VIlken kattras kan passa oss?

Sar

Trådstartare
Vår gamla kisse sjunger tyvärr på sista versen :cry: och vi har funderingar om vi ska skaffa katt igen.
Jag har haft vanliga huskatter mer eller mindre hela mitt liv och min sambo hade en brittisk korthår när vi träffades. Vi funderar dock på att skaffa oss en raskatt och vill gärna ha råd om vilken kattras som skulle passa oss.

Vi har småbarn (mkt förnuftiga och snälla sådana som aldrig någonsin varit dum mot katten, de har snarare en hälsosam respekt) och jobbar båda två 80%, de dagar jag jobbar kan jag oftast-men inte alltid- komma hem på lunchen. Sambons "britt" var innekatt och fick så förbli även fast vi flyttade till hus. Mina katter har alltid varit utekatter men självmant valt att mest vara inne på vintern (vi har ett isolerat katthus ute på altanen) och ju varmare det blivit mer och mer valt att vara utomhus.

Våra egna preferenser är att vi vill ha en katt som kan klara av visst utomhusliv om den önskar, är snäll och trygg med barnen, inte är ngn "klänga i gardinen"-kisse, inte är högljudd och fixar att vara en del av familjen men inte nödvändigtvis alltid i centrum.
Har tittat lite på ocicat och ragdoll men har ingen personlig erfarenhet av dessa.
Kom med tips snälla! /Sar
 
Sv: VIlken kattras kan passa oss?

Jag tror (dock inte speciellt insatt i den rasen) att Ocicat kan vara för aktiv för er om ni inte vill ha en gardinklättrare faktiskt. Dom flesta katter med lite mer orientaliskt utseende och kort päls är rätt aktiva.
Dom flesta raskatterna klarar av utelivet. Dom flesta uppfödarna säljer dock inte sina avkommor som utekatter av den enkla anledningen att det är farligt. Beroende på hur man bor förstås. Raskatter blir också tagna av rovdjur, överkörda av bilar, stulna/misshandlade av elaka människor osv. Därför är raskatterna avlade för att klara innelivet bra. Du vet ju inte heller hurpass den väljer att vara ute bara lite, eller konstant. Och kanske aldrig mer kommer tillbaka. Det vet du först när det är för sent. I så fall är det bättre att köpa en vuxen raskatt som har fått vara utekatt och där man ser hur den är.

Snäll och trygg med barn är väl dom flesta, allra bäst är väl i så fall att köpa av en uppfödare som har yngre barn och därför är vana vid det.
Angeånde ras så rekomenderas semilånghåren, dom är generellt lite lugnare. Kanske MaineCoon är ett undantag, har hört att dom är rätt aktiva och pratar mycket. Siames/Oriental och deras långhåriga syskon ska ni inte ha, dom pratar mycket och högt. Ocicat är det väl en hel del siames i. Av korthåren är det nog bara britten som passar in tror jag. Hittar ni en sävlig sån så kan den nog funka som utekatt också, men som sagt så tror jag ni får svårt att köpa en om ni inte bor väldigt enkilt utan trafikerade bilvägar i närheten. Perser och exoter passar nog också tempramentsmässigt, dock gäller det ju att gilla deras utseende. Det finns numera några uppfödare som riktat in sig på den klassiska typen, den ser mer ut som britten.
 
Sv: VIlken kattras kan passa oss?

Jag tror (dock inte speciellt insatt i den rasen) att Ocicat kan vara för aktiv för er om ni inte vill ha en gardinklättrare faktiskt. Dom flesta katter med lite mer orientaliskt utseende och kort päls är rätt aktiva.
Dom flesta raskatterna klarar av utelivet. Dom flesta uppfödarna säljer dock inte sina avkommor som utekatter av den enkla anledningen att det är farligt. Beroende på hur man bor förstås. Raskatter blir också tagna av rovdjur, överkörda av bilar, stulna/misshandlade av elaka människor osv. Därför är raskatterna avlade för att klara innelivet bra. Du vet ju inte heller hurpass den väljer att vara ute bara lite, eller konstant. Och kanske aldrig mer kommer tillbaka. Det vet du först när det är för sent. I så fall är det bättre att köpa en vuxen raskatt som har fått vara utekatt och där man ser hur den är.

Håller med där. Raskatter som ser lite "speciella" ut jämfört med vanliga bondkatter löper större risk att bli stulna, och som du säger är det sällan raskattuppfödare säljer till någon som vill ha utekatt.

Sar: jag har själv ragdoll, en dessvärre högljudd dam men jag tror inte att det är särskilt typiskt för rasen. Hon har ett väldigt bräkande läte nämligen :p. Annars är hon gudasnäll, låter en göra vad man vill och ligger hellre bredvid än i knät och kanske drar av nån liten busrepa då och då. Aldrig hållit på med gardiner, krukväxter eller liknande. Har dock hört att de är lite för "dumma" att ha som utomhuskatter, lägger de sig på en varm asfaltsväg är det inte säkert att de flyttar på sig bara för att det kommer en bil... huruvida det stämmer eller inte vet jag inte, men jag har ingen direkt lust att testa :angel: :D.
 
Sv: VIlken kattras kan passa oss?

Jag tror som MissFideli att en Ocicat är för aktiv för det du beskriver. Du skriver också att du vill att katten ska vara en del av familjen men inte nödvändigtvis alltid i centrum, då tror jag inte heller att Ragdoll är ett så klokt val eftersom dom ofta är väldigt sociala och kräver mycket uppmärksamhet. Jag skulle nog säga att de raser som bäst passar in på din beskrivning är Brittiskt korthår(långhår), Exotic, Perser, Birma eller Sibirisk Katt. Persern är ju inget alternativ om du vill ha en utekatt, då får både du och katten problem, men det är en väldigt lugn och tollerant (bra med barn) ras. Jag vet många uppfödare som säljer katter som (delvis) utekatter, bara man bor så att det är ok för katten att vistas ute (inte i bostadsområde eller nära trafikerad väg t.ex.).
 
Senast ändrad:
Sv: VIlken kattras kan passa oss?

Tack för era svar!:bow:
Vi bor i ett lugnt bostadsområde med 5000 kvm tomt så vi har hittills inte haft några bilproblem men säker är man ju aldrig sålänge katten vistas utomhus.

Jag ska läsa på ang. raserna ni föreslagit!
 
Sv: VIlken kattras kan passa oss?

De låter också som tänkbara raser!

Stämmer det att Maine coonen pratar högljuttt? Då menar jag itne "småpratar" utan "auuar" högt och ljudligt (vår britt tenderade att göra det).

Ucsh, det är så ledsamt idag. Har beställt avlivning till imorgon och jag vill bara gråta....:cry:

MEn det är dags nu, det går inte att vänta längre. Han mår helt enkelt inte bra och även om slutet nu är jobbigt så har han gett oss 15 år av glädje!
 
Sv: VIlken kattras kan passa oss?

Jag tror att ragdoll skulle kunna passa er bra. Det är en social och bekväm katt som passar bra i det lite lugnare familjelivet. Passar oftat utmärkt med barn, såvida barnen är kattvänliga, givetvis.
Är i grund och botten en lat katt som i regel inte gör sig besvär i onödan när det gäller att klättra och hoppa, dvs krukor och gardiner går oftast säkra. Mina hoppar tex aldrig upp på diskbänk eller spis. De sitter gärna i fönstrena och kikar ut, men har sällan ner några blomkrukor, eftersom de är såpass lugna av sig.
Ragdollen vill gärna vara med där det händer saker, men är inte påflugen eller påträngande. De är snälla och toleranta att hantera i vardagliga situationer, såsom kloklippning, badning etc.
Vissa individer kan vara pratsamma av sig, men sällan högljudda.
Pälsvården är relativt enkel, pälsen är silkig och tovar sig inte så lätt. Det räcker att borsta igenom den någon gång i veckan eller så, lite beroende på pälsmängd och längd (vissa ragdollkatter har mer och tjockare päls, vilket förstås kräver lite mer underhåll).
 
Sv: VIlken kattras kan passa oss?

Nej det stämmer inte, däremiot har dom ett eget läte som kommer fram då och då..Låter som "Brrrrrrrrau" ..."Brrraaaa"
 
Sv: VIlken kattras kan passa oss?

Jag hade en underbar blå Birmapojke som levde i 18 år. Han var social, trygg, lugn men inte flegmatisk. Älskade att vara både ute och inne, men levde mest som innekatt. Frisk större delen av livet (fick en skada i hög ålder, annars billiga vet.kostnader). Mild pratröst. Så fin , vad jag saknar honom.
 
Sv: VIlken kattras kan passa oss?

Det som dök upp i mitt huvud var Norsk skogskatt,om ni har tid med pälsvården.Annars är ju huskatter underbara katter dom med.
 
Sv: VIlken kattras kan passa oss?

Tack för era förslag! Jag har ringt på en omplaceringsannons gällande en ragdoll (har dock inte fått något svar).
Vi ska hälsa på några birmor nu till helgen för att få en känsla för rasen.

Hur omfattande är pälsvården på en norsk skogskatt?
 
Sv: VIlken kattras kan passa oss?

Inte sarskilt kravande! Jag har tva, och aven tvillingar precis som du, har alltsa inte tid med nagon omfattande palsvard ;)
Jag borstar mina - ehm :o - valdigt sallan... och det gar alldeles utmarkt.
De ar FANTASTISKA med barnen. Jag forlorade en nyligen (trafikolycka :cry:) och han var sa underbar med flickorna, lat dem klattra over honom och gora vad de ville i princip :bow:
Nar vi hade ettarskalas och det kom 12 ettaringar pa besok sa gick han in och lade sig mitt pa golvet mitt i kaoset och lat sig klappas fran alla hall :D

Hans helbror ar ocksa snall med barnen men nagot mer reserverad. Vi har en ny kattunge som kom i sondags som aldrig traffat vare sig barn eller hund forut och det har gatt jattebra. Han ar supertillgiven men kraver inte uppmarksamhet - han leker for sig sjalv (garna med barnens leksaker!) eller med hunden och sen rullar han ihop sig i soffan bredvid mig pa kvallarna :love:

Jag kommer da aldrig kopa annan an Norsk Skogkatt :bow:
 
Sv: VIlken kattras kan passa oss?

Norsk Skogkatt.
Lagom busig utan att riva huset.
Vår skogis kan knappt jama utan piper mest när hon vill nåt.
Pälsen är lättskött men man måste förstås kamma någon gång i veckan och gärna 1 gång om dagen i fällperioderna.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 382
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 356
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 975
Senast: Speedway
·
Övr. Katt Jag har alltid haft katt och alltid har det varit hittekatter jag tagit hand om. Men nu efter många års 'katt-räddande' så funderar vi...
2
Svar
31
· Visningar
6 421
Senast: Ewa-Lena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp