Vilken hundras?

Sv: Vilken hundras?

Jag har en eurasier på 15 månader. Jag tror det kan vara en bra ras för er, som du beskriver det.
Tänk på att den bör ha mycket social träning för att inte bli allt för reserverad som vuxen.
Och sen får du nog kanske trösta din mor lite under de veckor den fäller, för då fäller den. ;) Men resten av året ser man knappt ett hår på golvet.

Tack så mycket!
Hahaha, jag får krama lite på henne under de veckorna då så att hon är glad ändå ^^

Och nu när vi har (nästan iaf) bestämt eurasier så blir jag alldeles kär i whippets...

Valet står mellan whippet och eurasier. Jag tänker då att det kan vara en bra idé att kolla upp lite uppfödare. Det lär väl dröja till nästa sommar åtminstone, men det är väl bra att vara ute i tid om man vill ha en bra och välavlad hund? Någon som har lite tips? :)

Jag tycker raserna verkar vara långt ifrån varandra. Jag blev avrådd från whippet då jag sökte en hund för löpning, lite "drag" och viss lydnad. Alltså något högre nivå än sällskapshund aktivitetsmässigt. Det är en vinthund som kräver mer än eurasiern, så gå igenom igen vad du kan erbjuda i flera år framöver. För i slutändan handlar det om vilken hund som trivs med dig och inte så mycket om vilken man tycker är finast ;)

Eurasiern verkar vara en sällskapshund med inte särskilt stora krav på aktivering. Whippeten har jag läst om, och den är väl också glad om den får lagom motion och möjlighet att springa av sig lös? :) Det är möjligt att raserna är olika, men det betyder ju inte att båda inte kan passa. Egentligen tycker jag inte att eurasier och whippet är de absolut vackraste och finaste hundarna som finns, jag tycker såklart att de är jättefina men om jag enbart hade gått efter utseende hade jag köpt en weimaraner ^^

Jag skrev ett längre inlägg om whippet i morse men råkade trycka bort det.

Whippeten är väldigt trevlig som en måttligt aktiv sällskapshund. Det är en hund som är lugn inomhus och hänger med på det mesta utomhus. De är även hyfsat föriga för att vara vinthundar och det finns några exemplar som till och med är riktigt duktiga på lydnad och agility. Den kräver dock lite mer (eller kanske snarare lite annat) än typiska sällskapshundar. Som du är inne på så behöver whippeten få sträcka ut med jämna mellanrum. Dessutom mår den bra av att jaktberikas med lure coursing eller race då det i grunden är en hund med stark jaktinstinkt som den behöver få utlopp för.

Jaktinstinkten och behovet av att få sträcka ut gör att whippeten trots allt kräver en del av sin ägare. Så snart som valpen kommer hem så måste inkallningsträningen börja. Även om den absoluta majoriteten av alla whippetar inte har jaktavlats på många decennier och därför sannolikt inte har "skärpan" att döda ett fångat byte så finns jaktinstinkten och snabbheten för att faktiskt kunna fånga och skada småvilt (eller grannens katt). Det måste man som ägare förhindra. Jaktinstinkten är också skälet varför trafikskador är whippetens största hälsoproblem. Ser de vilt så får de tunnelseende och det kan då hända att de springer över trafikerade vägar och blir påkörda.

Värt att tänka på är också att whippeten är väldigt flockbunden. Den gillar inte att bli lämnad ensam. Även fast de flesta lär sig acceptera det så är separationsångest vanligt.

Tack så mycket för svar!
Så de går inte så bra ihop med katter? Fast det är väl lite av en träningssak iofs... Spring-delen är inget problem, det finns bra möjligheter för det :) Dock vet jag inte vad det finns för utbud av lure coursing i närheten...
Jag är väldigt inne på just whippet och eurasier för tillfället, men om det finns andra passande hundraser så tar jag gärna emot tips!

Tack så mycket för svar!
Så de går inte så bra ihop med katter? Fast det är väl lite av en träningssak iofs... Spring-delen är inget problem, det finns bra möjligheter för det :) Dock vet jag inte vad det finns för utbud av lure coursing i närheten...
Jag är väldigt inne på just whippet och eurasier för tillfället, men om det finns andra passande hundraser så tar jag gärna emot tips!

Egna katter brukar gå hur bra som helst. Mina gör definitivt skillnad på mina föräldrars katt och främmande katter.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 551
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 312
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 485
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar