de mest exemplariska raserna. Det är ganska krävande småhundar...

Sen agility, det kan man fråga sig hur ofta?

Terrierna behöver ofta mycket mental aktivering, som spår..
 
Sv: Vilken ras passar mig??

Njä inte främst som sällskap..
Har tänkt mig att tävla i agility, har jag velat länge men har inte rätta hunden för dt :p

Asså jag vill ju att hunden ska kunna gå en långprommenad på två tre timmar utan problem, men inte klättra på väggarna om den bara får gå runt kvarteret en dag. :)
 
Sv: Vilken ras passar mig??

jag är också inne p åatt skaffa mig en hund...har varit för många hundlösa år...hoppas det är ok att jag slinkerin i tråden lite, är ute efter samma typ av hund, den ska gilla att lära sig saker, gå långa turer, men inte dö om den får vara inne lite längre en dag...minimal pälsvård( har en perser redan) och inte för stor.
 
Sv: Vilken ras passar mig??

jag är också inne p åatt skaffa mig en hund...har varit för många hundlösa år...hoppas det är ok att jag slinkerin i tråden lite, är ute efter samma typ av hund, den ska gilla att lära sig saker, gå långa turer, men inte dö om den får vara inne lite längre en dag...minimal pälsvård( har en perser redan) och inte för stor.

Jag säger schipperke även till dig. Skrev en liten beskrivning längre upp. Schipperken är ingen ren sällskapshund, utan behöver aktiveras och tränas för att må bra. Mkt roliga hundar att jobba med!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 526
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 142
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 350
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp