vilken ras passar mig?

Sv: vilken ras passar mig?

:rofl: Dessvärre låter det som ouppfostrade DP's. Inte helt ovanligt beteende om än inte önskvärt. Min egen har varit väääldigt knepig som yngre och det är först nu när hon börjar närma sig vuxen ålder (är 2 år) som hon börjat vänja sig av med såna dummheter och kan gå lös med mig var vi än befinner oss. Hon kan gå lös på ridturer och promenader där vi möter andra människor och hundar utan att bry sig om dom. Nu kan vem som helst komma hem till oss. Visst, hon skäller just när någon är på dörren men så fort hon sett vem det är så blir hon antingen överlycklig om de är någon hon känner eller så muttrar hon lite om det är en främling och så går hon och lägger sig.
Det man inte får glömma är att det är väldigt aktiva hundar och jag tror egentligen att många av dessa problem i rasen beror på understim och att man helt enkelt inte är nog tuff mot dom utan låter dom ta kommandot.
Jag utgår alltid från att vara glad och positiv i all träning, allting ska läras in med humor och en stor dos belöning. Men om hon gör nåt som inte är önskvärt måste jag plocka ner henne för hon är stentuff! Många som sett henne har inte sett maken till tuff hund på så vis. Vet inte antalet gånger hon blivit påhoppad så att hon flugit och snurrat flera varv och åkt på luftturer. Men hon reser sig blixtsnabbt och allt rinner av henne, en hundradels sekund senare finns inga spår kvar.
Men att träna ihop med andra människor och hundar är inga problem alls. Som sagt, aktivera din hund, var konsekvent med vad du tolererar så har du en helt fantastisk hund i din dvärgpinscher.

Tråkigt att de cavalierer du träffat varit så!! Kan det inte bara va att de är understimulerade då?? De jag känner är väldigt lydiga lätttränade följsamma gillar andra hundar människor katter hästar å allt och är INTE skälliga....

Tibetanskt terrier

Dom sitter gärna i knä, men inte hur länge som hellst, då det blir för varmt. Du måste gilla pälsvård, den har lång päls...

Du kan läsa mer om rasen på TTS Våran ras rasklubb.

Jag kan bara fortsätta lobba för Löwchen. 26-36 cm i mankhöjd (min är 38 hrrm) livlig, snabb smidig, gillar agility, spår, lydnad etc. Mildare variant av terrier i temperamentet men absolut ingen mes, mycket människokär. De är friska och lever länge. Det som ofta avskräcker är lejonklippningen men ska man inte ställa ut kan de gott och väl ha en "alternativ frisyr" . Mycket hund i liten förpackning för att använda en gammal uttjatad klyscha.

Senast ändrad av en moderator:

tuaphua skrev:
Jag säger som vanligt Papillon. Vill man ha en aktiv, social och lättlärd, intelligent, mindre hund är en pappis perfekt.

Mer info finns här: www.papillonringen.se

hemsidan funkar inte. men det verkar vara en trevlig ras :love: såg några sånna i helgen som tävlade agility och dom var jätteduktiga och snabba, tävlade klass 3

Varför inte shetland sheepdog!????????????????
Perfekt till agillity, träna lydnad med, knähund och allt annat du nämde! kanske att dom kan vara lite reserverade men det beror också på uppfostran. synd att inte storleken stämde, men annars skulle en golden passa dig!

då dom är så skälliga. dom är jättetrevliga mot allt och alla, min agility tränare har 4 st och dom skäller hela tiden men älskar alla. men sen är det pälsen. vi har en långhårig hund här hemma och det är ett himla jobb

Jag skulle satsa pa en chihuahua om jag var du. Jag har en och hon gar superbra att trana agility med! Alskar att hoppa hinder och gora alla mojliga ovningar.
Jag har inte tiden eller intresset att tavla med henne just nu, men den dagen kanske kommer. Numera finns det ju agility klasser for smahundar, sa storleken ar inget problem alls.

ramonarunds skrev:
Jag skulle satsa pa en chihuahua om jag var du. Jag har en och hon gar superbra att trana agility med! Alskar att hoppa hinder och gora alla mojliga ovningar.
Jag har inte tiden eller intresset att tavla med henne just nu, men den dagen kanske kommer. Numera finns det ju agility klasser for smahundar, sa storleken ar inget problem alls.

hur e dom att träna lydnad med ? dom är så små så man kanske råkar trampa på dom, det e det jag e rädd för :rofl: är dom lättlärda? såg ju isabella i topdog och hon var ju urduktig! men det finns kanske inte många som är som hon.

det största problemet e pengarna.. vavvor e så satans dyra! runt 20 000 får man räkna med och dom pengarna har inte jag :cry: kan ge 10-12 000 som max

Pudel kanske:p
Dem gillar att gosa och dem är fina dem gillar att sitta i knät och för mig får den rosett i allt du skrev...
Gå in på http://www.pudelklubben.se

Senast ändrad av en moderator:

gillar inte pudlar, tycker det är en hund som mest gamlingar har :crazy: har aldrig gillat rasen

kan tänka mig en shetland shepdog, men det är pälsen som verkar vara så jobbig, men det e kanske olika från hund till hund? för vissa som jag sett har tunnare päls än andra

Mallju skrev:
gillar inte pudlar, tycker det är en hund som mest gamlingar har :crazy: har aldrig gillat rasen

kan tänka mig en shetland shepdog, men det är pälsen som verkar vara så jobbig, men det e kanske olika från hund till hund? för vissa som jag sett har tunnare päls än andra
Här kommer shetlands sheepdog-tjejen igen! :
Ja, pälsen måste borstas regelbundet och när valpen fäller första gången är det stora hår tussar lite här och där!(om man inte lägger ner hårt arbete på att borsta bort det lösa håret innan det hamnar på golvet!) eftersom rasen är något reserverad för främlingar kan det tänkas att den kan bli skällig när det kommer främmat. men den är också VÄLDIGT intelligent och lätt att lära, så det beror på hur du uppfostrar! som sakt lättlärd och kan bli fantastisk agillity-hund! Jag tycker du ska samla ihop all info du kan få om rasen!:)
LYCKA TILL!;)

alla shetlis jag har träffat har älskat allt och alla och hoppar på främmande människor. agility tränaren har 4 st och dom skäller rätt mycket på allt men dom blir alltid glada om någon kommer och klappa dom, även sånna dom aldrig sett förut. men dom är ju vana då dom är med överallt

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 557
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 474
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 493
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023