Vilken ras passar mig?

Sv: Vilken ras passar mig?

Det finns även vissa jakthundar som använd mycket inom sällskap. T ex. Dalmatin, Foxterrier, Irländs setter, Engelsk setter. Så vissa "Jakthundar" går att användas som "första hund".

Jag tycker faktiskt inte att det finns någon idealisk första hund, för det mesta beror det på hur man dresserar den, men ibland inom aveln. Vissa kanske behöver lite hårdare/strängare dressyr, t ex setter, och andra är väldigt lättlärda, t ex golden. Men även om en ras sägs vara svår eller lätt att dressera finns vissa undantag.

Måste få ställa några motfrågor ang dina "tips" .

1. Skaffa ingen hund som behöver ständig hårvård, som t ex pudlar?
Hur kommer det sig att du skriver så? Det har väl inte med om man är hundvan eller inte om man är beredd på att lägga ned tid på pälsen eller inte ? Pudlar är lättlärda och följsamma och vad bekommer deras päls så behöver man inte lägga ned speciellt mycket tid på den om man inte vill..( Det finns trimmer )
2. Välj ingen vallhund om du inte har kunskap om det
Man kan väl skaffa sig kunskap om rasen?( vilket man alltid skall göra när man köper en ny ras ) Om man har tillgång till får och låter sin hund få valla så ser jag inget hinder, en stimulerad vallare är även dom tillgivna och lättlärda.

4. Välj ingen jakthund!
Nu kommer du med ett så dumt påstående igen, varför ska man inte välja jakthund ?
Det är väl mycket bättre att en nybörjare med jaktlicens köper sig en jakthund ( Där den kommer att få arbeta med vad den är avlad till ) än att en erfaren hundägare skaffar en jakthund till sällskap:confused: Det handlar inte om kunksoa ( för det kan man alltid skaffa sig) utan om sitt syfte, vad man vill ha sin hund till...

6. Bor du i stan så välj inte en för stor hund eftersom de vill ha mycket plats, du vet, stoor trädgård.
Vad har storleken för betydelse om man bor i villa eller i lägenhet?
Jag bor i en 2:a med min Grand Danois, man ska väl knappast motionera sin hund inomhus?
Jag tror att hundägare överlag blir latare om de har en trädgård, så mycket lättare att bara släppa ut hunden i trädgården i stället för att ut och promenera.
Man kan så vitt jag vet lika väl träna sin hund på en parkering/äng som i trädgården, eller har jag fel ?

apollo1 skrev:
Har du erfarenhet av Collie? Har hört många som säger att dom gärna är ängsliga och dyl, vad kan jag tänka på när jag träffar föräldrar/pratar med uppfödare?

Jag känner till tre collies så direkt erfarenhet har jag inte. Men av de tre jag känner är de två tikarna lite mer tillbakadragna, skygga och ogillar höga röster/cyklar/barn som stojar & leker. De är mycket trevliga hundar i övrigt som gillar att arbeta. Mycket arbetsmotor. En utav dessa hundarna gavs bort då de hade så många hundar och denna avskydde barn då något barn hade varit våldsamt emot henne.
Den tredje, colliehannen, är tuff och gillar alla människor. Hanhundar gillar han inte! Även denna hunden har arbetsmotor, denna har dock mycket mer än tikarna och kräver aktivering.

Men jag tycker i överlag att det är positivt. De två collietikarna kom från samma uppfödare/samma föräldrar. Så det kanske bara var det som var "felet". Den collietiken som var mest rädd för barn tydde sig till mig :) Och jag var det enda barnet (då 12 år) som hon någonsin accepterat. Det kändes helbra. Men jag vet inget mer än detta jag skrivit, så du bör nog fråga någon som vet mer.

Ferrari

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 771
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 149
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 742
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 748
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar