Sv: Vilken hund kan ersätta min Xerox?
Passar bra in på lapphundarna tycker jag
.
Jag har nu levt 9 år med lapsk vallhund och finner dem väldigt sympatiska och okomplicerade. Dom läser av dig och vet vad du vill innan du ens har tänkt tanken och vill vara med dig och göra saker med dig. Jag har med min ut och rider. Han jagar inte, håller ett mycket bra tempo och är lyhörd hela tiden.
Dom har en del vakt i sig, men det är "sunt vaktande". Dom skäller och går emot "faran", men släpper vaktandet så fort man förklarat att man har koll på läget. Vad gäller vallandet så nej, det finns där och det kan plockas fram, men det är långt ifrån något som dom behöver för att må bra eller tar till på farmor som kommer på besök
.
Min är med på allt jag vill göra hela tiden, men kan lika gärna ligga inne en hel dag om jag har annat jag MÅSTE göra. Han skar sig i tassen för några år sedan och då fick han bara gå ut och göra sina behov i trädgården ungefär var 3e timme. Resten av dagen bara sov han...
Vi tränar spår, agility (väldigt lite dock), freestyle, kör uppletande och går låånga promenader. Ibland rider vi också.
Det är den här bilden jag har av dom generellt. Alltså min hund är inget undantag.