Vilken hund ska jag välja?

S

Sid_timi

Hej! jag har ett problem, jag har flyttat ihop med min pojkvän och nu vill jag skaffa hund.. problemet är bara, han tål inte långhåriga hundar, så jag måste ha en korthårig. Jag kommer hålla på med Agility, och undrar vilken hund som passar mig?

(Har tittat på rasen Whippet mycket länge. en favoritras helt enkelt :) ) men vet ej om de är en hund som man kan ha till agility? Snälla hjälp mig, vad passar mig?!

Sv: Vilken hund ska jag välja?

Jack Russel kanske? Dom är så söta!!:)

Jag hade tänkt mig en lite mer "lätt" hund om ni fattar? en hund som är smidig och inte för liten, jag vill inte ha en hund med låg manke.. humm. hur ska jag utrycka mig.. en hund som är stor och lätt? hehe. :)

Till att börja me: De allergena ämnena sitter inte i håret på hundarna.

De sitter i huden och alla hundar har gemensamma allergener, dvs sådana äggviteämnen som orsakar symtomen hos hundallergiker.
Det finns med andra ord inga hundraser som är "säkra" för hundallergiker!

Anledningen till att vissa raser ändå betecknas som mer allergivänliga än andra är att olika raserna släpper ifrån sig olika mängd allergen, en del hundar hårar av sig mycket, vissa med återkommande hudproblem, exem, små sår etc. som "läcker" blodäggvita, som sedan torkar, andra dreglar eller slickar sig mer än andra.

Även blodäggvita och saliv innehåller alltså allergen!

Är man konstaterad hundallergiker och inte redan har hund, så är ju de flesta läkares rekommendation att inte skaffa en hund pga av hälsoriskerna med astma etc...

Alltså de korthåriga raserna som är stora och som jag kommer på rak ärm är väl följande;
Dalmatiner
Dobermann
Boxer
(Mellan) Pincher
Whippet/Greyhound
GD :angel:

Hmm..tja de var dom raserna jag kom på nu,kan väl lägga till om jag kommer på ngn mer.

Vet dock ej. om alla är lämpliga som agility hundar hehe, Det är väl rätt individuellt iför sig..
Sen så är det "mjällen" på Huden som människor oftast är allergiska mot,Inte pälsens längd,och av Egen erfarenhet så mjällar korthåriga hundar Mer än de med ngt. längre päls,men som sagt-är väl upp till var och en och olika från hund till hund....

Annars rekomenerar jag dig starkt att ta dig en kik på www.SKK.se

Senast ändrad av en moderator:

hmm... funderar på att

Senast ändrad av en moderator:

Alltså de korthåriga raserna som är stora och som jag kommer på rak ärm är väl följande;
Dalmatiner
Dobermann
Boxer
(Mellan) Pincher
Whippet/Greyhound

Vet ej. om det är lämpliga agility hundar? Det är väl rätt individuellt iför sig..

Hmm..tja de var dom raserna jag kom på nu,kan väl lägga till om jag kommer på ngn mer.:D

Annars rekomenerar jag dig starkt att ta dig en kik på www.SKK.se ;)

Tack :) nu kan jag kolla lite olika! :)
Har varigt inne här, men orkar inte kolla igenom alla hundraser, finns så ofantligt många! haha.

Till att börja me: De allergena ämnena sitter inte i håret på hundarna.

De sitter i huden och alla hundar har gemensamma allergener, dvs sådana äggviteämnen som orsakar symtomen hos hundallergiker.
Det finns med andra ord inga hundraser som är "säkra" för hundallergiker!

Anledningen till att vissa raser ändå betecknas som mer allergivänliga än andra är att olika raserna släpper ifrån sig olika mängd allergen, en del hundar hårar av sig mycket, vissa med återkommande hudproblem, exem, små sår etc. som "läcker" blodäggvita, som sedan torkar, andra dreglar eller slickar sig mer än andra.

Även blodäggvita och saliv innehåller alltså allergen!

Är man konstaterad hundallergiker och inte redan har hund, så är ju de flesta läkares rekommendation att inte skaffa en hund pga av hälsoriskerna med astma etc...

Ställer den fråga som jag ville ha svar på igen:
vad ska jag ha för hund som är korthårig och som är smidiga?

Mellanstor/stor, lättsam och lättlärd, pigg och vaken =

*Bedlington Terrier
*Portugisisk Vattenhund
*Korthårig Collie
*Dalmatiner
*Kerry Blue Terrier
*Manchester Terrier
*Mellanpinscher
*Soft Coated Wheaten Terrier

är väl de raser som ploppar upp :cool:

Sedan är det ju beroende på vad du vill ha för egenskaper i hunden (förutom att den ska passa för agillity) som avgör närmare vilken ras som passar er bäst.

Senast ändrad:

Vet ni att pojkvännen enbart är allergisk mot långhåriga hundar? Jag tycker att ni ska försöka låna hem en hund av den ras ni kommer fram till och testa om det fungerar. Tänk också på att valpar har betydligt mer allergener än vuxna hundar, kanske borde ni ta en vuxen hund? Vidare så är de strävhåriga raserna ofta bättre för allergiker. Min sambo är allergisk men känner inte av mina dv.schnauzrar det minsta. Dock så undviker han att stoppa ner anskitet i pälsen på dem när de är nytrimmade.

Vet ni att pojkvännen enbart är allergisk mot långhåriga hundar? Jag tycker att ni ska försöka låna hem en hund av den ras ni kommer fram till och testa om det fungerar. Tänk också på att valpar har betydligt mer allergener än vuxna hundar, kanske borde ni ta en vuxen hund? Vidare så är de strävhåriga raserna ofta bättre för allergiker. Min sambo är allergisk men känner inte av mina dv.schnauzrar det minsta. Dock så undviker han att stoppa ner anskitet i pälsen på dem när de är nytrimmade.

Hehe det är jag som vill ha en hund, han vill bara ha en ras, pittbull eller amstaff.. och det är ingen favoritras för mig, okej, nej jag får prata lite med honom, se vad han säger och så.

Men även om det är du som vill ha hund är det ju en förutsättning att han tål den. Annars kan det bli otroligt bökigt. Men jag tycker ni ska försöka låna hem en hund av den ras ni finner mest intressant och kolla hur han reagerar. Inte sjyst att köpa en valp som ni efter ett par veckor får lämna tillbaka pga allergi...

Lycka till!

Men även om det är du som vill ha hund är det ju en förutsättning att han tål den. Annars kan det bli otroligt bökigt. Men jag tycker ni ska försöka låna hem en hund av den ras ni finner mest intressant och kolla hur han reagerar. Inte sjyst att köpa en valp som ni efter ett par veckor får lämna tillbaka pga allergi...

Lycka till!

Nej precis! det ska vi göra:)
tack så mycket*

Hej! jag har ett problem, jag har flyttat ihop med min pojkvän och nu vill jag skaffa hund.. problemet är bara, han tål inte långhåriga hundar, så jag måste ha en korthårig. Jag kommer hålla på med Agility, och undrar vilken hund som passar mig?

Spontant kan jag känna att det är ett taskigt läge att välja hund i. Om man måste välja hund så att en allergiker klara den, ja då blir ju valet inte fter kanske sina livsomständigheter, t.ex. bor ni i lägenhet eller eget hus, i storstaden eller på landet, eget temperament, ambitioner med hunden, rimliga förväntningar på de krav som hundägande medför o.s.v. vilket ju borde vara det som avgör.

Men, om det nu är så att ni väljer hund efter pojkvännens allergi så kan jag ge råd efter egna erfarenheter.

Jag och min man är själva pälsdjursallergiker men har haft hund. Vi (jag) klarar av hundar som inte har underull. Min favoritras - alla kategorier - är doberman, och det är en sådan hund vi har haft. Men det är inte att rekommendera till nybörjare i lägenhet i storstan (tycker jag) eller om man enbart vill hålla på med agility, även om min lilla prinsessa :love: klarade alla övningarna jättebra så var det inte vår favoritgren.

Vad jag har funderat på, så att även de mindre barnen kan hantera vovven i alla lägen, är en Parson Jack Russell. De är utmärkta agilityhundar och mycket hund i litet format.

Hundar utan underull är riktiga "frysskitar", och det finns inget ynkligare och mer ömkansvärt än en stor doberman på 45 kg muskler som darrar i dörröppningen och vägrar gå ut när det regnar ute :D Man får skaffa kläder till dem helt enkelt, i synnerhet om man arbetar dem så att de blir svettiga.

Kom osökt att tänka på Weeten terrier, Tibetansk terrier eller Portugisisk vatten hund, jag känner familjer som är allergiska och har dessa raser, men det är absolut ingen garanti för att din pojkvän tål dem. Det är inte pälsens längd som av gör utan stövet. Det är nog så att man måste fundera både en och två gånger när någon i familjen är allergisk. Inte så kul att skaffa vovve för att sen upptäcka att det inte gick bra. Ni kanske kan låna hund och kolla läget?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 557
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 210
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 566
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar