Vilken hund kan ersätta min Xerox?

Lycanthrope

Trådstartare
Xerox är ju inte så gammal än (6) men någon gång kommer han ju gå bort och jag vill ha en hund som är som honom (helst en exakt kopia :angel:)

Funderar på vilken ras som har samma egenskaper, någon har föreslagit labrador!
Men isåfall vill jag inte ha en limpa med korta ben, utan en lite högre variant.

Xerox är schäfer/labrador.
Väldigt mammig (men fungerar utmärkt att lämna bort hos vänner).
Han är lugnet själv, är snäll mot andra hundar av båda könen. Snäll med alla djur, såsom råttor, katter, hästar. Ingen större jaktlust. Följsam och föddes i stort sett lydig. Han har varit lättlärd och villig att lära, fast inte lika på och ivrig som min förra hund var. Håller sig på gården.

Den enda nackdelen han har som jag lägger märke till är att han kan bli lite osäker ibland, men det hänger nog ihop med killen jag bodde ihop med när vi skaffade honom, som slog honom och bestraffade väldigt väldigt hårt. :(

Jag vet inte om han är född med de här egenskaperna eller om jag haft något inflytande på honom :p Eller om det bara har med just hans personlighet att göra. En blandning av allt, kanske.

Men jag skulle väldigt gärna vilja ha en "likadan" hund igen när det blir dags. Gärna mellanstor till stor ras. En frisk ras också, för den delen!

Vi motionerar ganska mycket och har gärna med hundarna ut när vi rider/kör med häst&vagn/cyklar.

Många tycker säkert att just deras hund stämmer in osv, även om själva rasen inte vanligtvis har sådana egenskaper, men skulle gärna ha tips på hela raser som generellt kan passa in.

Tacksam för tips :)

Sv: Vilken hund kan ersätta min Xerox?

Jag tror att man präglar sin hund väldigt mycket själv genom sättet man behandlar den på, särskilt om man har den ända från 8-veckorsåldern. Trots att min egen nya hund bara är 10 månader gammal, håller hon redan på att bli nästan löjligt lik min gamla. Och det är inte ens samma ras, bara samma rasgrupp.

Om du håller dig till raser med liknande egenskaper som din nuvarande, är chansen stor att du kan locka fram och förstärka de egenskaper du gillar hos den.

Så Labrador låter som ett väldigt bra förslag, men du bör välja en jaktlabbe, så att du inte riskerar att få en flegmatisk fläskstövare. "Jakt"-labrador kanske låter lite negativt, när jakt inte är en av de egenskaper man eftersträvar. Men en rastypisk retriever ska inte intressera sig för oskadat vilt, bara dött eller skadat. Man riskerar förstås att de kommer och överlämnar en eller annan trafikdödad skata i handen på en, men bortsett från det har ingen av de retrievers jag träffat, (inklusive mina egna två), visat någon större lust att jaga. De brukar funka bra med hästar också.

Retrievers är också generellt "naturlydiga", lättlärda och förarveka och dessutom lugna och hemkära. Så det låter rätt likt din beskrivning av din nuvarande hund.

Måste bara inflika att de jaktlabbar jag stött på de senaste åren är riktiga workaholiks. Hundar med ett jäkla klipp och motor i.
Helt fantatiskt trevliga, för den som vill jobba med sin hund.

Måste bara inflika att de jaktlabbar jag stött på de senaste åren är riktiga workaholiks. Hundar med ett jäkla klipp och motor i.
Helt fantatiskt trevliga, för den som vill jobba med sin hund.

Där håller jag med (min fetning).

Jaktlabbar är inte någon "aktiv sällskapshund" utan hundar som kräver mycket tid och arbete (jaktapportering, lydnad, spår etc). Inte någon hundtyp som mår bra av att bara användas som promenad/motionssällskap/gårdshund.

Lägger till att jag på senare tid har mött flera jaktavlade labbar med en hel del skärpa. Detta fick jag förklarat för mig är pga att dom skulle bli tuffare vid fasttagande av skadat vilt på eftersöken.

KL

Jaktlabbar är ju väldigt fina och nog jobbar jag ju med mina hundar, vi har en dalmatin också som är drygt ett år som kräver sitt för att lära sig och lyssna. Där har allt inte flytit på lika smidigt som med Xerox.

Men vill inte ha en hund med för mycket skärpa.

Retrievers kan ha en stor lust att förfölja vilt, vilket dom också ska ha. Dom ska ha lusten att förfölja och gripa en skadeskjuten hare eller fasan.

Men dom ska också vara tillräckligt förarveka och lätttränade så att det inte skapar några problem i vardagen, det ska vara lätt att få så pass lydnad på hunden att dom bara förföljer på kommando. Och det är det oftast.

Det är ingen sällskaps- eller gårdshund någon retriever, och jag tycker man ska jaga med jaktavlade hundar. Men för den med ambitioner är det en lika utmärkt spår/rapport/sök-hund som jakthund.

Jag har sett ungefär en halv miljon MHn (en smula överdrivet ;)) och faktiskt så har den hund som har imponerat mest varit just en labrador. Han stod pall för allt, men släppte aggressionen DIREKT när han hade luktat på dumpe/spöke.

Vid dumpen så störtade han fram i samma sekund som den for upp, han utstrålade "inte ett steg till hörre du!", luktade sedan på dumpen och gick förbi den "jaha, bara en bit tyg".

Ägaren till denna hunden är varken särskilt rutinerad eller tuff i sin hundhållning, så precis som squarepants skriver så hör förarvekheten till också.

Lägger till att jag på senare tid har mött flera jaktavlade labbar med en hel del skärpa. Detta fick jag förklarat för mig är pga att dom skulle bli tuffare vid fasttagande av skadat vilt på eftersöken.

Tyvärr är det ju så, att "folk" har fattat fel, en bra jaktlabbe skall ha bra dådkraft, inte skärpa. Men dessvärre förekommer det jaktlabbar med skärpa och även med sociala rädslor vilket en labbe verkligen inte skall ha :crazy:.

Hmm... Har ännu inte träffat någon som har haft problem med den sociala biten trotts en hel del skärpa/dådkraft/liknande.

Det är inget nytt. Labben jag är uppväxt med var född 1991 och hon var skarp. Drog ner skadade hjortar, dödade grävlingar, katter osv. Hennes pappa är född 1986 och han var likadan. De engelska labbarna från vissa linjer är/var skarpa med dådkraft.
Dock var denna labben värdelös på apportering, hon käkade hellre upp apportviltet och var hård i munnen.

Kanske inget nytt, men det verkar vanligare idag. Så förstod jag det som. Jag kan ju tillägga att jag inte har stenkoll på labbarna generellt, men vi har en hel del på klubben här.

Hmm, har ni en tjej som har/haft en gul som heter Hugo..?

Definitivt vanligare idag, labbeaveln har ju ingen gemensam väg känns det som;)

Javisst har vi det :). Har inte sett honom på länge men matte känner jag. Hon har en son efter honom nu.

Jag antar att det är Jenny du pratar om? Kom just på att Hugo är ett vanligt namn =p

Ok. Var det bara en nyfiken fråga eller tänkte du nämna något om just Hugo och hur han är? (mtp trådens ursprung) :)

Ok. Var det bara en nyfiken fråga eller tänkte du nämna något om just Hugo och hur han är? (mtp trådens ursprung) :)

Kom att tänka just på Hugo, minns honom som ganska intensiv, men det är så längesen jag såg honom. Han hade delvis samma egenskaper som vår labbe. (Jag är snorförkyld så det blev ju lite förvirrat ser jag nu:o:D)

Aha! Jag kände aldrig honom. Såg honom på klubben ibland bara. :)

Nu skriver jag om honom som om han inte finns, men jag tror faktiskt att han gör det fortfarande. En av hans döttrar var fö med på patrullhunds SM. Kom 7a :)

Hmm... Har ännu inte träffat någon som har haft problem med den sociala biten trotts en hel del skärpa/dådkraft/liknande.

Jag uttryckte mig lite klumpigt :). Vad jag menade var att det förekommer en del sociala rädslor främst hos jaktisarna, inte att det hängde ihop med skärpa/dådkraft. Det är väl inte rastypiskt för någon ras men en labbe skall verkligen inte vara det minsta socialt osäker eller reserverad även om den inte behöver älska hela världen som en del gör.

Aha, då är jag med :). Har iofs inte träffat någon sådan heller. Ett fåtal har varit reserverade/ointresserade, men det är allt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 567
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej, jag skulle vilja ha lite råd och tankar om vilken ras som skulle passa mig. Jag är en 30åring som bor i centrala Stockholm. Har ett...
2
Svar
37
· Visningar
3 995
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 517
Senast: Miks
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 982
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar