Vilken hingst?

Sv: Vilken hingst?

Det där lät intressant..konstantskimmel.
Jag antar att det är en färg som inte "bleker" sig och blir vit (gissar hej vilt)
Hur vet man att det är en konstantskimmel? Eller märker man det av att hästen inte blir ljusare (om det nu är som jag gissar). Eller kan man se det tidigt?

Du ser en rödskimmel (röd konstantskimmel) på min användarbild.

Om man aldrig blandar ihop skimmelanlagen så är det lättare ;)

Man ser inte något av anlagen på det lilla fölet. Sedan ses det vanliga skimmelanlaget i form av stickelhår som oftast börjar runt ögonen.

Medan konstantskimmeln aldrig blir vit i ansiktet eller på benen utan vid fölpälsfällningen ses stickelhår på halsen och bålen. Dessa stickelhår ser olika ut beroende på pälslängd, i vinterpäls syns inget på håll, på våren är de nästan vita och på sommaren stickelhåriga. För att på vintern bli mörka igen.

Har ett föl båda och skimlar av tidigt är det omöjligt att känna igen konstantskimmelanlaget :(

Silverkedjan skrev:
Nej, inte i Sverige eller Danmark.

Det finns (fanns?) en i Norge men av olika skäl vill jag inte rekommendera honom generellt.

Kan jag fråga här varför du inte rekommenderar den hingsten i Norge? Den är väldigt vacker på bilden.

Hmm...hoppar in och lånar plats i din tråd.

Har ett moldott sto här hemma som ska betäckas om till sommaren.

Funderar på att betäcka henne med en Skäckhingst då lilla jag väldigt gärna skulle vilja ha en moldottskäck vilket inte är så vanligt.
Egenskaper jag strävar efter är ett stabilt lynne, icke fullblods extriör och jämna gångarter.

Mitt sto är e: Hrammur.
Hon har mycket pass men när jag har haft henne välriden har hon 5 jämna gångarter.
Dessutom har hon mycket vilja, men på "rätt" sätt.
Hon är extriör bedömd till 7,35 som 3-åring.
Huvud: 8, hals/manke/bog: 7, Rygg och Kors: 8, Porportioner: 6,75, Benkvalitet: 6,75, Benställning: 7,5, Hovar 7,5.

Man och svans:3 men det räknades inte in på den tiden.

Tyvärr är hon inte totalbedömd eftersom hon råkade ut för en olycka innan jag hann få henne visad och idag är hon triangelmärkt.

(Det är hon på min väldigt dåliga bild.)

Ett tips på lämpliga kandidater till att få betäcka min ögonsten välkomnas.

Har själv funderat på Jorik, någon som har tankar om honom?

MvH

Ann-Sofie

Senast ändrad:

Om du vill ha störst chans på just den färgen du önskar ska du välja en svart eller brunskäck helst utan röda anlag.

Jag vet bara två som inte kan ge röda färger, Hýreygur som är en utpräglad tölthäst och Gyrdir som är ren fyrgångare med tonvikt på grundgångarterna.

Båda har bra resning vilket ditt sto behöver.

Men varför har hon så låga poäng på proportioner och ben ? Orsaken till dessa poäng är viktig för hur du ska kunna kompensera.

Har inte papperna med kommentarerna här där jag befinner just nu.
Vet dock från säljare och andra att när dom visade Vala så var hennes "figur" något väl rund.
Enligt uppgift ska Vala varit alldeles för fet för att visas när hon var tre men hon kom till bedömningen ändå.
Tyvärr.

Har frågat en tränare som jag red för innan Vala triangelmärktes vad denne tyckte om den bedömningen och hur det såg ut vid detta senare tillfälle och fick till svar att hennes extriör var mycket bättre vid detta senare tillfälle.
Blev även uppmuntrad till att visa henne för total bedömning.
Tyvärr ville inte turen som jag och olyckan var framme.

Hýreygur har jag tittat på många gånger, och han är en stark kandidat.

Gyrdir vet jag inte mycket om.
Får se vad jag kan hitta för roligt om honom mer än att han bor alldeles i närheten av mig. :)

*lanar*

Till tradskaparen: Jag ska inte rekomendera ngn hingst eftersom jag inte kan tilräkligt om avel för det, men jag tycker du ska tänka igenom vad du vill ha ut av fölet och vad ditt sto har för brister som maste kompleteras och sen fundera pa hingst.

Sen passar jag pa att ställa en färgfraga ocksa. Hur blir en skäck homozygot? Min häst har fuxskäckar som bade mamma och pappa. Pappa är Meitill och mormor är skäck. Är det möjligt att hon är homozygot?

En tredjedel av de skäckar med dubbla heterozygota skäckföräldrar blir homozygota.

Du kan ibland få ledtrådar i teckningen och det finns ett test för tobiano-genen också. Men det enda säkra sättet att få veta är en massa avkommor :p

Här är en bra länk : http://equinecolor.com/tobiano.html

Man ser ofta "tassavtryck" - små fläckar som spår i de vita fälten.

Men det är inget säkert tecken. Min första pålle hade dem, och han hade bara en skäckförälder. Och den enda hingst jag testat där testen säkert homozygot är så mycket vit att det inte behöver finnas sådana fläckar (han har några pyttesmå)

Hringur

Kjenner som sagt ikke hingsten, men det som sies om hans avkom er at de er av god størrelse og har et godt gemytt. Så spørs det vel hva man holder på med, er det hobbyavl, så kanskje det rekker bra. Hans bedømning så fikk han vel o.k. for eksteriør tror jeg.

En fyrgångshingst med rätt svag tölt kan inte rekommenderas till ALLA ston. Och att ha en pappa som diskvalificerats från flera bedömningar pga lynnesproblem talar inte heller för en OSORTERAD användning.

Men till bra töltston med gott och "mjukt" lynne där man vill ha ett skäckföl - absolut. :) Då vet man till 100% att man åtminstone får EN önskad egenskap (skäckteckningen) och det är ju sällsynt med 100%-ighet i aveln.

Silverkedjan skrev:
Här är en bra länk : http://equinecolor.com/tobiano.html

Man ser ofta "tassavtryck" - små fläckar som spår i de vita fälten.

Men det är inget säkert tecken. Min första pålle hade dem, och han hade bara en skäckförälder. Och den enda hingst jag testat där testen säkert homozygot är så mycket vit att det inte behöver finnas sådana fläckar (han har några pyttesmå)

Som du säger är det inte säkert. Gyrdir, som ju själv inte är homozygot skäck, har jag haft två avkommor efter med skäckteckning som haft fläckar i det vita men ingen av dem var homozygot. I det ena fallet var mamman brun, ingen skäck, och något flammigare tecknat med småfläckar av brunt in i det vita och vice versa får man leta efter. Syns på min hemsida (som inte är uppdaterad sedan jag fick virus för två år sedan och nu har min hemdator havererat och vi skall bygga ny). Den andra avkomman hade en skimmelskäck till mor som dessutom skiftade färg tydligt mellan vinter och vår och tydligen lämnat stickelhårig och konstantskimmelavkomma. Denna dotter med Gyrdir blev skimmelskäck född brunskäck som mamma med lite flammor samt en svart(!) utdragen femkronestor fläck på v sida av halsen. Vi misstänkte att hon kanske var homozygot skäck tills hon fick en dotter efter Hlekkur frá Hofi som är helt svart utan vita tecken, men däremot har lite vita hårstrån i manen men ingen annanstans, så mamma var inte homozygot skäck trots allt.

Måste passa på att fråga vad du tror om den här Hlekkur-dottern. Hennes mamma kan vara bärare av konstantskimmelgenen och av det stickelhåriga anlaget. Dottern blir ett i maj. Det enda vita är som sagt att det finns en lite vita hårstrån här och var i manen och svansen. Är det bara tillfälligheter, eller finns risken att hon bli vanlig skimmel, stickelhårig eller konstantskimmel? Inget vitt kring ögon, öron när fölpälsen föll men tydligen har mammans systrar skimlat sent eller blivit stickelhåriga sent, vid 2-3 års ålder?!

Stickelhårighet ökar ofta med åldern, medan konstantskimmelanlaget är i full blom vi första pälsfällningen. Så troligen är det ett stickelhårsanlag, de sitter dessutom oftare i man/svans än konstantskimmelns vita hår som brukar hålla sig därifrån. Det FINNS vanliga skimlar som skimlar jättesent men det är ovanligt i vår ras. (däremot vanligt i tex connemara) Tecken på att hon trots allt är "vanlig" skimmel skulle vara att hon var ovanligt mörkt och jämnt brun när hon föddes och att det kommer NÅGRA små stickelhår i ansiktet åtminstone i sommarpälsen som ett-åring. Eller senare om du har extremt sen variant.

Time will tell :cool:

Ja, Gyrdir ger faktiskt en del roliga teckningar. Exakt hur teckningen blir på en skäck är MEST en slump, men man kan se tydliga tendenser hos många hingstar om man sett MASSOR av avkommor.

Tex ger Hýreygur ofta svart huvud med stora vita tecken och ungefär hälften eller lite mer vitt på kroppen, och Háleggur ger mer vitt än färg överlag.

Gyrdir ger mer färg än vitt, ibland bara sockor, och ofta fläckar som inte riktigt kan bestämma sig för om de ska bli vita eller inte :D Typ "falska" tassavtryck och stickelhåriga fläckar. Och blir det mer vitt på fölen så blir de ofta "randiga" med en vit rand över bogpartiet ned till frambenen och en vit rand över rumppartiet till bakbenen. Fint :d

Hej! Min häst har samma pappa som Hringur frá Feti, alltså Glettingur. Och då tänkte jag att eftersom Hringur nu är homozygot, är min häst också det ? Eller sånt kanske man inte kan veta innan man har fått ett visst antal föl efter hästen ?

Din häst har en chans på tre att vara homozygot om mamman också var skäck, och din häst är skäck.

Glettingur är inte homozygot, han har en svart pappa.

Alla pratar om ett test som man kan göra...
Men vad är det för test man gör för att undersöka om hästen är verkligen är homozygot? Har ett sto här hemma, har nämligen ingen avkomma efter henne ännu så kan inte fastställa något på den vägen. Hur gör man dessa tester? Vart ska man skicka dem? Kan man be sin distiktsveterinär eller är det krångligare än så? Med andra ord hur går man tillväga!

Det var mycket lättare innan när man mest hade svarta och bruna, men nu har man ju fått en läcker skäck på halsen och snart kommer en silversvart import...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: Görel
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka