Vilken ras passa oss?

Liinnaa

Trådstartare
Hej! Jag och min sambo funderar på att skaffa hund någon gång inom en relativt snar framtid och vi funderar alltså därför på vilken ras vi ska välja.

Vi bor just nu i lägenhet och kommer alltså inte skaffa hund förrän vi flyttar till landet vilken vi hoppas att vi gör om något år. Vi har alltså inte börjat leta "seriöst" än, vi har inte träffat olika uppfödare eller gått på utställningar för att träffa hundraserna utan är mer i stadiet där vi läser mycket på internet och försöker bestämma oss för ett visst antal raser som kanske skulle passa oss. Därför vill vi alltså bara ha era råd och om vad ni tror passar oss, skulle va roligt att höra :)

Jag pluggar just nu på högskola men kommer antagligen när vi flyttar ut till landet att ha fått jobb och jobbar heltid, vilket min sambo också gör, vi kommer båda troligtvis att jobba 8-17. Vår tanke är att bygga hundgård, såklart isolerad etc, där hunden kan va när vi arbetar, detta är alltså att tänka på när hundras väljs. Tänkte jag skriver lite först om vad vi har och erbjuda så kan jag säga sen vad jag har för tankar om ras.

Vi är inte intresserade utav att gå en massa kurser med hunden, inte heller spår och andra saker man går på och gör i brukshundsklubben. Valpkurs kommer vi att gå men antagligen inte annat då det inte ligger i vårt intresse, bruksraser är alltså inte ett alternativ (även om jag fullkomligt älskar rottweiler).
Hunden kommer att få vara mycket löst och springa, kommer gå långa promenader och sedan lite "vardagsdressyr", jag vill alltså ha en arbetsglad och pigg hund men som ändå kan slappna av om det är så att vi inte hinner gå timmeslånga promenader varje dag och sysselsätta den (promenader kommer den såklart få flera gånger om dagen men kanske inte varje dag så långa). Ett krav är att det är en stor hundras.

Så mina tankar då.. Jag är helt frälst i bullraser och gillar boxer och bullmastiff. Boxer är ju bruksras och känns alldeles för aktiv för oss, bullmastiff skulle passa men det negativa där är att det är en väldigt sjukdomsdrabbad ras och jag anser nästan att den är FÖR lugn? Jag vill ha en hund som är positiv och glad som vill ut och leka och är ivrig på att göra sin matte nöjd (tänker på vid "vardagsdressyr" att hunden ska tycka det är roligt och vilja lära sig). Denna uppfattning har jag inte fått av bullmastiffen då jag hört att den är egensinnig och gör lite som den vill.

Inte heller någon jaktras då hunden kommer gå lös mycket och ska alltså helst inte ha mycket jaktinstinkt.

Har självklart kollat upp massa fler hundar men tänkte roligare om ni kommer med era förslag vad ni anser passar oss. Vi har båda haft hundar innan. Många saker kommer vi säkert få ändra på sedan för att anpassa oss till hunden men utifrån det ni kan se ovan så kanske ni har några förslag.

Det finns ingen hundras som vill sitta i hundgård ensam 8-10 timmar varje vardag. Så tyvärr kan jag inte tipsa om något.

Okej va tråkigt men då får jag hoppas satt andra kan tipsa istället. Vet att alla har olika syner på hundgård och så är det. Jag vet flera hundar på landet som sitter i hundgård under arbetstider och i så fall skaffar vi en hundkompis till om den visar tecken på att känna sig ensam. I värsta fall så får den vara på hunddagis på dagarna men helst hundgård. Men denna tråden handlar inte om hundgård så jag väntar på andra tips.

Vi har förvisso våra i hundgård under arbetstid (halvtid dock) men det kompenseras med massor av motion OCH hjärngympa.
Du säger att du vill ha en arbetsvillig ras och att den ska sitta rätt mycket i hundgård vilket inte alls är en bra kombo om ni inte tänker aktivera mycket med mer än bara motion. Enbart motion räcker sällan för de flesta raser.

Tips. Titta på renodlade gårdsraser och skaffa hunddagis. Risken är annars att ni får en understimulerad hund.

Håller man på mycket med hund så inser man ganska snabbt att de vill vara där vi är. Jag har två hundar men de lämnas bara ensamma i undantagsfall och då max 6 timmar. Övrig tid är de hos hundvakt!

Så mitt tips är att kolla efter hundvakt, det är ändå omöjligt att lämna en liten valp i hundgård. Att hunden inte ska tillbringa större delen av sin vakna tid i hundgård gör också att ni får ett bredare urval av raser. Tänk dock på att ska hunden vara ute mycket så ska den ha en päls som tål det. Jag rekommenderar alltså att hunden har dubbel päls och då går boxer bort. Kanske någon av lapphundraserna?

Okej nu märker jag att alla har hakat upp sig på hundgården, som jag skrev innan så kommer mycket troligtvis ändras för att anpassas till hunden så vi kanske kommer lösa det med hunddagis eller om någon av oss har möjlighet att komma ut och gå med den på lunchen så att hunden kommer ut. Allting går att lösa och frågan är fortfarande vad ni tror kan passa oss (bortse från hundgården om ni inte anser att detta är ett bra sätt) :)

Håller man på mycket med hund så inser man ganska snabbt att de vill vara där vi är. Jag har två hundar men de lämnas bara ensamma i undantagsfall och då max 6 timmar. Övrig tid är de hos hundvakt!

Så mitt tips är att kolla efter hundvakt, det är ändå omöjligt att lämna en liten valp i hundgård. Att hunden inte ska tillbringa större delen av sin vakna tid i hundgård gör också att ni får ett bredare urval av raser. Tänk dock på att ska hunden vara ute mycket så ska den ha en päls som tål det. Jag rekommenderar alltså att hunden har dubbel päls och då går boxer bort. Kanske någon av lapphundraserna?

Tack för ett bra svar! Frågan är om vi säger att sambon eller jag kommer hem på lunchen och rastar hunden, vilket ska man då ha? Ska hunden vara inomhus och endast komma ut på lunchen och rastas eller ska hunden sitta i hundgård och komne ut på lunchen och rastas? Jag har alltid tyckt att hundarna måste ju ha jätte tråkigt av att sitta inne hela dagarna och endast rastas och har därför alltid sett hundgård som ett bra alternativ.

@Liinnaa jag förstår inte riktigt vad ni egentligen ska ha hunden till? Det känns som om ni vill ha den i stand by tills ni har tid för den.

Haha jag vad har folk hundar till? Inte så att alla har hunden för att den ska göra arbeten för en (tex valla osv), det är inte heller så att alla gillar att spåra, söka och sånt med hunden. Vi vill alltså ha en sällskapshund, de flesta människor jobbar så vare sig hunden är hemma eller lämnas på hunddagis så träffar man ju inte hunden? anser du att dom också har hunden på stand by då?

Tack för ett bra svar! Frågan är om vi säger att sambon eller jag kommer hem på lunchen och rastar hunden, vilket ska man då ha? Ska hunden vara inomhus och endast komma ut på lunchen och rastas eller ska hunden sitta i hundgård och komne ut på lunchen och rastas? Jag har alltid tyckt att hundarna måste ju ha jätte tråkigt av att sitta inne hela dagarna och endast rastas och har därför alltid sett hundgård som ett bra alternativ.

Rent lagligt så är det ett kryphål att komma hem och rasta, och sedan lämna hunden igen. Men jag tror inte det var avsikten med lagen, utan att ingen hund ska behöva vara ensam i mer än 6 timmar. En liten valp kan bara lämnas några minuter i början! Och vissa hundar lär sig aldrig att vara själva. Så oavsett hur ni gör i slutändan måste ni ha tillgång till någon som kan passa hunden när ni inte kan.

Rent lagligt så är det ett kryphål att komma hem och rasta, och sedan lämna hunden igen. Men jag tror inte det var avsikten med lagen, utan att ingen hund ska behöva vara ensam i mer än 6 timmar. En liten valp kan bara lämnas några minuter i början! Och vissa hundar lär sig aldrig att vara själva. Så oavsett hur ni gör i slutändan måste ni ha tillgång till någon som kan passa hunden när ni inte kan.

Ja, som sagt det dröjer ett bar tag tills vi skaffar hund och då kommer vi såklart tänka på och lösa allt det där. Just nu var bara frågan om vilken ras som passade oss utifrån vad vi kan ge i motion osv. Tänker på att du sa lapphundar, är inte dom väldigt energiska, kanske behöver mer motion än vad vi kan ge dom?

Ja, det gör jag.

Okej så din åsikt är att alla arbetande människor (om dom inte arbetar hemifrån såklart) har sina hundar på stand by?
Det är din åsikt vilket är helt okej, min fråga var vilken hund som passar mig och har du inget alternativ där så behöver du inte skriva.

Titta på Keeshound. Men jag står fast vid att ni behöver lösa det på ett bättre sätt än bara hundgård när ni jobbar. Speciellt om hunden är helt ensam.

Aktiviteten du beskriver låter som ett minimum för min lilla terrier/valfri sällskapshund.

Alla lösningar du beskrivit (hundgård, rastning på lunchen) tycker jag ger på tok för mycket ensamtid för en hund, oavsett om den är inne eller ute.

Jag har svårt att se att en sällskapshund skulle trivas med den typen av tillvaro.

Möjligen skulle det kunna fungera om du köper en vuxen hund som är van att vara ensam, men även då tycker jag att det är orättvist mot hunden.

Åter igen, ensamtiden går att lösa, jag vill bara veta vad för hund som passar oss. Alltså ett par med inga tävling eller träningsambitioner med hunden men kommer ändå gå många långa promenader och få vardagsdressyr, kommer få följa med överallt osv.

Min åsikt är att MÅNGA som har en sällskapsras går ut med den kanske en timma på morgonen, kommer hem på lunchen och går en halvtimma med lite bus också, kommer hem efter jobbet och går ut i skogen en långpromenad kanske lös så den får springa av sig och man kan busa med den, apportera eller liknande, går sedan ut en lite kortare kvällsrunda. Mellan dessa runder så är de väl självklart att hunden kommer få stimulans inomhus också. Jag förstår inte hur det kan låta lite för de flesta? De flesta jag känner med sällskapshundar har ungefär dessa rutiner jag nämnde ovan vilken även jag kommer ha liknande.

Det är inte hundgård som är fel, det som är fel är hunden är ensam minst 9 timmar nästan varje dag - INTE okej för någon hund alls. Planerar ni att skaffa hund är steg ett att se till att ni har mycket mer tid med hunden eller ordnar dagmatte/hunddagis/liknande.

Spontant tänker jag på keeshond.

Det är inte hundgård som är fel, det som är fel är hunden är ensam minst 9 timmar nästan varje dag - INTE okej för någon hund alls. Planerar ni att skaffa hund är steg ett att se till att ni har mycket mer tid med hunden eller ordnar dagmatte/hunddagis/liknande.

Spontant tänker jag på keeshond.

Som jag skrivit ovan så är hunddagis ett alternativ och ensamtiden går att lösa har jag skrivit. Denna tråden skulle handla om hundrasen inte något annat. Då vi inte kommer skaffa hund på ett bra tag så kommer vi självklart lösa allting innan.

"Jag vill alltså ha en arbetsglad och pigg hund men som ändå kan slappna av om det är så att vi inte hinner gå timmeslånga promenader varje dag och sysselsätta den (promenader kommer den såklart få flera gånger om dagen men kanske inte varje dag så långa)."

Det här stycket motsäger sig lite.. Du vill ha en arbetsglad hund men den kommer inte få jobba? Inte ens gå ordentliga promenader varje dag. Jag undrar också vad du ska ha en hund alls för?

Kolla Keeshond, Eurasier, Svensk Lapphund, Chow Chow

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 033
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 668
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
909
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 372
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar