Vilken hingst?

Sv: Vilken hingst?

Ja de kanske skulle ta in det men JAG tycker det är fel sammanhang.

Färggenetik är ju samma för alla raser och ska man publicera sig där ska det inte kunna missförstås av tex paintfolk som ju också läser. Så då skulle man behöva bredda artikeln till tex ALLA skäckanlagen, och spalta upp vilka som finns i vilken ras.

Att skriva om färger på bara islandssidor ger lätt fel signaler - som om våra hästar skulle ha andra färggener typ.

Randver är inte kvar, han såldes väl till Tyskland? Han har sin skäckteckning efter Gáski vilket gör att den är kopplad till röd färg. Han ger alltså inte enfärgade fuxar och kan inte få svart- eller brunskäckar med röda ston.

Och han ger mer Gáskimönster på skäckteckningen än vad han själv har - dvs rätt mkt vitt. Den tuffa pannlocken nedärvs tyvärr inte :cry:

Silverkedjan skrev:
Randver är inte kvar, han såldes väl till Tyskland? Han har sin skäckteckning efter Gáski vilket gör att den är kopplad till röd färg. Han ger alltså inte enfärgade fuxar och kan inte få svart- eller brunskäckar med röda ston.

Och han ger mer Gáskimönster på skäckteckningen än vad han själv har - dvs rätt mkt vitt. Den tuffa pannlocken nedärvs tyvärr inte :cry:

Nu hänger inte jag med. Du skriver att den är kopplad till röd färg. Menar du att själva skäckanlaget är kopplat till den röda genen??? Han kan inte få enfärgade fuxar? Men han är inte homozygot skäck alltså utan kan få enfärgade bruna och svarta???

Om jag då förstår dig rätt så följer alltid röd färg med hans skäckanlag och därför måste svart basfärg komma från stoets gener och alltså kan han inte svart- eller brunskäckar med ett fuxsto men däremot enfärgade bruna eller svarta?!

Jag visste inte att en skäckanlag kan var kopplat till ett annat färganlag så. Och hur funkar detta? Om jag förstår Randvers gener riktigt inebär detta att han har ett svart anlag och ett rött men till det röda anlaget hör ett skäckanlag och det kan inte ges tillsammans med hans svarta gen, medan det normala är att det är ett svart, ett rött och ett skäckanlag där alla nedärvs i lika stor utsträckning och det kan lika gärna bli svart i kombination med skäck som rött i kombination med skäck. Men så funkar alltså inte Randver?! Hur vanligt är denna typ av skäckanlag där det är knutet till det ena basfärgsanlaget? Finns motsvarande skäckanlag knutet till svart också???

Nu gjorde du mig aningen förvirrad. Men man skall ju lära sig något nytt varje dag! Jag trodde alla skäckanlag var frikopplade från basfärgen!

Du har fattat rätt om du tänker att ALLA ryggskäcksanlagen hos ALLA hästar är kopplade till samma locus som rött/svart :)

Hästar från Gyrdirs och Hýreygurs skäcklinjer kan tex aldrig ge rödskäckar ens i en senare generation.

Kolla skäckarnas släkt-träd så ska du få se :idea:

Eller ja, undantag finns i något enstaka fall när det blir en överkorsning och skäckanlaget byter koppling. Men då fortsätter det vara kopplat till det andra svarta/röda :)

Silverkedjan skrev:
Du har fattat rätt om du tänker att ALLA ryggskäcksanlagen hos ALLA hästar är kopplade till samma locus som rött/svart :)

Hästar från Gyrdirs och Hýreygurs skäcklinjer kan tex aldrig ge rödskäckar ens i en senare generation.

Kolla skäckarnas släkt-träd så ska du få se :idea:

Eller ja, undantag finns i något enstaka fall när det blir en överkorsning och skäckanlaget byter koppling. Men då fortsätter det vara kopplat till det andra svarta/röda :)

Oj! Ja nu lärde jag mig definitivt något nytt! Det du säger är alltså att det alltid är kopplat till antingen rött eller svart. Det innebär att Meitills anlag är kopplat till rött, Gyrdirs till svart eftersom han är homozygot svart. Är Hýreygur också homozygot svart eller vet du att det är kopplat till det svarta anlaget på annat sätt? Och mao eftersom det är kopplat till en svart gen som alltid dominerar över rött, så kan det inte bli någon rödskäck i kommande led heller, eftersom det svarta anlaget alltid följer med skäckanlaget i Gyrdirs och Hýreygurs fall! Korrekt? Såvida det inte blir en mutation och anlaget byter färggen sas. Ursäkta men genetik har intressat mig i 30 år så jag kan ju inte låta bli att djupdyka i frågorna!

Men däremot dominerar svart över rött så en häst med rödskäck-anlaget och ett svart anlag, blir svartskäck eller om brunanlaget finns med, brunskäck, som då Randver.

Men detta gäller alltså enbart tobiano och inte overo?

det är ingen mutation om det hoppar till andra kromosomen utan en överkorsning, ett litet slintade i kopieringen kan man säga. Men det händer i mindre än 3% för konstantskimmelanlaget (som är kopplat på samma sätt) och troligen ännu mer sällan för tobiano som verkar sitta närmare rött/svart locus.

Fast något undantag per hingst kan man hitta så flera avkommor än en är ju smart att titta på :)

Hýreygur har bara svarta anlag precis som Gyrdir.

Här kan du lista ut om Kofri har sitt kopplat till rött eller svart - det här från hans hemsida, bild på två avkommor (jag utgår från att det är mammorna) :
Kofri2%20f%F6l.JPG

Och här kan du med hjälp av den här avkomman lista ut pappa Mentors skäckanlags koppling :
garpurfreyja1.jpg

klarnar det inte hjälper den här Mentoravkomman till:
sirkus.jpg

Okej, tack då vet jag! Mamman är inte skäck så då kan hon alltså inte vara homozygot om jag har fattat det hela rätt.

Thrandur: Hur min häst är i lynnet? Tjaa, vad ska man säga, en dam med mycket egen vilja! En jag har ridit för har haft Glettingur på träning, han sa att de var mycket lika. Men jag vet inte om jag vill hålla med om det efter allt dåligt jag har hört om honom :o

Det verkar som många av er vet mycket om Glettingur, har jag missat något? Vill ju också höra så jag vet vad vi egentligen pratar om :smirk:

Vad jag vet om honom är ju baserat på hur han är nu. Han är ganska envis och egensinnig. Man kan inte få honom att göra någonting som han inte själv vill.
Han har en väldigt fina rörelser och är 4-gångare.

Han kan få för sig att backa i 180 eller tvärstanna, men om man tar honom på rätt sätt så slutar han. Allt vill han, kort och gott sagt, ha på egna villkor.

Mysig vid hantering (numera) men kan få för sig att slänga sig vid fastbindning.

Jag gillar honom, men han har lynnesfel tyvärr..

Tack för responsens, jag har gått på en myt alltså. Där ser man, man ska kolla upp fakta innan man vidarebefodrar den. Oops.

Får jag också vara med :bump:
Jag älskar skäckar!

Jag har en musblackskäck. Hennes mamma är rödskäck och pappa är musblack (Áll frá Husatoftum). Kan man veta hur Sælas (musblackskäcken) skäckgen är, vad den är kopplad till?

Spännande att veta, då hon skall föla till sommaren och jag ev. skall betäcka om henne.

/Åsa

Silverkedjan skrev:
det är ingen mutation om det hoppar till andra kromosomen utan en överkorsning, ett litet slintade i kopieringen kan man säga. Men det händer i mindre än 3% för konstantskimmelanlaget (som är kopplat på samma sätt) och troligen ännu mer sällan för tobiano som verkar sitta närmare rött/svart locus.

Fast något undantag per hingst kan man hitta så flera avkommor än en är ju smart att titta på :)

Hýreygur har bara svarta anlag precis som Gyrdir.

Här kan du lista ut om Kofri har sitt kopplat till rött eller svart - det här från hans hemsida, bild på två avkommor (jag utgår från att det är mammorna) :
Kofri2%20f%F6l.JPG

Och här kan du med hjälp av den här avkomman lista ut pappa Mentors skäckanlags koppling :
garpurfreyja1.jpg

klarnar det inte hjälper den här Mentoravkomman till:
sirkus.jpg

Kofris anlag är alltså kopplat till svart eftersom avkommorna har svart basfärg och det svarta anlaget måste komma från pappa då båda mammorna är fux.

Mentors skäckanlag är alltså kopplat till rött anlag eftersom han med ett fuxsto gett en musblack utan skäckteckning. Bekräftas av sista bilden där han fått en rödskäck som ju inte kan bära på en svart gen och alltså har det skäckanlaget kopplat till rött. Då vet man också att alla skäckar efter Mentor bär på minst ett rött anlag.

Angående begreppet mutation: Jag trodde att alla förändringar i arvsanlagen, även när genparen tvinnar sig så en egenskap byter koppling räknades som mutation i nomenklaturen, även om det inte är den typen av mutation som ger en helt ny egenskap?

Du säger att konstantskimmelanlaget har samma koppling i färg? Finns det fler sådana kopplingar?

Senast ändrad av en moderator:

Bangsi skrev:
Får jag också vara med :bump:
Jag älskar skäckar!

Jag har en musblackskäck. Hennes mamma är rödskäck och pappa är musblack (Áll frá Husatoftum). Kan man veta hur Sælas (musblackskäcken) skäckgen är, vad den är kopplad till?

Spännande att veta, då hon skall föla till sommaren och jag ev. skall betäcka om henne.

/Åsa

Mamman är ju rödskäck och har bara röda anlag således och alltså är skäckanlaget kopplat till rött. Din fölunge har alltså ett rödskäckanlag, ett svart anlag och ett anlag för musblack. Så för att få en skäck måste hon lämna det röda anlaget också, om det nu inte skulle råka ske en sällsynt överkoppling...

Tim! Gjorde inte du och Ylfa en avhandling om färgnedärvning tillsammans för sådär en 10 år sedan? Avhandlingar är ju offentliga så den borde ju då gå att få tag i, men var?

sambaengi skrev:
Hästfocus är absolut inte inskränkta och jag tror visst de skulle vara intresserade av färgartiklarna! Det är mycket vetenskapliga artiklar i den tidningen!
Nej, det är jag såklart medveten om (har läst tidningen under flera år), trodde ju att de hade refuserat Tims artiklar och DET hade varit inskränkt! Men förstår att hon inte vill skicka in dem... Jobbigt att behöva skriva om ALLA färger. Den tiden kan hon ju lägga sina på sina fin fina gossar istället! Håller med om avelsartiklarna, tyckte de var jätte bra!

sambaengi skrev:
Tim! Gjorde inte du och Ylfa en avhandling om färgnedärvning tillsammans för sådär en 10 år sedan? Avhandlingar är ju offentliga så den borde ju då gå att få tag i, men var?

Genom SLU?!

Avhandling kräver universitetsinblandning. Men det finns en artikel i Eidfaxi 1998 tror jag, som jag och Kim Middel gjorde.

Annars kan ni komma och lyssna HÄR , på något sätt har skåningarna lyckats övertala mig till en färgkväll jag inte har tid med :o (försöker f.n. återskapa materialet som fanns i min hastigt avlidna laptop som skulle åkt med...)

Visst var det kul med skäckkopplingen och att ytterligare kunna förutsäga fölfärgerna som i exemplet :)

Tobiano (ryggskäck) och konstantskimmel är de gener man kunnat koppla till en närhet av E-locus.

Men det finns andra mer subtila kopplingar. Tex finns det gener för hur mycket vitt som uttrycks på en häst med vissa teckenanlag. De verkar helt klart också kopplade men inte lika "enkelt". Tänk bara på hur mycket mer vitt en halvblodsstrumpskäck (sabino) får om den är fux jämfört med svart.

Och komplexet som ger tigrerade färger hänger ihop på ett mycket komplext sätt där man inte lyckats reda ut härvan på ett för mig övertygande vis ännu.

sambaengi skrev:
Mamman är ju rödskäck och har bara röda anlag således och alltså är skäckanlaget kopplat till rött. Din fölunge har alltså ett rödskäckanlag, ett svart anlag och ett anlag för musblack. Så för att få en skäck måste hon lämna det röda anlaget också, om det nu inte skulle råka ske en sällsynt överkoppling...

Åh jag är trög.... fattar inte :-(
Snälla förklara den sista meningen på ett annat sätt. Menar du att mitt sto inte kan få skäck om den inte blir rödskäck eller bär på det röda anlaget???

/Åsa

Ditt sto har skäckanlaget på en "röd" kromosom och nedärver dem ihop.

Med en röd hingst kan hon bara få rödbaserade skäckar.

Med en hingst som har ett svart anlag kan hon få även svartbaserade skäckar precis som hon själv är.

Men hon kan inte SJÄLV GE både svart och skäck till sitt föl.

Silverkedjan skrev:
Ditt sto har skäckanlaget på en "röd" kromosom och nedärver dem ihop.

Med en röd hingst kan hon bara få rödbaserade skäckar.

Med en hingst som har ett svart anlag kan hon få även svartbaserade skäckar precis som hon själv är.

Men hon kan inte SJÄLV GE både svart och skäck till sitt föl.

TACK:bow:
Nu fattar jag precis. Himla bra.

Får jag besvära och fråga hur henes genuppsättning skulle se ut (du vet i bokstäver :-D )?

/Åsa

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: Görel
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka