Vilken ras passar mig?

Sv: Vilken ras passar mig?

Nej ingen av dessa är bjäbbiga, skälliga mm mm, utan lugna harmoniska hundar, med ett stort hjärta:-).

Har inte ännu träffat någon storpudel som är arg, eller dum.

Är inne på min tredje tik nu, hon blir 4 år i december, en helt otroligt lätt och rolig hund, går alltid lös, otroligt lättlärd, och en otrolig familjekär hund, är man ute i skogen och leter svamp, så har hon det jobbigt om inte alla i familjen går på rad, vilket man ju inte gör, utan man sprider ut sig, och då får hon motion

Nej, jag tror faktiskt inte det, det kan ju vara pälsen, dom har sin tovålder vid 9-12 månader, och då kan det ju vara lite jobbigt, sen måste man ju raka nosen, så att det inte blir så mycket päls runt ögonen, rycka/dra päls ur öronen.

Men alltså en otroligt lätt hund, och tull och polis har ju börjat använda storpudel, dels som sökhundar, och även narkotikahundar.

gå in på www.svenskapudelklubben.se, där kan du läsa mer.

Just storpudeln har blivit väldigt populär de senaste åren, och det är ju härligt att gamla myter och rykten försvinner.

beda skrev:
Calazirya - Vad har du för schnauzer? Vad gör du med den?

Jag har skrivit det högre upp .

Jag har en ( Mellan ) Schnauzer hane ( svart ) som fyller 8 år .

Nu in på ålderns höst så gör vi inget avancerat, vi tar långa promenader, tränar lite lydnad och lägger blodspår.

Men tidigare var vi mer aktiva, vi har tävlat lydnad och agility och tränat bruksgrenar.

Schnauzern är fruktansvärt rolig att jobba med då man inte får allt gratis men när det väl sitter så är det klockrent.

Korsning kanske?!

Trivs jättebra med vår korsning (i 1:a generation).

Skulle nog aldrig kunna tänka mig stor hund av olika orsaker, men det är individuellt!

Detta hittade jag på:

http://www.markazits.com/valja-hund.html#blandras

"Blandraser i första generationen (efter renrasiga föräldrar) blir i regel friskare än hundar i genomsnittet eftersom anlagen för defekter/sjukdomar "späds ut". Om man däremot parar blandras med blandras kan man eventuellt återigen fördubbla de recessiva gener som ger defekter/sjukdomar igen och då är man tillbaka där man började. En blandrashunds bakgrund är ofta okänd och man har ingen aning om vilka defekter som kan finnas bakom hunden. Resultatet av en blandras-parning blir alltså helt oförutsägbart. Det är upp till dig själv om du verkligen vågar chansa!"

Senast ändrad av en moderator:

Skulle aldrig förespråka denna blandras avel som sprids runt om i Sverige.

Raser som inte har samma bakrund blandas, säljs dyrt och väldigt ofta hamnar de iallafall i fel händer..

Desssutom avlas det ofta ( precis som din text tar upp ) hundar utan bakrund, med det vill säga, ogenom röntgade och ej mh testade.

Så att blandraser skulle vara friskare kan man ta med en nypa salt, då du inte alls vet vad för sjukdom som döljer sig i valpens föräldrar.

En blandras är inte friskare än en renras, det finns bara ingen statistik över dem...

Curly skrev:
Korsning kanske?!

Trivs jättebra med vår korsning (i 1:a generation).

Skulle nog aldrig kunna tänka mig stor hund av olika orsaker, men det är individuellt!

Detta hittade jag på:

http://www.markazits.com/valja-hund.html#blandras

"Blandraser i första generationen (efter renrasiga föräldrar) blir i regel friskare än hundar i genomsnittet eftersom anlagen för defekter/sjukdomar "späds ut". Om man däremot parar blandras med blandras kan man eventuellt återigen fördubbla de recessiva gener som ger defekter/sjukdomar igen och då är man tillbaka där man började. En blandrashunds bakgrund är ofta okänd och man har ingen aning om vilka defekter som kan finnas bakom hunden. Resultatet av en blandras-parning blir alltså helt oförutsägbart. Det är upp till dig själv om du verkligen vågar chansa!"

Nej tack! ;) Jag vill ha en renrasig hund som jag kan tävla/ställa ut. Jag tänker inte stödja skitaveln något mer hädanefter.

Senast ändrad av en moderator:

Nu ska vi se...

Om du inte vill syssla med jakt eller få dina hundar viltrena (vilket kräver mycket tid kraft och tålamod) så ska du välja bort de hundar som är mest avlade på det, dvs terrierraserna du nämnde. De är alla trevliga varianter på hundar om de rätt sorts träning och rätt ägare (du hade säkert fixat det, men nu ska vi vara kritiska).

Flatte rekommenderar jag inte till någon som inte vill sysslesätta sin hund massor och har tävlings/jakt/provs ambitioner, det är en mycket aktiv hund som kräver sin ägare den också, även fast jag har sett många lugnare exemplar den senaste tiden.

Golden/labbe är också arbetande hundar av hög nivå, även fast DP: ska vara bättre, personligen gillar jag inte psyket på de flesta DP:s, de tänker långsamt och jag har sett hanhundsaggressivitet hos många hanar förekommer självklart hos de flesta raser, men en aggressiv labbe/golden är inte att rekommendera då de i flera generationer har avlat på just det glada humöret och det tålmodiga temperamentet. Kan dock tänka mig att formatet tilltalar folk som inte vill jaga.

Tränar en storpudel i agility, en mer förig och samtidigt självständig hund får man leta efter. Hon är mycket läraktig, trevlig och bryr sig inte om folk, älskar sin matte och gör allt för henne. Även mellanpudeln är mycket trevlig.

Bullterriern är inte exemplarisk lydnadshund direkt, har en kompis vars pojkvän köpte en bullterrier för att ha med när han spelar golf, perfekt sysselsättning för denna
hunden...

Boxern tycker jag är ett mycket trevligt alternativ som du borde titta närmre på, har en liten flicka i min ena träningsgrupp, väldigt förig och lättlärd, enligt matten är enda nackdelen att hon mognade rätt sent. Men ingen större jaktlust, dock väldigt motiverad till att lyda.

En annan ras jag tycker att du ska kika på är dalmatinern, som det har hänt mycket med de senaste åren, är man lite kräsen och kritisk mot uppfödare så är det inte så svårt att hitta en med bra psyke, vilket blev ett stort problem efter en viss disneyfilm...

Korthårig collie är inte dumt heller, men när det gäller både collien, pudeln, boxern och dalamtinern så får man vara beredd att lägga en del på träning, MEN de är lättlärda och lätta att motivera, till skillnad från ex en terrier. Självklart finns det sedan individer som är mer eller mindre på ena eller andra hållet, detta får man lägga ner en del arbete på när man kolla föräldrar och dyl.

MVH Emma

lady_vip skrev:
Nu ska vi se...

Om du inte vill syssla med jakt eller få dina hundar viltrena (vilket kräver mycket tid kraft och tålamod) så ska du välja bort de hundar som är mest avlade på det, dvs terrierraserna du nämnde. De är alla trevliga varianter på hundar om de rätt sorts träning och rätt ägare (du hade säkert fixat det, men nu ska vi vara kritiska).

Jag vet inte riktigt om du syftade på schnauzern här?

Om så är fallet så är schanuzern ingen terrier och heller ingen jakthund. ( förutom råttor )

De schnauzrar jag träffat på ( och det är många ) inklusive min egen har varit viltrena.
Och det har inte krävt som du skriver mycket tid, kraft och tålamod.

Men så kan jag ta fel också, det kanske inte är schnauzern du syftar på?

Eftersom du har hund sedan tidigare så kunde kanske en belgare vara något? Det är en aktiv, positiv och mycket arbetsglad hund som inte blir destruktiv om man av någon anledning inte kan jobba den exakt varje dag, även om den som alla andra mår bäst av aktivitet.

Den är glad i folk om de får miljötränas från det att de är yngre. Rasen är reserverad mot främlingar, normalt sett, men inte aggresiva. Samma ursprung som schäfern och börjar bli mer och mer vanlig i olika brukssammanhang. Utomlands används de mer än här i Sverige till spår, bevakning, skydd, polis mm. Inte valltokig som bordern.

Fäller två ggr/år och finns med tre olika håranlag, sträv-, slät- och långhårig. En sund och vacker bruksras med få problem med AD eller HD. :idea:

Själva så har vi groenendal som är svarta och långhåriga. Vår lilltik väger ca 18 kg och är ett energiknippe med en stor portion humor och livslust. :love: Hon gick MH för 14 dagar sedan med mycket bra siffror på samtliga moment. :D

Det var en uppfödare faktiskt som skrev det till mig :-O
Så det borde ju vara sant ;)

Men som med alla raser går det ju att hitta fina voffs. Gäller att forska riktigt mkt och leta fram en kombination man tror på.

Själv kommer det bli en Flat för mig :) hoppas du hittar din ras.
Pudlar är som sagt underbara men pälsvård är det vill jag lova *suckar* min pudel gillar att rulla sig i boxar då han har vart till stallet, även om han varit nerklippt.... pudel + spån = inte kul ;)

En Irish sofcoated wheaten terrier!

De väger upp till 20kg för hanar. Ca 48cm höga.

Kopierat från wheatenklubbens hemsida:

Wheaten terriern är en medelstor och kompakt hund. Den är känd som frisk och sund, modig och lekfull, har energi och vitalitet utan gränser, är nyfiken och vill alltid vara med "där det händer". Den är omskriven som en mycket intelligent hund, mjuk och vänlig, trogen sin ägare.

Men … det är också en hund med stort självförtroende och egen vilja. Den försvarar gärna och missar sällan en provokation till gräl, även om den inte är ute efter att starta grälet. En Irish Softcoated Wheaten terrier är just en TERRIER. För att få Wheaten terriern till den underbara hund den kan bli måste man som ägare besitta egenskapen att redan från början kunna visa "vem som är herre i huset"

Pälsvården ställer särskilda krav på Wheaten terrierns ägare. Pälsen skall kammas helt igenom ner till bottten minst 1-2 gånger per vecka annars tovar den lätt ihop sig till en filtliknande massa.

beda skrev:
Detta är några raser som tilltalar mig mycket, men som jag inte har någon jättestor erfarenhet av:

- Schnauzer (vilka storlekar finns det?)
- Riesenschnauzer (har dock aldrig träffat en IRL)
- Flatcoated retriver (måste de jaga?)
- Boxer (är ju en brukshund... måste man hålla på med det?)
- Labrador (dp?)
- Golden (dp?)

Några andra favoriter som jag är mer tveksam på:

- Bullterrier (älskar deras utseénde, men hur föriga är de?)
- Storpudel (men de har så dåligt rykte...)
- Samojed (men jag gillar egentligen inte spetsar...)
- Foxterrier/ Parson/ JRT (eller är de för energiska?)

HJÄLP MIG :confused: :crazy: .

Riesen är en brukshund och kräver bruksarbete= mycket aktivitet fysiskt såväl som psykiskt. Om du tycker att boxer verkar jobbig för bruksarbetet så skall skall du INTE ha en riesen. För mig är riesen ungefär som en rottis, men större, "flyktigare/snabbare/rörligare" och kan kanske bäst jämföras med dobermann.

Riesen kan vara envis och svår att fostra (inte många riesen gör bra ifrån sig på brukstävlingar, det är min erfarenhet) och till och med bruksfolk kan tycka att de är jobbiga.

Så jag skulle avråda dig från en riesen. Skall du ha en sådan så skall du ha ett genuint intresse och jobba mycket med hunden. Då kan den bli bra!

Vad betyder förresten dp?

Jag har en Briard , en underbar hund stämmer på alla dina önskningar. Hon går alltid lös (vi bor på landet) mkt revir bunden vaktar lagom glad och positiv men kan sova en hel dag om det behövs.

Dual Purpose.

Med det menas att den är avlad för både jakt och utställning .

Alltså inte en julgrisfet utställnings vovve

och inte en smal och liten jaktvariant utan något där i mellan.

Senast ändrad:

Nej, jag skrev terrierraser, alltså inte schnauzer, jag nämnde inte ens den rasen då jag tycker att det har skrivits massor om just den rasen på tråden redan...

Schnauzern är ju ingen jakthund, alltså inte så svår att få viltren som ex. en foxterrieer eller en JR.

//E

lady_vip skrev:
Nej, jag skrev terrierraser, alltså inte schnauzer, jag nämnde inte ens den rasen då jag tycker att det har skrivits massor om just den rasen på tråden redan...

Schnauzern är ju ingen jakthund, alltså inte så svår att få viltren som ex. en foxterrieer eller en JR.

//E

Då ber jag om ursäkt, vissa tror nämligen att schnauzern är en terrier-ras..

Åter igen ursäkta

Jag kan inte jättemycket om hundraser men jag har haft samma problem som du och inte kunnat välja!
Jag fick ialla fall en hund av min kära kusin eftersom han inte gick att använda längre till utställning ( han blev lite för hög).
Amerikansk cocker spaniel!
Otroligt social vovve. Den är alltid där du är!
Helt klart en hund som är värd en funderare tycker jag!
Kan lika väl spåra i skogen som att stå fint på utställning!
Omtyckt av alla människor som man möter!
Dom är dock små Lejon i miniformat så man ska inte underskatta deras underbart söta blick som kan få vem som helst att smälta!
MVH B!

Nja, belgarna känns inte aktuella... Det känns inte som "min" typ av hund.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 463
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 546
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar