Vilken ras passar mig?

B

beda

Jag lider av rasångest :cry: . Jag har inte hittat rasen med stort R än, och eftersom jag vill planera nästa hund noga skulle det vara en fördel att hitta just MIN ras, så att jag kan lära mig så mycket som möjligt om den.

-Jag vill ha en aktiv hund som gillar att motionera och träna lydnad. Men ingen arbetsnarkoman som äter sig ut genom väggen om man ligger i feber... :D
-Jag vill prova på utställning, men det är inget stort intresse.
-Pälsvården kan jag tänka mig att lägga ner lite tid på.
-Jag vill ha en glad och positiv hund, men ser gärna att den inte vill pussa ihjäl alla den ser (dvs vissa spanielraser går bort...).
-Storleken... gärna under 60 kilo (dvs mindre än min nuvarande) :D men ingen dvärgras.

Kan inte komma på några fler krav... Men kort sagt vill jag ha en aktiv träningskompis som gillar att promenera i skogen och hänga med på det mesta.

Vilken är "min" ras - några tips?

Sv: Vilken ras passar mig?

beda skrev:
Jag lider av rasångest :cry: . Jag har inte hittat rasen med stort R än, och eftersom jag vill planera nästa hund noga skulle det vara en fördel att hitta just MIN ras, så att jag kan lära mig så mycket som möjligt om den.

-Jag vill ha en aktiv hund som gillar att motionera och träna lydnad. Men ingen arbetsnarkoman som äter sig ut genom väggen om man ligger i feber... :D
-Jag vill ha en glad och positiv hund, men ser gärna att den inte vill pussa ihjäl alla den ser (dvs vissa spanielraser går bort...).
-Storleken... gärna under 60 kilo (dvs mindre än min nuvarande) :D men ingen dvärgras.

Kan inte komma på några fler krav... Men kort sagt vill jag ha en aktiv träningskompis som gillar att promenera i skogen och hänga med på det mesta.

Tips om att titta lite på Schnauzer eller Riesen Schnauzer.

*Jag har en schnauzer ( fd mellanschnauzer ) pojke.
Han älskar att träna( ex lydnad, agility och spår )
Han gillar att följa med i skogen( ex med hästen ) och han är fruktansvärt tålig.

*Dock överlever han med godan ro om vädret är dåligt ( eller matte ) Han föredrar vissa dagar soffan/sängen framför träning ;)

*Pälsvården tar tid om man väljer att trimma själv ( men många lämnar bort ) dock är det kul när man väl lär sig :)

* Han är glad och positiv i folk han känner, men reserverad mot främlingar ( med det menas att han ignorerar folk som passerar m.m )När folk kommer så hälsar han glatt för att sedan gå och lägga sig igen

*Han väger många kilo under 60kg, han väger runt 20kg och är av mellan höjd

Värt att kika på??

Heter mellanschnauzer bara schnauzer nu?

Jag har alltid tänkt mig att du har en riesen eftersom det bara stått schnauzer, men det är alltså en mellan. :idea:

Calazirya skrev:
Japp "Mellan" är borttaget och nu heter rasen bara Schnauzer :)

Okej. Då har jag lärt mig något nytt idag. :) När jag ändå håller på och skriver ska jag passa på att fråga en annan sak. Jag har alltid tänkt mig att schnauzrar är "barska" :D Stämmer det?

glee skrev:
Okej. Då har jag lärt mig något nytt idag. :) När jag ändå håller på och skriver ska jag passa på att fråga en annan sak. Jag har alltid tänkt mig att schnauzrar är "barska" :D Stämmer det?

Alla hundar är individer men visst dom är ganska hårda i psyket.

Dock inte så hårda som vissa vill få det till.

Är ändå en stor skillnad på tik och hane i denna ras.

Tikar är ett stor steg mjukare än hanarna.

Man ska ha en fast men mjuk hand med denna ras.

Tack ska du ha, riesen är en av de raser som ligger högst på min lista. De verkar helt underbara!
Ska kolla närmare på den... är det något speciellt jag ska tänka på?

Okej. De är väldigt fina. :) Fast passar nog inte mig.

beda skrev:
Tack ska du ha, riesen är en av de raser som ligger högst på min lista. De verkar helt underbara!
Ska kolla närmare på den... är det något speciellt jag ska tänka på?

Jag är inte så insatt i just Riesen då jag har en "mellis" själv .

Men mellis är en underbar sällskap/tränings hund som verkligen vill göra matte/husse glad.

Rasen är inte så förföljd av ärftliga sjukdomar, vilket är skönt.

Däremot tycker jag det är viktigt med Mh test ( men det är det väl på de flesta raser )

Skaffar du en Schnauzer måste du dock ha lite tålamod och humor :angel:

Mynta2 skrev:
Nä, bara en tankeställare...dvs om du glömt nåt i dina krav....

Aha ;) . Snabbkollade bara, och trodde det var ett sådant där "rastest" (som för övrigt aldrig stämmer :crazy: ).
Ska kolla vidare på den där sidan, det verkar finnas endel nyttiga frågeställningar där.

Detta är några raser som tilltalar mig mycket, men som jag inte har någon jättestor erfarenhet av:

- Schnauzer (vilka storlekar finns det?)
- Riesenschnauzer (har dock aldrig träffat en IRL)
- Flatcoated retriver (måste de jaga?)
- Boxer (är ju en brukshund... måste man hålla på med det?)
- Labrador (dp?)
- Golden (dp?)

Några andra favoriter som jag är mer tveksam på:

- Bullterrier (älskar deras utseénde, men hur föriga är de?)
- Storpudel (men de har så dåligt rykte...)
- Samojed (men jag gillar egentligen inte spetsar...)
- Foxterrier/ Parson/ JRT (eller är de för energiska?)

HJÄLP MIG :confused: :crazy: .

beda skrev:
Detta är några raser som tilltalar mig mycket, men som jag inte har någon jättestor erfarenhet av:

- Schnauzer (vilka storlekar finns det?)
- Riesenschnauzer (har dock aldrig träffat en IRL)
- Flatcoated retriver (måste de jaga?)
- Boxer (är ju en brukshund... måste man hålla på med det?)
- Labrador (dp?)
- Golden (dp?)

Några andra favoriter som jag är mer tveksam på:

- Bullterrier (älskar deras utseénde, men hur föriga är de?)
- Storpudel (men de har så dåligt rykte...)
- Samojed (men jag gillar egentligen inte spetsar...)
- Foxterrier/ Parson/ JRT (eller är de för energiska?)

HJÄLP MIG :confused: :crazy: .

Jag ska försöka svara för de raser jag anser ha kunskap om.

Schnauzer (vilka storlekar finns det?)
svar: Dvärg och "mellan"
Såg att du bor i Norrbotten, så det finns ju möjlighet att träffa min gamle man ..

Flatcoated retriver (måste de jaga?)
Svar: Nej inte nödvändigtvis jaga, men du bör vara högst intresserad av bruks och även mycket apportering.

- Labrador/ Golden
Svar: Se svar gällande Flatcoated

bäst är att åka till uppfödare och träffa raserna :)
schnauzers är trevliga, riesen är ansedda lite EGNA av bruksfolk ;) antar dom är lite svårflirtade och envisa ;)

Om du överväger storpudel fd. kungspudel så räkna med att det kräver mkt mkt mkt pälsvård, antingen för dig själv eller dyra pengar hos frissa ;)

Jag gillar flatten bäst (ska själv skaffa en ;) )
boxern är fin men 30% av alla boxrar är det fel på, statistiken ser inte så bra ut med andra ord. Sönderavlade.

Golden och labbe är väldigt uppdelad, aveln har väl ballat ur. Men en dp-labbe tror jag är jättefin :)

Men flatten är inte alls lika sönderavlad och en trevlig AKTIV familjevän. Glad och frammåt som gillar lära sig saker och älskar att få apportera inte bara döda fåglar ;)

Storpudeln päls kräver en viss vård, men jag har min nerklippt, hade henne i päls i dryga året, men sen så har jag rakat ner henne.

Jag kan ju varmt rekommendera en storpudel, i vårt stall finns det 6 storpudlar, alla är helt underbara hundar.

Calazirya - Vad har du för schnauzer? Vad gör du med den?

filiduttan - Att 30% av boxrarna är sjuka - var har du fått den siffran från?

cilvia - Så de är inte bjäbbiga, ilskna och dumma? *asg* Nä, allvarligt talat har jag träffat en urmysig storpudelhane en gång, så jag tror inte på ALLA rykten som går...

beda skrev:

Vi har en mellanschnauzer hemma, skulle nog kunna passa dig bra :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 463
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 546
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar