Vilken hundras?

mandeln

Trådstartare
Hej! Jag och min mamma funderar lite smått på att köpa en hund. Jag själv är 15 år, har inte haft hund innan, men har dock alltid varit runt hundar och varit hundvakt/ promenerat hundar osv. Mamma har haft ett antal hundar under sin uppväxt.
Det är jag som kommer ta hand om hunden till största del, vilket innebär att det inte ska vara en alltför tuff och svår ras. Storlek spelar ingen större roll, då jag är lång och ganska stark :p Mamma tycker dock att det inte ska vara en alltför stor hund, och helst inte fälla extremt mycket.
Hunden ska vara glad, positiv och arbetsvillig, då jag gärna vill arbeta både fysiskt och psykiskt med den.
Har kollat runt lite själv, och är förtjust i raser som welsh springer spaniel och berner sennen. Vad tycks? Mycket tacksam för svar :)

Sv: Vilken hundras?

Jag tycker att det är ganska stor skillnad på de två raserna. Om du läser i rasbeskrivningen och pratar med uppfödare av de två raserna så kommer du nog komma fram till vilken av dem som passar dig bäst.

Instämmer med HeleneK.
Du/ni kan åka runt o kolla på lite hundutställningar, på de större brukar det finnas rasmontrar där ägare/uppfödare gärna pratar om sina raser o man kan träffa några stycken.
Även om där inte finns rasmontrar så brukar folk gärna prata om sin ras.

Jo, haha, jag är medveten om skillnaderna på ras, lite förälskad i båda ändå ;) Finms inget som säger att det är just en sådan hund vi ska köpa, om det finns bättre alternativ :)

Vad vill du göra med hunden?
Kan du ge förslag på ungefär hur en vanlig dag för hunden skulle se ut, med aktiviteter, vila, ensamtid osv? Om man vet vilket liv man kan erbjuda hunden så blir det mycket lättare att hitta en passande ras :)

Jag skulle mest ha hunden till sällskap :) Älskar att leka och öva tricks. Agility skulle vara kul att testa, även om jag kanske inte skulle tävla i det ^^
En vanlig dag skulle väl börja med en morgonpromenad på kanske en halvtimme. Sedan ska jag till skolan, mamma är dock hemma vissa dagar så hunden skulle inte alltid vara ensam. När jag kommer hem skulle jag ut med den igen, på eftermiddagen skulle jag leka och vila med den, och på kvällen en sista, lite kortare promenad. Typ så ^^

Och vilka raser menar du då? ^^ Skulle vara jättesnällt om jag fick några exempel :)

De i rasgrupp 9 (titta på SKKs sida) är just sällskapshundar. Finns några fler också, men börja där.

Sen håller jag med om att ordna dagpassning och lite fler rastningar under dagen.

Nu har vi fixat så att min mkt hundvana mormor ska ta hand om hunden och promenera den när jag är i skolan. Jag har läst på som en galning och vi ska antagligen köpa en sådan eftersom de verkar passa mig och min familj perfekt, tankar?

Du glömde skriva vilken ras eller är det jag som är korkad och inte hänger med :p?

KL

Kolla gärna på hundar för omplacering, tex. hundstall där djur som tidigare haft kärleksfulla hem kan ha hamnat pga av allergi eller liknande. Även många hundar som farit illa behöver nya hem. Kan vara enklare då det även kan finnas möjlighet att låna hunden under kortare perioder så ni hinner vänja er vid varandra och se att alla dagliga rutiner fungerar. En valp är ett stort ansvar så en hund som redan har lärt sig att t.ex inte kissa inne kan underlätta mycket.

Senast ändrad:

Det är också ett alternativ :) Dock så ska min mormor hjälpa mig att uppfostra hunden, och med våra gemensamma ansträngningar skulle det nog gå bra.
Men har du några tips på sådana ställen isf? Tack :)

Absolut, men det finns säkert valpar och unghundar där med. :)
Nu vet jag inte vart du bor, men i Stockholm finns t.ex hundstallet. Det går nog att googla på hundstall/hundar utan hem + din stad eller något liknande. Lycka till!

Nu har vi fixat så att min mkt hundvana mormor ska ta hand om hunden och promenera den när jag är i skolan. Jag har läst på som en galning och vi ska antagligen köpa en sådan eftersom de verkar passa mig och min familj perfekt, tankar?

Vad roligt. Lycka till!

Tack :)
Det är inte någon som har en eurasier som skulle vilja dela med sig av lite tips? Jag har ju läst mkt om dem, men har inte någon direkt anslutning till någon.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 551
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 312
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 485
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tjockistråden 4
  • Dejtingtråden del 38