Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)
Delvis knappis.
Av de raser du radat upp så är nog just Dalmatinern den svåraste av dem att fostra.
Håller med om Staffen, som i Engelsk Staffordshire Bullterrier, fast de är väl inte den mest lättlärda rasen, inte extremt motionskrävande, men en underbar clown med drag av gris

De jag känner är inget problem med att ha lösa.
Om man menar Staffe som i Amstaff (Amerikan Staffordshire Terrier), så kräver de lite mer motion o arbete än den vanliga Staffen, men de trynar oxå gärna i sängen, de kräver mer träning för att kunna ha lösa, men är mer lättmotiverade till arbete.
Lapphundarna tycker jag oxå du skall titta mer på samt även Lancashire Heelern.
Likaså Border Terriern ur icke jagande linjer.
Vad gäller att ha två hundar med olika motionsbehov så har jag haft det o det var ingen höjdare, en 3 årig BC ur kroppsvallarlinjer, kombinerat med NZ BC, en riktig arbetsnarkoman mao, tillsammans med en 1½ årig Heeler med Patella luxation som bara fick gå koppelpromenader, ingen höjdare direkt!
Lite tankar i natten, hoppas det inte blev för rörigt.
Vad gäller MH, så är det olika profiler som är önskvärda för olika raser, du finner dessa spindeldiagram på genetica.se.
HD är jag lite kluven till, naturligtvis skall avelsdjur ha godkända höfter, men det är lite beroende på hur tunga hundarna är, huruvida de får problem eller inte.
Vet en liten Bergertik på 5 år som tävlar Agility internationellt som har HD E o aldrig uppvisat symtom eller obehag, då kan ED vara lurigare.
mvh