Vilken hundras?

jarnroos

Trådstartare
Jag har tråkigt, så tänkte kolla med er vilken hund ni tror passar mig?

Mina önskemål;
- Helst korthårig (ej strävhårig)
- Gillar mycket motion men inte bli helt tokig av något mindre vissa dagar (eftersom jag har en opålitlig sjukdom)
- Inte väldigt skällig, men får gärna vara pratsam
- Kunna vara med i stallet
- Tycka om närhet och att gosa
- Liten eller medelstor
- Funka med andra hundar och katter
- Hellre reserverad mot främlingar än gåpåig
- Mycket personlighet!

Vad tror ni? :)

Sv: Vilken hundras?

Förutom den "hellre reserverade" delen så tänkte jag på labbe.
Då kan du ju även träna den som servicehund att hjälpa dig i hemmet om du har sjukdom, så får den jobba såna dagar ändå.

Fransk bulldog eller Staffordshire bullterrier?

Nackdelen med Staffen är väl att den kräver ganska mycket motion och kan vara lite väl "gåpåiga" på människor eftersom dom vill hälsa på alla ;)

Vet inte så mycket om Frallor, men en kompis till mig har en som är helt underbar. Verkar tycka om att hänga med på lite längre promenader, agility osv. Men inte riktigt lika energisk som staffen. Upplever dock att hennes hund är väldigt "gåpåig" och pussig vad gäller människor också.

Fördelar med båda två är ju den behändiga storleken, tåliga hundar i liten förpackning. Lättskött, len, korthårig päls. Tycker om närhet och att gosa :) Skäller sällan, men pratar litegrann.
MYCKET personlighet!

Dansk/svensk gårdshund.

Liten, glad men inte galen om man slappar en hel dag. Släthårig. lättlärd, min är inte så social hon går lös förbi folk :) Skäller när det ringer på dörren. Älskar o sova i sängen o vara nära!

30083127.jpg

Lhasa Apso? Pudel?

Jag har själv en Lhasa Apso tik (kortklippt) som hänger med till stallet 75% av gångerna. Enda minuset är att hon är så liten att hon endast kan följa med på skritt turer och max lite trav eftersom hon inte hinner med annars. Hon är absolut inte skällig på någotvis, håller sig undan nya människor och hundar eftersom hon helt enkelt inte tycker om dem, haha ;) Hon är tyvärr inte speciellt gosig med mig, men det tror jag beror på att det är jag som är hennes ledare. När resten av familjen lätt viker sig för hennes gullighet så är de hennes "undersåtar". Hon sitter alltid i knä eller på stolen bredvid och hon är väldigt lättlärd ;) Pälsen blir lång och tovig om den inte sköts om, vi brukar klippa henne kort så vi slipper hålla på att borsta och bada henne så ofta :)

Jag skulle föreslå en mellanstor hund om du vill ha med den på uteritter. Och eftersom jag föredrar vallhundar så måste jag även rekommendera det till dig ;) Det viktiga är att hunden är lydig, och det blir den genom att du är konsekvent med dina regler. Min hund har lärt sig mina rutiner i stallet och följer mig som en skugga överallt, hon vet var hon får kissa och var hon måste skärpa sig och hålla sig undan, att man absolut inte får gå nära främmande hästar eller in i hagar/boxar.

Att ha hund i stallet är jättetrevlig och det är en perfekt isbrytare samtidigt som man alltid har sällskap med :D Googla så får du massor av tips! :)

Senast ändrad:

Har förresten en italiensk vinthund :) Vill självklart ha en till hund i framtiden!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 531
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 070
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 105
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka