Vilken ras passar mig?

S

sabbet

Ja, det är väl inte direkt aktuellt med hundköp just nu, men om ett år kanske så det gäller ju att börja tidigt! Tänkte att jag kunde få lite tips från er bukare om vilken ras som skulle passa mig, det kommer inte bli lätt för er vill jag lova ;)
Info:

- har aldrig haft en hund tidigare, men har tagit varje tillfälle i akt att hjälpa till att vara hundvakt och ta promenader med bektantas hundar. Så lite hundvana har jag ;)

- Gillar att röra på mig mycket, gå långa promenader, men skulle även vilja ha med mig hunden till stallet så man kanske kan rida ut med den.

- Sen är jag eh, lite allergisk mot hundar men fågelhundar som vorsteh har jag inte känt av något alls. Funderar därför på en sådan hund med lite "fet" hårbotten. Border collies tex funkar inte så bra, blir så mycket päls. Fast å andra sidan så har jag umgåtts mycket med morbrors hundar som är finsk spets och där har jag inte märkt av något särskilt, skumt. Nåja.

- Vill inte ha en liten hund utan en riktig hund :angel: Jack russels är iof ett undantag. Gärna en hund som är smart som man kan aktivera med lite hjärngympa.

Jag vet att allergin är ett problem, skulle dock först åka till en kennel för en viss ras och umgås med hundarna där för att se hur det funkar. Vi skulle inte ha hunden springandes omkring i hela huset, utan hunden skulle få ett eget hundrum där den får sova men i övrigt skulle den få röra sig i en del av huset. Den skulle inte få komma in i sovrummet dock.

Jag är jätteförtjust i rasen Weimaraner men har hört att det är en svår ras och inget att rekommendera för nybörjare. Kan jag ha någon hundras överhuvudtaget?! Ursäkta att det blev så långt och virrigt!

mvh
/Sabina

Sv: Vilken ras passar mig?

sabbetiof Gärna en hund som är smart som man kan aktivera med lite hjärngympa. /Sabina[/QUOTE skrev:
ALLA hundar bör få "hjärngymping"! Ingen hund är för dum! bara att man sätter en annan nivå på det!

eh... ok. Jag menade en hund som man kanske kan träna lite hunddressyr med, förlåt för att jag uttryckte mig klumpigt :smirk:
va det den enda kommentaren du hade?

Senast ändrad av en moderator:

nja,hade lite bråttom,så sa bara det viktigaste..
lagotto kanske? vet egentligen inte så jättemycket om rasen,men det verkar vara en trevlig,inte allt för svår hund.
http://www.lagotto.org/

men måste nog rätta dig igen.."hunddressyr" bör man träna med alla hundar:smirk: det är inte bara att gå promenader även om man har en hund som är klassad som sällskapshund.

men va fan, lite juste får du ju vara, jag är ju inte så inne i hundvärlden direkt :p ;)

hm... spännande! har inte direkt hört så mycket om rasen, de är ganska stora tror jag. ska undersöka saken närmare... :)

Kanske titta på Grupp 9 (sällskapshundar)?

Både Weimaraner och Border collie är krävande hundar som ska jobba med sin ursprungliga uppgift (dvs jakt och vall). Även om det säkert finns undantag inom rasen som kan trivas som aktiv sällskapshund är det inte särskilt smart att kolla på sådana raser om man inte vill ha en arbetande hund.;)

Jag vet flera Jack russels och Parson russels som mår utmärkt som sällskapshundar.:) Det är (som du säkert vet) pigga hundar med mycket energi. Men kan du erbjuda ett aktivt liv med mycket motion och hjärngympa kan du säkert få en trevlig hund.

sabbet skrev:
hm... spännande! har inte direkt hört så mycket om rasen, de är ganska stora tror jag. ska undersöka saken närmare... :)

Nja, ganska små (eller medelstora) skulle jag vilja säga.:angel:

mallan skrev:
nja,hade lite bråttom,så sa bara det viktigaste..
lagotto kanske? vet egentligen inte så jättemycket om rasen,men det verkar vara en trevlig,inte allt för svår hund.
http://www.lagotto.org/
Nej, en lagotto är ingen bra hund om man inte vill arbeta mycket med den! Det är en arbetande ras och kräver arbete såsom lydnad, agility, spår osv. Det mesta passar.
Det är en jättetrevlig hund annars, men som sagt, bara till aktiva hem.

Sabbet:
Den är 40-50 cm hög, har krullig päls som klipps ner 1-2 ggr / år (och toppas däremellan). Höftproblem finns liksom ögonproblem så man ska se efter i linjerna vad som finns.
En snäll, lättlärd och AKTIV ras!!
(förlåt att jag upprepar mig men det har kommit fram alltmer att den är så pass aktiv och allt fler uppfödare säljer bara till aktiva hem)

Welsh springer spaniel? Med reservation för pälsen... trevliga, framåt, lättlärda, hänger säkert gärna med på ridturer och gillar långpromenader.

jack russels är ju trevliga! de är lite små men men.

Pojkvännens pappa har en vorsteh (strävhårig) som jag alltid brukar leka med och gå ut med när vi är där och hälsar på. Hon kan bli lite mycket ibland, vill ha uppmärksamhet hela tiden (vilket hon tyvärr får för lite av tycker jag). Hon följer mig som en svans - lite gulligt ;) Hon har fått jaga lite i ett par år, men nu kommer hon att sluta med det eftersom ägaren inte har någon mark i närheten att jaga på from årskiftet. Hur ska det gå? Kan man inte aktivera dem på något annat sätt än just jakt? förstår din poäng med att de faktiskt är jakthundar, men vad händer om de inte får jaga? nu är jag jobbig :p

jag vill gärna ha en hund som man kan arbeta med, trickträning, agility! Men vad menas egentligen med "aktiv hund"? vad måste man göra med den för att den ska må bra?

karlsson skrev:
...och så är det en jaktras.:crazy:
Dock en spaniel, vilket innebär att den är avlad för att hålla sig nära föraren och att inte förfölja vilt.

åh! verkar väldigt trevlig, hittade en bra hemsida om dem också. Jag har umgåtts mycket med jakthundar och gillar deras psyke (nu generaliserar jag såklart)

Med aktiv hund menar jag en hund som kräver en hel del aktivering utöver promenaderna. Då tex. spår, agility, lydnad eller liknande. Får den inte denna aktivering (kanske inte dagligen men ofta!) så kan det lätt bli en stressad hund. Det är mycket hund i ett litet format, så att säga.

sabbet skrev:
åh! verkar väldigt trevlig, hittade en bra hemsida om dem också. Jag har umgåtts mycket med jakthundar och gillar deras psyke (nu generaliserar jag såklart)
Mmm, det är jättetrevliga hundar. Rekommenderas :)

har du en jakthund själv? om ja, jagar du med den?

sabbet skrev:
har du en jakthund själv? om ja, jagar du med den?

Jag har en engelsk cockerspaniel, vilket är en jaktras, ja. Men nej, hon används inte i praktisk jakt. Däremot jakttränar jag henne lite.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 771
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 149
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 742
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 748
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar