Vilken ras passar mig?

Sv: Vilken ras passar mig?

hur gör man det? exempel? nu är jag jobbig, men jag blev lite fundersam.

inte för att på någotsätt ifrågasätta, bara fråga!

Är det inte lite med welshen som med pudeln (fast mkt kortare tid förstås) att de inte avlas på jakt så mkt?? Må nga uppfödare avlar inte alls på jaktmeriterade hundar och många linjer har ganska lite jakt i sig...

Dessutom är ju spaniels en jakthund som arbetar mera med föraren än med viltet nästan?

Har jag helt fel??

sabbet skrev:
hur gör man det? exempel? nu är jag jobbig, men jag blev lite fundersam.

Dels jobbar jag med viltspår, sen handlar det ju om dirigeringsträning. Kontakta närmaste SSRK-klubb.

Lady_A: Nej, helt rätt att många inte jakttränas så mycket. De är stötande hundar som jobbar nära föraren (under skotthåll) och som måste ha god kontakt med föraren för att funka under jakt.

joo traditonellt sett ja, men nuförtiden används springern mera brett.. både som drivande på klövvilt, vattenapportör och som populär eftersökshund, och till fågeljakt såklart!

Det jag menade är att eng springer är väl mera avlad på jakt som aktiv jakthund fortfarande med endast ett fåtal linjer som avlas på enbart utställningsmeriter, medan welshen är mera tvärt om, ett fåtal linjer som avlas aktivt som jakthundar och det stora flertalet som sällisar och familjehundar...

tål du cockerspaniel så kan det va ett alternativ, duktiga åt många håll om du känner att du vill prova dig fram genom utbudet av hundsporter, cockern funkar bra till agility, lydnad, spår mm...

Väldigt mjuk och trevlig hund och kan vara en lämplig förstahund...

Jag har en weimaraner och rekommenderar INTE den som första hund. Man ska inte generalisera, men än har jag inte träffat den som klarat av en W som första hund. De är snabbtänkta, svårjobbade och energiska, en svår kombination för en oerfaren hundägare.

De bör få jobba 3-4 timmar om dagen för att må bra, dels hjärngympa men också bara springa, som vinthundar. De älskar att springa, dock är det få som har den lydnaden så att de kan ha sin hund på det viset.

De är inte heller lämpliga till agility (på tok för klumpiga och för stora) eller som "sällskapshund med aktivering", det är jakthundar som ska jagas med!

Det finns många andra raser som är med lämpade till dig, fundera bort jakthundar och gå mer in på aktiva sällskapshundar är mitt tips.

Lycka till!

//E

sabbet skrev:
Kan man inte aktivera dem på något annat sätt än just jakt? förstår din poäng med att de faktiskt är jakthundar, men vad händer om de inte får jaga? nu är jag jobbig :p

Visst går det att aktivera jakthundar med annat. Du kan säkert få en trevlig och nöjd vorsteh, setter eller pointer genom att köra enmassa andra aktiviteter med den.

Men... en jakthund har ett stort, medfödd lust att jaga. Det är hundens livsuppgift, det roligaste den vet. Jag tycker inte det är rätt att frånta den det.:crazy:
Många jakt-, bruks-, vallraser mfl är idag nästintill renodlade sällskapshundar eller är indelade i "två raser" dvs en arbetande och en sällskap. Vilket är jättesynd!:crazy: Det är väl bättre att jägaren skaffar en jakthund, den bruksintresserade en brukshund och fåraherden/vallningsintresserade en vallhund. Då används rasen till det den är till för, och får utlopp för sin medfödda, ursprungliga uppgift. Då avlas det på "rätt" hundar och rasen bibehåller önskvärda egenskaper.

jag tränar tillsammans med två welshar, den ena är NUCH SUCH SVCH och den andra SUCH SVCH. båda används (så vitt jag vet) även till prakisk jakt. helt underbara hundar, men ack så svåra att lydnadsträna. den stackars föraren kämpar och kämpar men kommer aldrig ur ettan. frågan är om de är så lätta att träna ö h t?

till trådskaparen: är du intresserad av bruks, jaktträning, agility eller lydnad och hur många timmar vill du i så fall lägga på träning per vecka? vill du tävla? har du några krav i övrigt på pälsen (förutom allergin)?

cocker spaniel, hm... är deras päls svårskött? jag gillar nog Welsh springer spaniel bättre, verkar vara en hund i min stil efter att ha sett bilder/läst om den :)

jaha, det var det jag hade läst om den. synd, men kanske någon gång i framtiden när man har haft hund ett tag. Vet du om de är lika vorstehn till sättet? det låter inte heller som en hund att ha i villaområde utan stora ytor att springa på...

(Anledningen att jag tittade på just fågelhundar är pga allergin, det funkar ju så bra med vorstehn. )

jag vill ha en sällskapshund som man kan träna lydnad (och kanske lite agility) med. Vet inte hur många timmar jag skulle kunna lägga på träning, men säg en halv dag per vecka riktig träning förutom det vardagliga pysslet. Kommer nog inte tävla något. Pälsen spelar ingen roll, men långhåriga hundar som fäller mycket är inte så bra eftersom det blir så dammigt = inte bra för allergin.

ok, men då kan du stryka alla jakt, bruks och vallhundar. de är avlade för att kunna jobba flera timmar i sträck och måste få utlopp för sin energi genom meningsfull sysselsättning. visst finns det slöare individer, men chansen/risken att få tag på en sån är inte så stor.

en sällskapsras borde passa dig bäst. du får prova dig fram och se vilka raser du tål och vilka hundar du tycker om.

ja, det är nog bäst att strunta i rena jaktraser, taskigt mot hunden om man inte har tillräckligt med tid.

funderar vad som skulle passa annars, welshen gillade inte min sambo, han vill ha en riesen schnauzer men det vill inte jag!

Vhroste och Weimaraner är i stort sett samma sak, de flesta fågelhundar är lika; hög stressnivå, krävande och behöver massor att göra.

Kan se på min hund nu, vi var på en STOR hundutställning fredag till söndag och tanken var att hon skulle vila denna veckan eftersom det tar psykiskt på dem. Det gick i måndags, igår körde hon slut på terriern med diverse kamplekar så nu ska vi strax ut på en runda på ett par mil så att hon får springa, i kväll blir det sökträning... Och det är en vanlig dag, dessutom är MIN hund en av de lugnaste individerna inom rasen, hon har väldigt lätt för att slappna av och ta det lugnt och är ändå sån...

Jag tycker att du ska titta lite på sällskapshundar som de andra säger, finns hur många som helst! Ta en titt på pudeln av en mindre storlek, de är hur fräcka som helst.

//E

en pudel kommer jag aldrig att skaffa :crazy: jag kanske låter lite knäpp, men jag vill faktiskt känna att jag kan stå för hunden och tycka att den är vacker! tycker inte alls om pudlar, inte min sambo heller... men det är väl en smaksak ;) skulle det vara mitt enda alternativ så låter jag hellre bli att köpa hund.

Har du kollat petit brabacon då?? De är väl inte vackra, men har definitivt charm.
Ett tips om du vill ha en ngt tuffare hund men som ändå klarar av att vara familjehund är borderterrier utan jaktlinjer, en stor hund i liten förpackning som inte är särskilt ettrig för att vara terrier. De är ofta väldigt duktiga på agility dessutom. Visst, de kräver sin förare, men inte alls som en fågelhund.

//E

En cockerspaniel är jättetrevlig, och lättränad. Pälsen kräver en hel del jobb, men man kan ju alltid klippa ner hunden i en sportig frisyr om man så vill (vilket jag har gjort).

Så cockern är ju en bra förstahund - om man är beredd på pälsvården.

Om din sambo gillar en riesen kanske en dvärgschnauzer kan vara något?

cillamuffins skrev:
jag tränar tillsammans med två welshar, den ena är NUCH SUCH SVCH och den andra SUCH SVCH. båda används (så vitt jag vet) även till prakisk jakt. helt underbara hundar, men ack så svåra att lydnadsträna. den stackars föraren kämpar och kämpar men kommer aldrig ur ettan. frågan är om de är så lätta att träna ö h t?

Vad är det där för welshar? De welshar jag har träffat har varit trevliga, föriga, lättränade hundar som älskar att jobba men som även har en bra av-knapp.

haha, oj jag vet inte vad min sambo skulle säga om jag föreslog den hunden. Han vill inte ha en liten hund, han har tidigare haft en riesenschnauzer i hans familj så det är därför han vill ha något liknande.

Kan inte du lägga upp en bild på din cocker, vore kul att se den i lite "sportigare frisyr" :)

som sagt, både jag och min sambo vill inte ha en liten hund, även om jag faktiskt är lite mer flexibel och kan tänka mig en jack russell!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 771
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 149
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 742
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 748
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar