Får nog fundera ett varv till. Det är just det här med att saker åker i golvet eller bitande på sladdar som mest gör att jag tvekar med katt. Under kattungetiden har jag tänkt helt kattsäkra/kattmöblera ett rum där de får vara när jag inte är hemma, men som vuxna vill jag ju att de ska kunna gå runt i huset och gå ut genom kattluckan till inhägnaden.
Och på tal om inhägnaden, hur mycket klättar katter på galler? Behöver man ha ett överhäng på insidan (är inte möjligt med helt tak utan att det blir jättekrångligt)? Kan de klättra på stuprör och ta sig upp på taket, som dock har ett litet överhäng?
Det här kanske är helt omöjligt...
Jag har två ragdolls.
Ragdolls beskrivs som en markbunden ras, vilket stämmer väl på mina. De är aldrig uppe på bord eller fönster, förutom de som de kan komma upp via säng eller soffa, dessa fönster har vi "kattanpassat".
Vi har några låg fönster som de med lätthet hade kunna hoppa upp i, men de har inte ens försökt eller visat intresse för dom.
Mina är också helt tillfreds med ett kompostgaller och en "barngrind" för dörröppningar gäller även ytterdörren. De har inte ens försökt komma över.
Jämfört jag med grannens devon rex så är det universum emellan. Deras är uppe på allt och behöver en ordentlig inhägnad med tak för att inte rymma.