Vilken hingst?

Sv: Vilken hingst?

Inger sade du skulle komma men jag fick för mig det var förra helgen... Annars är jag med i Vånga rid- och körklubb men det har varit lite för mycket privat nu så jag har inte varit på så många engagemang. Men kanske man skulle ta sig tid på lördag trots allt. För även om vi har haft våra meningsskiljaktighter ibland så respekterar jag bla dina färgkunskaper skall du veta! Du är förresten bara 20 min med bil ifrån min gård på lördag!

Silverkedjan skrev:
Annars kan ni komma och lyssna HÄR , på något sätt har skåningarna lyckats övertala mig till en färgkväll jag inte har tid med :o (försöker f.n. återskapa materialet som fanns i min hastigt avlidna laptop som skulle åkt med...)

Jamen det är ju nära mig också! Eftersom det verkar vara öppet för andra än medlemmar ska jag genast undersöka möjligheterna att ta mig dit. :) Tyvärr är maken ledig så det kan bli liite gnälligt med tanke på att det är lördag kväll. :angel:

Hör med Inger först. Det är inte säkert det är öppet för andra än medlemmar eller också brukar det kosta lite extra om det är det. Anmälan krävs. Jag ringde och bokade in mig faktiskt och det fanns plats kvar, så då ses vi kanske där?

Min Kristallavkomma är mycket trevlig, social och lätt att ha att göra med.
Hilda från Blå Bergen heter hon, och är under inkörning just nu :banana:
Vi betäckte stoet i Glanshammar när han var i sverige -03.

Senast ändrad av en moderator:

Måste tacka Tim för en givande och intressant färg- och genetikföreläsning i lördags kväll! Kan varmt rekommendera denna för alla som vill ha de senaste rönen för Tim är uppdaterad. Väldigt synd att vi inte hade en heldag och lika synd är det att det inte är en sådan här kurs som ID-kontrollanterna går! Färgkursen lär inte ge så mycket kött på benen och ingen genetik alls! Undra på om det blir tokigt i passen och många diskussioner! Tycker du Tim skulle hålla i färgkursen och göra en egen bok om färgerna, särskilt med tanke på det nya som kommit fram inom genetiken efter att Bo Furugren skrev Hästens färger.

Hälsningar Anette

Jag var också på färgkursen i lördags och det var verkligen intressant.:) jag förstod dock inte riktigt hur man sätter ihop alla bokstäver när man skriver ihop vilka färggener hästen har.

Tim om mitt gulsvarta sto är e: isabell u: gulsvart
vad har hon då för bokstäver? Eller du behöver mer info?

:) Hej alla - vad trevligt det var och vilka proffs ni är, synd att tiden går så fort bara... Jag hade typ 2000 bilder till i reserv ;)

Jo vad gäller bokstäverna - man radar bara upp dem man vet, typ.

Ditt sto är gulsvart med en förälder som inte kan ha svart anlag (isabellen).

Då vet du att hon har ett svart (eftersom hon är svart själv) och ett icke svart (rött) anlag (eftersom isabellen bara kan ha bidragit med det). Det blir Ee

Sedan vet du att hon inte har något brunt, för det skulle ju ha synts, då skulle hon varit gulbrun. Så blir det aa

Och så vet du att hon har ett, men inte två (då skulle hon ju vara sotvit med blå ögon) gulanlag. Det blir CCcr

Och så skriver man dem ihop.

Ee aa CCcr

= gulsvart med ett rött anlag. :d Superbra att veta det där med isabellföräldern för det betyder ju att du vet att du kan få isabellföl med hingstar som har icke svarta (röda) e - anlag :idea:

Silverkedjan skrev:
Randver är inte kvar, han såldes väl till Tyskland? Han har sin skäckteckning efter Gáski vilket gör att den är kopplad till röd färg. Han ger alltså inte enfärgade fuxar och kan inte få svart- eller brunskäckar med röda ston.

Och han ger mer Gáskimönster på skäckteckningen än vad han själv har - dvs rätt mkt vitt. Den tuffa pannlocken nedärvs tyvärr inte :cry:

Vad menar du med pannlock? Syftar du på att han har lockig pannlugg (?) eller att pannluggen är fräck i färgerna?
Jag har nämligen en liten hingst efter Randver som har jätte krullig pannlugg, så jag blev lite nyfiken...

Min lille hingst efter Randver är brun (svarta ben och mörkare huvud, med massor av färger i man och svans, bla vit). Kan han få skäck avkommor då? Hans mamma är fux och morfar är Fákur fra saudarkroki, och Glóblesi frá saudarkoki är mormorsfar, så det är mycket fuxar på mammans sida.
Tacksam för svar!!

Senast ändrad:

Randver har en vit fläck i pannan som ger honom en vit slinga som ser fräck ut i luggen :d

Din häst kan bara få skäckavkommor om den är skäck.

Jag fattade inte riktigt hur du menade men om manen är vit på vissa ställen pga att det finns en avgränsad vit fläck där och på halsen under så är han ju skäck. Eller om han har höga vita strumpor.

Om det bara är lite jämnt mixade olikfärgade hårstrån så är det normala stickelhår och inget skäckanlag.

Jag beslöt mig för att stanna hemma för husfridens skull. Maken såg ut som en cocker spaniel när jag sa att jag funderade på att åka. :smirk:

Silverkedjan skrev:
Randver har en vit fläck i pannan som ger honom en vit slinga som ser fräck ut i luggen :d

Din häst kan bara få skäckavkommor om den är skäck.

Jag fattade inte riktigt hur du menade men om manen är vit på vissa ställen pga att det finns en avgränsad vit fläck där och på halsen under så är han ju skäck. Eller om han har höga vita strumpor.

Om det bara är lite jämnt mixade olikfärgade hårstrån så är det normala stickelhår och inget skäckanlag.

Nej, han är inte skäck, han är brun med svarta strumpor och mörkare huvud. Alla härliga färgerna i svansen är nog snarare stickelhår, men det ger ett härligt intryck! Så vad har han för chans på olika färgkombinationer på avkommor då?

Har mamman fått någon svart avkomma?

Du vet att han har ett svart och ett icke svart anlag. Och att han har minst ett brunt (kan ha två eftersom mamman kan ha fått det från Fákur) och inget silver, skäck eller gulanlag.

Så då ser hans Genotyp ut : Ee A-

Dvs han kan alltid ge brunt, kanske svart, kan ge fux om mamman har rött anlag också - och alla andra färger måste komma helt från stoet.

Silverkedjan skrev:
Har mamman fått någon svart avkomma?

Du vet att han har ett svart och ett icke svart anlag. Och att han har minst ett brunt (kan ha två eftersom mamman kan ha fått det från Fákur) och inget silver, skäck eller gulanlag.

Så då ser hans Genotyp ut : Ee A-

Dvs han kan alltid ge brunt, kanske svart, kan ge fux om mamman har rött anlag också - och alla andra färger måste komma helt från stoet.

Mamman har inte fått någon svart avkomma...

Hej vi ska använda en ny hingst i Sverige som är mycket intressant. Fortni frá Horni1, han är efter Gustur frá Hóli, han är fux, kolla in honom på Islandshingstar.se. Han har hög blup och bra stam.
Men om du tänker att du ska få chans att få skäckföl,kolla in Vaengur frá Aud....han finns i sommar på Öland hos Åsa Zetterholm bl.a. Men allt handlar ju om gener och sånt. Lycka till:)

pemblan skrev:
Hej vi ska använda en ny hingst i Sverige som är mycket intressant. Fortni frá Horni1, han är efter Gustur frá Hóli, han är fux, kolla in honom på Islandshingstar.se. Han har hög blup och bra stam.
Men om du tänker att du ska få chans att få skäckföl,kolla in Vaengur frá Aud....han finns i sommar på Öland hos Åsa Zetterholm bl.a. Men allt handlar ju om gener och sånt. Lycka till:)
oavsett vilken hingst dom har där på Öland hade jag aldrig lämnat mitt sto dit.Jag vet vad dom gjorde på en annan skäck hingst för inte så länge sen....Han kom hem till sina ägare med en halv svans...förklaringen "den var lite tovig".. har dom hört talas om borstar??

Det är väldigt intressant att Hýreygur har en 9:a i sin exteriöra bedömning för benställning!!

Jag vet ingen annan hingst som har det!!:)

Det mest intressanta tycker jag är att han inte har 10 :p

Han har HELT raka ben och rörelser, det går inte att hitta en enda avvikelse. Men det finns en viss återhållsamhet på den här poängen tror jag, har aldrig sett någon tia.

Eftersom jag fött upp honom har jag följt det där över tiden och faktiskt varit lite bekymrad. Min tes är att det är normalast för islänningar att vara lite utåttåande/fransyska. Särskilt om de har så stora rörelser.

Jag var helt enkelt rädd att han skulle slå på sig mer, tex på armbågarna, än de som vrider ut fötterna något. Att avla fram ett helt rakt benställ har aldrig varit mitt mål...

Men han verkar klara sig bra trots allt :D

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: Görel
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka