Vilken hund kan ersätta min Xerox?

Sv: Vilken hund kan ersätta min Xerox?

Avbryter diskussionen om labradorer och frågar om det finns fler raser som kan passa in på det jag söker :)

Sorry så mycket :o

Och för att återgå till ämnet, kan Lapsk Vallhund eller SV/FI lapphund vara något? :D

(Jag ska läsa dina kriterier igen för dom har jag glömt bland alla labradorer)

Dom var ju fina :) Men hur mycket vall har dom i sig? :o

Jag vill ju ha en hund som verkligen vill vara med mig, men inte är hyper.
Som gärna kan ligga och sova hela dagen om det spöregnar, men kan följa med ut på en långtur till häst, träna lite spår osv. Som är vänlig och funkar med andra djurarter. Lite vakt får det ju gärna finnas, men de flesta hundar verkar ju ha lite iaf. Jag är rädd för packet i byn, vill ha lite skydd här ute :p (dalmatinern skulle bara kissa ner sig och gömma sig)

Passar bra in på lapphundarna tycker jag :).

Jag har nu levt 9 år med lapsk vallhund och finner dem väldigt sympatiska och okomplicerade. Dom läser av dig och vet vad du vill innan du ens har tänkt tanken och vill vara med dig och göra saker med dig. Jag har med min ut och rider. Han jagar inte, håller ett mycket bra tempo och är lyhörd hela tiden.

Dom har en del vakt i sig, men det är "sunt vaktande". Dom skäller och går emot "faran", men släpper vaktandet så fort man förklarat att man har koll på läget. Vad gäller vallandet så nej, det finns där och det kan plockas fram, men det är långt ifrån något som dom behöver för att må bra eller tar till på farmor som kommer på besök ;).

Min är med på allt jag vill göra hela tiden, men kan lika gärna ligga inne en hel dag om jag har annat jag MÅSTE göra. Han skar sig i tassen för några år sedan och då fick han bara gå ut och göra sina behov i trädgården ungefär var 3e timme. Resten av dagen bara sov han...

Vi tränar spår, agility (väldigt lite dock), freestyle, kör uppletande och går låånga promenader. Ibland rider vi också.

Det är den här bilden jag har av dom generellt. Alltså min hund är inget undantag. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 567
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej, jag skulle vilja ha lite råd och tankar om vilken ras som skulle passa mig. Jag är en 30åring som bor i centrala Stockholm. Har ett...
2
Svar
37
· Visningar
3 995
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 517
Senast: Miks
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 982
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar