F
Fruentimber
Ännu en ras (eller raser då) som kommit upp. Har inte träffat så många såna heller, men en av mina hundtränar-favoriter har två väldigt fina... också något att titta närmare på!
Vi har ju ett par användare här på forumet som har både en och ett par stycken som de tränar och tävlar med, bland annat. De hittar säkert hit!
Fortsättning corgi:
Fysiska skillnader på raserna är att pembroke generellt är mindre och näpnare, lite mer spets-lika i ansiktet och kan ha stubbsvans. Cardigans är då i regel något större, lite mer grovhuggna drag och oftast större öron och har fullång svans. De kan till skillnad från pembroke ha färgen blue merle.
Lilla M (welsh corgi pembroke
Visa bifogad fil 136069
Vår bc Spock i bakgrunden.
Mina varit fullt ös medvetslös och glatt sprungit med våra bc's ute och håller ändå ett bra tempo även om de såklart inte kommer upp i deras fart. Notera att det också förekommer lite mer försoffade individer men generellt tycker jag att corgi-raserna är underskattade i träningssammanhang men ta i akt att hitta rätt individ ur mer aktiva linjer om rasen är intressant.
Jag gissar dock att corgi faller på storleken? Nu är ju pem något mindre än cardigan, men tänkte i och med att du @Bri ville ha samma storlek eller mindre som din nuvarande sheltie. Jag har tre cardigan i storleken 17, 17,5 och 20 kg men är storleken något du kan bortse ifrån så kan det säkert passa! De har ju trots allt korta ben, så storleken märks inte lika mycket.