vilken ras passar mig?

Smurfoff

Trådstartare
1. jag vill ha en liten hund
2. jag vill träna aktivt lydnad, agility, utställning samt tävla
3. det ska vara en hund som gillar att vara tillsammans och gärna som är lite "mammig" och vill sitta i knäet och så
4. Den ska ej vara aggresiv mot främmande och andra hundar, gärna en som gillar allt och alla
5. den ska inte vara skällig, med det menar jag att inte skälla hela tiden
raserna jag gillar utseénde mässigt men vet inte om dom passar mig är: chihahua, italiensk vinthund, pomperan (dvärgspets), bostonterrier, dvärgpincher

raser jag absolut inte vill ha är sheltie, cainterrier, dvärgsnowser, pudel

Sv: vilken ras passar mig?

IMG_0937.jpg

En sådan passar in ypperligt på din beskrivning ;)

Mallju skrev:
1. jag vill ha en liten hund
2. jag vill träna aktivt lydnad, agility, utställning samt tävla
3. det ska vara en hund som gillar att vara tillsammans och gärna som är lite "mammig" och vill sitta i knäet och så
4. Den ska ej vara aggresiv mot främmande och andra hundar, gärna en som gillar allt och alla
5. den ska inte vara skällig, med det menar jag att inte skälla hela tiden
raserna jag gillar utseénde mässigt men vet inte om dom passar mig är: chihahua, italiensk vinthund, pomperan (dvärgspets), bostonterrier, dvärgpincher

raser jag absolut inte vill ha är sheltie, cainterrier, dvärgsnowser, pudel

Punkt 1. Välj vilken liten ras som helst med utseende som passar.
Punkt 2. I princip vilken liten ras som helst passar..

Resten av punkterna är helt och hållet upp till dig att uppfostra, prägla och miljöträna hunden. Alltså kan vilken liten ras som helst passa.

Bara ett litet inlägg: Du kan aldrig veta om hunden kommer gilla att vara i knät. Spelar ingen roll vilken ras eller storlek den är. Sånt väljer man liksom inte, det gör individen.

Resten är ju bara upp till dig att bli en tillräckligt bra ledare för att hunden inte ska bli agressiv etc.

min hund är en staffordshire bullterrier och vill bara sitta i knäet hela tiden. han väger 17 kg...

Om jag tänker agility så är faktiskt italiensk vinthund något av det sista som kommer upp i mitt huvud... de jag har träffat, gäller öht alla vinthundar, har inte varit speciellt intresserade av någon träning.

Bostonterrier är väl utmärkt om du gillar dem. Likaså dvärgspets som är min favoritknähund. Vår klubb skickar i dagarna en dvärgspets på U-SM i lydnad, så de går utmärkt att träna med. Annars tipsar jag gärna om Petit Brabancon.

//E

Låter som en dvärgpinscher. Aktiva, lättlärda, älskar att jobba. Sen är det en riktig knähund. Jag vet inte en dvärgpinscher som inte vill sitta i knät och sova i sängen tillsammans med matte och husse - gärna under täcket. :love:
Mycket hund i liten förpackning.

Det enda som talar emot dvärgpinschern är att en dvärgpinscher sällan gillar allt och alla. Det är en underbar familjehund som älskar sin familj men som är vaksam mot främlingar (avlad för vakt och jakt). Däremot ska dom inte visa aggressivitet eller rädsla. De flesta dvärgpinschrar brukar vara totalt strunta i människor som inte tillhör flocken.
Varför titta på dig när jag kan titta på min matte, typ. :D

En liten DP som ligger och vilar på husses arm. :D :love:

p1010139_1135038709.jpg

p1010072_1135680021.jpg

varför inte en cavalier???? följsammare än de raser du nämn! mindre skällig oxo och så fantastiskt roliga fina och trevliga hundar!

chihuahua är ju aktiv, men storleken kanske inte så bra till agility osv, och dom kan vara rätt kaxiga och skälliga.... min älskar kel och vara i famnen och full fart ute... men agility var ingen höjdare, samma med lydnad, han är smart men listig och rätt egen ;)

bra på agility av små hundar är väll sheltie har jag för mig?
Själv ska jag snart bli med dvärgschnauzer, jag tror det är en väldigt bra och mångsidig hund. Dvärgpudel är smart och kanske passande till agility och lydnad?

Senast ändrad:

Dvärgpinsher! har en själv å han passar in på din beskrivning perfekt! vill du ha tips om bra kennel är der bara att skicka pm.

Dvärgschnauzer, från TopJoy? (eftersom du bor i Luleå tänkte jag)Vilken färg ?
Du kommer inte att ångra dig

säger Rie, ägare till en s/s dvärg

Lady_A skrev:
varför inte en cavalier???? följsammare än de raser du nämn! mindre skällig oxo och så fantastiskt roliga fina och trevliga hundar!

vår granne föder upp cavaliers och dom är väääldigt skälliga. bara man går förbi deras trädgård så skäller dom massor. dom är jättetrevliga och glada och hoppiga att hälsa på men det är inte min typ av hund. dom är inte särskilt lydiga och gör lite hur dom själva vill verkar det som hehe.

är nog mest sugen på DP men jag är rädd att det kanske är för tufft för mig då jag har hört att dom gärna tar över som flockmedlem. hur är dom mot andra hundar föresten? tror ni om man tränar dom med främmande människor och hundar som valp att det blir bra som vuxen? då jag kommer åka runt rätt mycket med hunden.

vår granne har 3 dvärgpinchar och det är dom VÄRSTA hundarna jag varit med om. han går alltid med dom lös och man blir livrädd när man ser dom då dom kommer full fart mot en och skäller och morrar. när man går med hunden så hoppar dom upp på dom och hugger dom i strupen. våra stora hundar är livrädda för dom ! och min pappa knacka på deras dörr och hundarna far ut och biter han i byxbenet. hela galna är dom. hoppas verkligen inte alla e så.

dock e det USA importer, kanske har dom dåligare temperament där

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 557
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 474
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 493
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023