Vilken hingst?

Sv: Vilken hingst?

Nej, men de flesta av Glettingurs avkommor har blivit skäckar.
Hur kommer det sig att en del lämnar fler skäckar med icke skäckade ston? Måste stoet ha skäckfärgen på sin sida också?

Ingen aning egentligen om detta med färger, men kul är det att läsa om!

Sannan: Hur är din häst i lynnet? Jag känner också Glettingur ganska väl och vill veta om det nedärvs.

Tim! Tror att du får skicka in dina gamla färgartiklar för ny publicering! Hittar inte alla gamla i "islandshästen" och det är ju några år sedan de publicerades. Kanske de vore nått för ex. "Hästfokus"?!

Testet kan göras på SLU och det räcker med ryckta hårstrån.

Men det är inte 100%-igt så egentligen undrar jag om det är värt besväret.

Jag tror det fungerar bäst på painthästar, de verkar ha en starkare koppling av tobiano till markörerna.

Om fler än 50% av Glettingurs avkommor är skäckar beror det antingen på en slump eller på att han betäckt skäckston.

Han kan rimligen inte ha så många avkommor :crazy:

Och vad gäller hästar som gjorts på Island är det ofta så att man regar de färgade för de exporteras, men inte alltid de med vanlig färg, särskilt inte dem man äter upp :o Så färgstatistik i Fengur är inte tillförlitlig på det viset.

Hýreygur fick 90% skäckföl första året - det vore egentligen konstigare om en hingst lyckades pricka 50%. Slump är intressanta ting ;)

Och vad gäller HästFokus så är de med all säkerhet inte intresserade. Genetik är strikt vetenskapligt.

Tror att han har ungefär 58 avkommor varav mestadelen är skäckar. Kollade det för ett tag sedan vet jag.

Då har du väl förhoppningsvis de flesta gjorda på Island.

Och hos Brynjar, en icke godkänd hingst brukar inte dra så mkt ston utifrån. Där på den gården har du dels en mycket stor andel skäckston (särskilt på 90-talet), dels den intressanta sorteringseffekten jag nämnde ovan. Jag har bara sett ett tiotal avkommor men de har varit mycket ojämna och jag kan tänka mig att en så stor uppfödare inte brytt sig om att rega alla han inte trott sig kunna sälja.

Jo alla är gjorda på Island. Han har ju inte fått några avkommor utanför.
Vet att han fick ett föl med sin egen mor (!) Hur denna avkomma blev har jag ingen aning om.

Silverkedjan skrev:
Och vad gäller HästFokus så är de med all säkerhet inte intresserade. Genetik är strikt vetenskapligt.

Det var det dumaste jag hört! Kan de trycka vissa av de artiklarna som de gör borde de mycket väl kunna ta med de artiklarna som du skrev för islandshästen. Tycker de var mycket kompetent skrivna, med humor och lätt förståerligt språk. Dessutom bra demostrativa bilder! Trodde inte de var så inskränkta!

Förövrigt, tack för svaret på hur man kan testa homozygot! Kommer dock inte att prova det på de egna hästarna, särskilt som det inte verkar vara 100%-igt. Men det är ju roligt att veta att det går att testa och hur man kan gå tillväga för att göra det!

Här är en länk till dig http://www.equinetesting.com/Equine.htm

Och här en mailinglista för alla med intresse för färg och islandshästar: http://groups.yahoo.com/group/icehorsecolor/

Det jag menar med HästFokus är att den har en annan profil. Den är inriktad på Western och alternativ medicin, typ. Och det är inte helt förenligt med islandshästens färggenetik. (paint har ju andra anlag och är en "större" ras för dem, likaså tigreringen som är mycket komplex och inte berör vår ras alls) Dessutom är det inte i deras kunders intresse med en vetenskaplig utredning av färgerna eftersom många av annonserna bygger på "falsk" färgmarknadsföring.

Jag skulle helt enkelt inte komma på tanken att fråga dem, det är fel sammanhang att publicera den typen av fakta i. Då skulle man behöva bredda serien till att omfatta ALLA färganlag och då skulle den aldrig ta slut :p och man skulle behöva slakta ett antal heliga kor på vägen. Min motivation till det är mindre än noll :D

Grana skrev:
lånar..

Nybörjare som jag är på detta.
Är det vissa färger som man undviker att avla mellan? Eller spelar det ingen roll vilken färg stot och hingsten har? Kan man "blanda" hur som helst..

Man ska helst inte betäcka isabell med isabell. Det finns risk att avkomman blir "albino" (ja, jag vet att det inte heter så längre).(pärlvit, gulvit eller cremello)

Därmed ökar riskerna för soleksem, solöverkänslighet och cancer.

Detta är iaf. vad jag har fått höra då jag själv har en isabell.

Säg inte det Tim! De hade stort avelsreportage (islandshästar) i senaste numret om jag inte minns fel! Har pratat med några bekanta som ska försöka gräva fram de nummer av "islandhästen" (med dina färgartiklar) som jag förlagt/slängt. Så det ordnar sig för min del! Tack för att du orkar svara på allas frågor och funderingar! Det är ju onekligen spännande med hästar och färg! Tänk, sånt tänkte man då inte på när man hade stora bruna! Men då putsade man i och för sig på den där bruna pälsen så den riktigt sken av putsglans, nu har nog jag förlagt ryktskrapan och ryktborsten:o

Saga skrev:
Man ska helst inte betäcka isabell med isabell. Det finns risk att avkomman blir "albino" (ja, jag vet att det inte heter så längre).(pärlvit, gulvit eller cremello)

Därmed ökar riskerna för soleksem, solöverkänslighet och cancer.

Detta är iaf. vad jag har fått höra då jag själv har en isabell.

Klart man kan betäcka en isabell med en isabell det kan bli härliga avkommor. :d Tror knappast att de är mer känsliga för sol än en skäck med mycket vitt, att de skulle få eksem och cancer lättare låter mest som en skröna.

Skitsnack.

Gulvit är en FÄRG och ingen sjukdom, och inte på något sätt släkt med albinism som inte finns på häst.

Den färg i vår ras som är associerad med sjukdom är skimmel som har en hög melanomfrekvens.

Men dubbelgula har samma förväntade livslängd som andra hästar. Och de är inte pigmentlösa. De som får brännskador är i första hand skäckar med vitt på ovansidan och hästar med vita tecken på mulen.

Ja...eller "visades". Han kom ju inte så långt.
Även jag känner honom väl och har ridit honom rätt mycket. thrandur har ridit honom ännu mer och även tävlat med honom.

/Malin

Hehe Freyr och Thrandur, om ni vill ha lite intressanta anekdoter från Glettingurs första tid i Sverige får vi komma ihåg att ta upp det vid nåt VM eller så :)

Elin - Glettingur kallades också Birtningur när han kom hit. Han är född på Fet och betäckte där innan han reds in men exporterades då han inte gick att bedöma på Island, han vägrade gå fram på banan typ.

Hans ägare här ville väl tro att det var en engångsgrej pga stor press men mig veterligt kom han, trots lång träning (bland annat av undertecknad i tidigt skede fast jag vet inte om jag gjorde nån nytta direkt) och flera anmälningar, aldrig in på bedömningsbanan här heller.

har lite anekdoter på PM av ej från nått år tillbaka...men diskuterar gärna mer på en "gathering" av nått slag!

/Malin

Sv: Vilken hingst? *KL*

märkligt detta med albino färgens vara eller icke vara... Jag har förstått att hästar inte kan vara albino...ändå så står det i grannens hästpass att den hästen är just albino. Grannarna visste också att det inte finns albinohästar så de ringde till de som utfärdade passet( icke islandshäst) och påpekade detta men de gav sig inte...så kvar i passet står hästen som just albino, han hade även ett danskt pass innan och där så står det gulvit...
ursäkta utsvävningen från ursrungsämnet....

Silverkedjan skrev:
Stickelhårighet ökar ofta med åldern, medan konstantskimmelanlaget är i full blom vi första pälsfällningen. Så troligen är det ett stickelhårsanlag, de sitter dessutom oftare i man/svans än konstantskimmelns vita hår som brukar hålla sig därifrån. Det FINNS vanliga skimlar som skimlar jättesent men det är ovanligt i vår ras. (däremot vanligt i tex connemara) Tecken på att hon trots allt är "vanlig" skimmel skulle vara att hon var ovanligt mörkt och jämnt brun när hon föddes och att det kommer NÅGRA små stickelhår i ansiktet åtminstone i sommarpälsen som ett-åring. Eller senare om du har extremt sen variant.

Time will tell :cool:

Ja, Gyrdir ger faktiskt en del roliga teckningar. Exakt hur teckningen blir på en skäck är MEST en slump, men man kan se tydliga tendenser hos många hingstar om man sett MASSOR av avkommor.

Tex ger Hýreygur ofta svart huvud med stora vita tecken och ungefär hälften eller lite mer vitt på kroppen, och Háleggur ger mer vitt än färg överlag.

Gyrdir ger mer färg än vitt, ibland bara sockor, och ofta fläckar som inte riktigt kan bestämma sig för om de ska bli vita eller inte :D Typ "falska" tassavtryck och stickelhåriga fläckar. Och blir det mer vitt på fölen så blir de ofta "randiga" med en vit rand över bogpartiet ned till frambenen och en vit rand över rumppartiet till bakbenen. Fint :d

Tack för svaret! Som jag själv misstänkte. Jag får helt enkelt vänta och se... Hon är född mörkt grå, den vanliga nyansen som svarta hästar har, och hon är svart med solblekt man, trots att mamma var brunskäck och pappa är brun och det alltså var 75% risk att få en avkomma med brun basfärg. Men jag hade tur... Antagligen är det stickelhårigt som du säger och tiden får utvisa vad det blir, men det är lite störigt när man skall registrera och ingen är säker på vad det blir i slutändan...

Det sägs om stickelhårigt på färgkurserna att det anlaget är dåligt utrett och att man inte riktigt vet hur nedärvningen går till. Kan du utveckla det?

Ja Gyrdir ger mycket färg. Jag är ingen skäckfantast men just Gyrdir-avkommorna tilltalar mig. Men jag har faktiskt sett även en skäck med massor av färg efter Meitill. Den är fux med 4 vita helstrumpor och en vit tofs vid manken samt jag tror den hade något tecken i ansiktet också, men minns inte riktigt. Jag har också haft en helsvart Gyrdiravkomma som hade en vit tofs vid manken, det var allt! Men brunskäcken efter Gyrdir på min hemsida är nog den av de snyggast tecknade skäckar jag sett. Tala om schattering!

Men hur är det med brunskäcken Randver? Finns han kvar i Sverige?

Senast ändrad av en moderator:

Die_Frau skrev:
Det var det dumaste jag hört! Kan de trycka vissa av de artiklarna som de gör borde de mycket väl kunna ta med de artiklarna som du skrev för islandshästen. Tycker de var mycket kompetent skrivna, med humor och lätt förståerligt språk. Dessutom bra demostrativa bilder! Trodde inte de var så inskränkta!

Förövrigt, tack för svaret på hur man kan testa homozygot! Kommer dock inte att prova det på de egna hästarna, särskilt som det inte verkar vara 100%-igt. Men det är ju roligt att veta att det går att testa och hur man kan gå tillväga för att göra det!

Hästfocus är absolut inte inskränkta och jag tror visst de skulle vara intresserade av färgartiklarna! Det är mycket vetenskapliga artiklar i den tidningen!

Silverkedjan skrev:
Här är en länk till dig http://www.equinetesting.com/Equine.htm

Och här en mailinglista för alla med intresse för färg och islandshästar: http://groups.yahoo.com/group/icehorsecolor/

Det jag menar med HästFokus är att den har en annan profil. Den är inriktad på Western och alternativ medicin, typ. Och det är inte helt förenligt med islandshästens färggenetik. (paint har ju andra anlag och är en "större" ras för dem, likaså tigreringen som är mycket komplex och inte berör vår ras alls) Dessutom är det inte i deras kunders intresse med en vetenskaplig utredning av färgerna eftersom många av annonserna bygger på "falsk" färgmarknadsföring.

Jag skulle helt enkelt inte komma på tanken att fråga dem, det är fel sammanhang att publicera den typen av fakta i. Då skulle man behöva bredda serien till att omfatta ALLA färganlag och då skulle den aldrig ta slut :p och man skulle behöva slakta ett antal heliga kor på vägen. Min motivation till det är mindre än noll :D

Hästfocus är mycket inriktat på Islandshäst också och tex skriver Stina Helmersson i varje nr av tidningen! Jag har prenumererat på tidningen i flera år, den hette tidigare Hästfynd, och själv skrivit islandshästartiklar i den! Den är bred och riktar sig till alla raser och inte alls så smal som du beskriver den! Det var 2 kanonbra islandshästartiklar i senaste nr och det brukar alltid vara minst 1 islandshästartikel i varje nr, så du får nog omvärdera tidningen!

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: Görel
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka