Sv: Vilken hund ska jag välja?
Hej! jag har ett problem, jag har flyttat ihop med min pojkvän och nu vill jag skaffa hund.. problemet är bara, han tål inte långhåriga hundar, så jag måste ha en korthårig. Jag kommer hålla på med Agility, och undrar vilken hund som passar mig?
Spontant kan jag känna att det är ett taskigt läge att välja hund i. Om man måste välja hund så att en allergiker klara den, ja då blir ju valet inte fter kanske sina livsomständigheter, t.ex. bor ni i lägenhet eller eget hus, i storstaden eller på landet, eget temperament, ambitioner med hunden, rimliga förväntningar på de krav som hundägande medför o.s.v. vilket ju borde vara det som avgör.
Men, om det nu är så att ni väljer hund efter pojkvännens allergi så kan jag ge råd efter egna erfarenheter.
Jag och min man är själva pälsdjursallergiker men har haft hund. Vi (jag) klarar av hundar som inte har underull. Min favoritras - alla kategorier - är doberman, och det är en sådan hund vi har haft. Men det är inte att rekommendera till nybörjare i lägenhet i storstan (tycker jag) eller om man enbart vill hålla på med agility, även om min lilla prinsessa
klarade alla övningarna jättebra så var det inte vår favoritgren.
Vad jag har funderat på, så att även de mindre barnen kan hantera vovven i alla lägen, är en Parson Jack Russell. De är utmärkta agilityhundar och mycket hund i litet format.
Hundar utan underull är riktiga "frysskitar", och det finns inget ynkligare och mer ömkansvärt än en stor doberman på 45 kg muskler som darrar i dörröppningen och vägrar gå ut när det regnar ute
Man får skaffa kläder till dem helt enkelt, i synnerhet om man arbetar dem så att de blir svettiga.