Vilken ras passar mig?

Sv: Vilken ras passar mig?

apropå ingenting, men en amstaff då? hur skulle det funka?

Min boxer är min första hund. Aldrig haft hund tidigare, ingen i min familj heller. Jag är (har blivit) allergisk mot hundar men de problemen kommer o går. Nu har jag inte känt nåt på evigheter. Inte ens när jag bodde hemma hos min hunds uppfödare o passade valpar o hundar...

Boxern är en glad o sportig hund som gärna gör lite allt möjligt. Den funkar i sök, spår, lydnad o agility. Den är väldigt självständig o envis o ingenting kommer gratis men desto mer glädje när allt verkligen funkar. Det gäller att ha humor för boxern gillar att spexa... Den älskar människor o kommer att ha sitt glada lynne kvar trots att den nått hög ålder! :) Det är en ängel i en gangsters kropp!

Kolla gärna mer om rasen på www.boxerklubben.nu

eh, vart har jag skrivit det? jag tror att jag skrev att jag inte ville ha en liten hund (med undantag för jack russeln), annars har jag helt enkelt missat ett inte ;)

boxers är väl ganska lika amstaffen i päls? undrar om de är lika i lynnet, har du någon koll?

sabbet skrev:
Kan inte du lägga upp en bild på din cocker, vore kul att se den i lite "sportigare frisyr" :)

Jajjemän:
atchooflytvast.jpg

atchoo1.jpg

Sorry, my misstake, här är för många som vill ha rastips :)

Om du letar efter en hund med kort päls (med tanke på allergi) så kanske du ändå ska ta en kik på dalmatiner. De är allsidiga, smidiga (för ev agility, jag tränar en tjej med en dalmatiner som är superduktig) och inte så krävande som en fågelhund. Cocker är ju också ett bra tips, är lite orolig över pälsen där... Mellanpincher??

Vet att många allergiker tål min hund rätt bra, så försök hålla dig till korthåriga hundar om du har samma typ av allergi. Strävhåriga hundar brukar också gå bra, typ schnauzer.

//E

Vad sägs som pudel?
Kanske lite väl mkt pälsvård...

korthårig medel mot stor hund hmm.. tror jag sover på saken! :)

Ja de har likadan päls.

Amstaffen o boxern kanske kan vara lite lika i lynnet men där finns många skillnader. Min hund leker väldigt bra med amstaffar o liknande raser för de är alla ganska tuffa i sina lekar. Många hundar backar gärna när min boxer kommer galopperade som en ångvält. Så på så sätt är de ganska lika. Dock kan amstaffen vara mycket mer på hugget - det är ju trots allt en terrier!

Jag tycker att amstaffen har nerverna på utsidan av kroppen o tänder snabbt på vad det än kan vara - är den lycklig så är den LYCKLIG, är den arg så är den ARG, osv. Nu har jag mest umgåtts med pitbulls så jag ska väl egentligen inte låtsas vara nån expert men jag har iofs träffat många amstaffs oxå. Bor trots allt mitt inne i Malmö där dessa raser nästan dominerar... Men jag vet att pitbullen är en bra brukshund o har mycket lätt för att lära sig o gillar att träna, både fysiskt o psykiskt (syns sällan eftersom det mest är idioter som dras till den rasen, tyvärr). Tror inte att amstaffen är sämre på de planen!

ÅHHHHH!!! En mellanpincher vill jag ha! :love: Verkar vara helt ok som förstahund också iaf om man utgår från detta: http://www.sspk.nu/hundsport/hundsport-dpmp.html :banana:
vilken vacker hund!

Den tror jag t o m att min sambo skulle gilla eftersom han gillar reisen som också är "kvadratisk" till kroppsformen.

Senast ändrad av en moderator:

din hund var ju gudomligt söt! :love: frågan är hur det skulle funka med pälsen. det är inte säkert att jag tål en korthårig hund bättre, men har hunden mycket päls så samlas det damm etc och det gör saken lite värre :smirk:

vad tror ni om mellanpinchern?

vill tacka så mycket för alla tips jag har fått, jätte snällt av er! :bow:

Ta kontakt med valpförmedlaren eller kontaktansvarig inom rasen. Kolla hemsidan osv och ta reda på massor själv, läs allt du kommer över och ta kontakt med en uppfödare så att du får kolla pälsen. Sen väljer du den bästa uppfödaren i ditt tycke, oavsett om de bor i Arvidsjaur ;)

Lycka till!!

(sjukt nöjd över att mitt förslag gick hem :))

//E

du kan känna dig nöjd, för det var precis den typen av hund jag vill ha! Har redan börjat kolla på olika kennlars hemsidor, men det dröjer som sagt ett tag innan vi kan skaffa hund. Såg att det fanns en kennel nära täby (där jag bor) så då kanske man kan fråga om man får komma dit och hälsa på för att prova hur det funkar med allergin. :idea:

Du sa att du ville ha en snabb hund som inte har så mycket päls, och en hund du kan ha i stallet.

Själv har jag en släthårig foxterrier, som du kan se på bilden. Hon är en väldigt pigg och glad hund som älskar att gå på promenader, hon är även väldigt lättlärd, och jag har lärt henne flera olika trix. Men ibland kan hon bli lite jobbig, hon älskar att busa, och hitta på lite olydiga saker.

Hon är förstås ganska liten 40 cm i mankhöjd. Och det är bäst om man dresserar dem, för de är väldigt spralliga. Och om man ska dressera dem så kan det hända att man måste bli väldigt sträng. Och om man har koppel, och drar till så flyger de ganska lätt, så det ser ganska hemskt ut.

Men det är en underbar hund som jag tycker du ska kolla lite extra på.

Någon som har erfarenhet av collie eller dalmatiner som första hund?

Jag tror inte det egentligen finns någon "första hund". Är man insatt i rasen och har någon kunnig att prata med så kan även en "nybörjare" klara av en svårare ras.

Men collie är lite mer lättmotiverade.
Dalmatiner är lite mer svårmotiverade.

Så om man jämför dessa raser är nog collie en bättre första hund. Lite enklare att träna, ofta mjuka hundar (vet motsatsen också) och trevliga i psyket. Fast är det långhårscollie är det extra viktigt att man kollar upp föräldrarna. Finns tyvärr många skygga och ängsliga collies!

Har du erfarenhet av Collie? Har hört många som säger att dom gärna är ängsliga och dyl, vad kan jag tänka på när jag träffar föräldrar/pratar med uppfödare?

Detta är tips för första-hund.

1. Skaffa ingen hund som behöver ständig hårvård, som t ex pudlar?
2. Välj ingen vallhund om du inte har kunskap om det
3. Vilken storlek vill du ha?
4. Välj ingen jakthund!
5. Om du bor i lägenhet inne i stan så välj INGEN vinterhund med mycket päls, de har det jättesvettigt under sommaren och behöver mkt motion och en stooor trädgård.
6. Bor du i stan så välj inte en för stor hund eftersom de vill ha mycket plats, du vet, stoor trädgård.
7. Fäller hunden mycket hår?? *viktigt!!* Bara för att den är långhårig betyder inte det att den fäller lika mycket som en korthårig!

Det var bara några tips!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 771
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 149
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 742
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 748
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar