Vilken katt skulle passa oss?

Sv: Vilken katt skulle passa oss?

I psyket skulle Sibirisk katt passa dig utmärkt. Jag har en kompis med uppfödning av denna ras. Den positiva sidan av rasen är att de är väldigt människotillvända, tysta, goa knäkatter, inte särskilt krävande och fantastisk vackra. Den negativa sidan av den rasen är pälsen, även om pälsen är lättskött (katten fixar själv) så hårar de och det har alltid legat drivor av päls på kompisens hallmatta osv. Nu har hon iofs haft tre vuxna katter i en lägenhet, vilket funkar jättebra. De vill gärna sitta ute på balkongen och kyla ner sig på vintrarna. ;)

Jag antar att kusinraserna Main Coon och Norsk Skogskatt har liknande pälstyp och hårsläpp.
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

KL

Jag har bstämt mig (tack änglavingar för denna tråd !) för en raskatt.

Jag tror att bland det viktigaste när man väl bestämt sig är att *verkligen* kolla av uppfödarna och att de genomför de tester som rasklubben rekommenderar. Jag är själv faktiskt riktigt förvånad över hur många som inte gör det. Köper man en kattunge för kanske 6000 kronor så är ju hälsotestade föräldrar en av de saker jag anser borde vara givet, men så är det inte hos alla uppfödare. Argumenten varierar - men det handlar ju i slutänden om rasens sundhet och jag begriper inte att man som uppfödare inte gör sitt yttersta för att bevara hälsosamheten.

Sen finns det ju andra uppfödare som är oerhört seriösa och det skulle aldrig falla dem in att inte hälsotesta föräldrarna.

Jag kan ju säga att man känner sig rätt så ... dum.... när man har tagit kontakt, ställt en massa olika frågor och i princip bestämt dag för att få komma och titta och sedan visar det sig att de inte hälsotestar sina avelskatter. Då är det helt ointressant iaf för mig.
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

Åh vad många kattraser det finns. :)

Och alla låter ju jättebra och trevliga...Jag som har så svårt att bestämma mig även om jag bara har 2 saker att välja på. ;)

*funderar vidare*
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

KL

Jag har bstämt mig (tack änglavingar för denna tråd !) för en raskatt.

Jag tror att bland det viktigaste när man väl bestämt sig är att *verkligen* kolla av uppfödarna och att de genomför de tester som rasklubben rekommenderar. Jag är själv faktiskt riktigt förvånad över hur många som inte gör det. Köper man en kattunge för kanske 6000 kronor så är ju hälsotestade föräldrar en av de saker jag anser borde vara givet, men så är det inte hos alla uppfödare. Argumenten varierar - men det handlar ju i slutänden om rasens sundhet och jag begriper inte att man som uppfödare inte gör sitt yttersta för att bevara hälsosamheten.

Sen finns det ju andra uppfödare som är oerhört seriösa och det skulle aldrig falla dem in att inte hälsotesta föräldrarna.

Jag kan ju säga att man känner sig rätt så ... dum.... när man har tagit kontakt, ställt en massa olika frågor och i princip bestämt dag för att få komma och titta och sedan visar det sig att de inte hälsotestar sina avelskatter. Då är det helt ointressant iaf för mig.

TACK cirkus!! :bow: Mycket bra skrivet! Och fantastiskt starkt av dig att kunna säga nej i de fall där uppfödaren inte testar sina katter. Det behövs fler kattungeköpare som du, och alla bör KRÄVA att den uppfödare man köper kattunge av har testat sina avelskatter enligt rasklubbens hälsoprogram. Jag kan verkligen inte förstå folk som låter bli att testa sina avelskatter och jag kan inte se något skäl som rättfärdigar att man ens vågar chansa på att låta bli. Speciellt skrämmande är det med uppfödare som importerar massor av katter långväga ifrån och faktiskt inte har en aning om hälsostatus på de katter som ligger bakom i stamtavlan. :eek:

Så till trådskaparen, du har fått många bra förslag på raser, och jag kan bara säga att vilken du än väljer så ska du vara noga med att uppfödaren följer rasklubbens hälsoprogram. Det är inte alls så att raser som har hälsoprogram har fler defekta katter, utan vi har hälsoprogram just för att kunna undvika de defekter som jag är säker på att du inte vill ha hos dina framtida familjemedlemmar.

Lycka till med ditt kattköp! :love:

Erica - ragdolluppfödare (utan katter till salu)
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

Jag har en helig birma och mina föräldrar har en "vanlig" bondkatt. Det är stor skillnad i aktivitetsnivå på dessa. Birman är mycket lugnare medan föräldrarnas kisse alltid är i farten.

Så ska man ha katt inne är det lättare om man väljer en katt som gillar att ta det lugnt. Ragdollen som du redan fått tips om är nog det och så även min.
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

Kan instämma med de övriga om att ragdollen fungerar utmärkt som innekatt och passar bra in på din beskrivning! Förutom möjligtvis det där med tyst, för det finns ragdolls som tycker om att prata också och det är nog individuellt hur katten är. Men jämfört med t.ex. de bengaler jag ser på utställningar så är de extremt tysta förstås. :D

Kan bidra med lite ragdollbilder också, här är fyra av småttingarna från min senaste kull!

Scilla

38.jpg


Snödroppe

25.jpg


Blåsippa på koppelpromenad

4ac.jpg


Och sist men inte minst Tussilago, här nerbäddad i kusinbarnets säng som en liten docka. De var kattvakter åt henne och hon funkade otroligt bra med barnen fastän hon inte är uppvuxen med barn. Fast numera bor hon som tur är hos mig! :love:

13.jpg


/Erica
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

Åh, vilka sötnosar! :love:

Bäst man gömmer den här tråden från dottern nu, annars får vi nog inte en lugn stund... :angel:
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

Jag förmedlar gärna kontakten till dig om du vill, och du ska självklart behålla din anonymitet gentemot mig. ;) Och jag lovar på mina katters liv att min kompis är noga med tester, rasens utveckling (hon motarbetar med alla krafter hon har angående nevafärg hos sibbarna, som inte är en naturlig färg i rasen, t ex), osv. Hon har alltså koll på hela rasen, uppfödare, seriösa och oseriösa osv så jag VET att hon väldigt gärna hjälper kattungeköpare till rätt uppfödare såsom cirkus menade. :laugh:

Sibbarna har råkat ut för problem iom populariteten med allergitålighet hos människor. Då ser många kattuppfödare möjligheten att tjäna pengar och de bedriver kattfabriker i stort sett. De är duktiga försäljare och ibland väldigt falska. :crazy:
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

Att maskade sibbar är en egen ras är ett Fifé-påhitt. När standarden för rasen upprättades godkändes alla färgvarianter, just eftersom att de var naturligt förekommande, som jag förstått det från andra insatta. Det ryska kattavelsförbundet, WCF godkänner colourpoint. I rasens ursprungsland är allts färgen godkänd, som en del av den naturliga färgvariationen som funnits ända sedan rasen uppkommit. Att dela rasen i två är som sagt något Fifé fått för sig skulle vara positivt, sedan att det inskränker på rasens avelsbas och genetiska mångfald verkar inte spela sån stor roll. ;)

Sorry för OT. :angel:
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

Tyvärr verkar det gå utför med testandet på ragdollsidan också och jag förstår inte varför. :cry: Det är även stora erfarna uppfödare som helt plötsligt slutar testa, vilket resulterar i att många följer dem såklart... Tragiskt!

/Erica
 
Sv: Vilken katt skulle passa oss?

Att maskade sibbar är en egen ras är ett Fifé-påhitt. När standarden för rasen upprättades godkändes alla färgvarianter, just eftersom att de var naturligt förekommande, som jag förstått det från andra insatta. Det ryska kattavelsförbundet, WCF godkänner colourpoint. I rasens ursprungsland är allts färgen godkänd, som en del av den naturliga färgvariationen som funnits ända sedan rasen uppkommit. Att dela rasen i två är som sagt något Fifé fått för sig skulle vara positivt, sedan att det inskränker på rasens avelsbas och genetiska mångfald verkar inte spela sån stor roll. ;)

Sorry för OT. :angel:

Jag tänker inte argumentera om detta då jag själv inte är påläst utan har fått informationen från min kompis. Dock ska jag vidarebefordra ditt inlägg så får hon ta ställning till detta själv då det är hon som har fakta, jag skrev bara det hon sagt till mig. Dvs andrahandsuppgifter.

Jag är tyvärr själv inte intresserad av kattklubbar och föreningar osv så jag blir lite lätt snurrig av alla förkortningar hit och dit. ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
788
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 384
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 336
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 230
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp