Vilken hingst?

Sv: Vilken hingst?

Och vi som har ett fuxsto e:Meitill i stallet.
Men jag har också sett mycket skäckar efter honom.

/Malin

diny skrev:
Faldur är inte så pjåkig :bump: . Har ni sett hans ökade tölt?

Det finns 2 unghingstar i stallet efter Kofri och de är små fuxar med ljus man och svans. Just nu ser de mest ut som förvuxna shettisar (har dock inte sett hur deras mammor ser ut). De ser inte kloka ut brevid Faldurs avkommor som är betydligt högre och bättre exteriör.

Den är SK*T FIN :rofl: tycker jag iaf!! Jag kanske ska betäcka mitt sto med honom om nått år :banana: eller jag har då tänkt det :D

Är dock lite partisk då jag senast i morse släppte ut honom i hagen till unghingstarna han busar med och fostrar. :d

Han är klok och snäll för ibland så har jag min snart 3 årige systerson med som leder honom (vi har dock varsit grimskaft men jag har aldrig behövt hjälpa till) och då går han lugnt och sakta. När en annan tar ut honom och tittar bakåt så ser han ut som en buspojk med glorian på sne men han gör dock inget men man ser hur gärna han vill busa lite.

Längtar att få se fölet efter ett sto jag pysslar med som är lite speciell med mkt egen vilja (hon jag rider på min avatar). De andra avkommorna efter Faldur jag träffat har fått hans fina lynne och hoppas det även gäller för det fölet. :d

Silkisif skrev:
Jag kom på att Meitill frá Kjarnholtum fktiskt nästan bara lämnar skäckar.. och dessutom är han en så härlig skäckhingst!:love:

Som alla andra skäckhingstar i sverige så nedärver han skäck till 50% med ett icke skäcksto. Men han har gett massor av skäckar det stämmer.

/Åsa

Kolla gärna på hingsten under ryttare i "aktion" innan du bestämmer dig. Då ser man helheten bättre.

Jag har ofta fått ändrad uppfattning om en del hingstar efter att ha sett dem i aktion. T.ex. Hraunar som jag tycker är mycket bättre i verkligheten än vad stillbilderna visar.

Sammets_rosa skrev:
Har en fråga angående det här med homozygot. Hur fungerar det igentligen? Hur stor är chansen om exempelvis båda föräldrarna är skäckar eller exempelvis silversvarta att avkomman blir homozygot?! Väntar själv ett föl efter föräldrar med samma färg och då är chansen tydligen sådan att avkomman kan bli homozygot för den färgen. Har hört att man kan testa avkomman för detta? Eller är det bara att vänta och prova den i aveln för att se om den är homozygot? Snurrigt inlägg, men hoppas det inte verkar allt för dumt!

Om en häst har ett skäckanlag så innebär det att det nedärver det till 50% om man parar två hästar med vars ett skäckanlag så blir 25% av avkommorna inte skäck, 50% blir skäck med ett anlag och 25% får dubbelt anlag och alltså homozygota.

Vad räknas som skäckanlag då? Att hästen är skäck eller räcker det att den har en skäck i stammen? Huvva, då vågar jag inte betäcka mitt blackfärgade sto med skäckmamma, tänk om jag får en kofärgad:eek: ;)

Du kan inte få en skäck om inte minst en av föräldrarna är det. ett vanligt ryggskäckanlag syns ALLTID. Iofs kan det vara minimalt så man bara tror att det är strumpor men då kan man ju se en generation bakåt att det rör sig om skäckanlaget.

När det gäller bukskäckar (vita huvuden, blå ögon, vit färg "underifrån" på kroppen) som är jättejätteovanligt (finns ngn enstaka i Sverige) så kan du få en sådan utan att någon av föräldrarna är skäck. Där ser du bara anlaget i enkel uppsättning som tecken i form av strumpor (oftast bak, kan vara korta) och/eller tecken i ansiktet. Enstaka anlagsbärare har nästan inga tecken. Men bukskäcksfärgen måste komma från BÅDA föräldrarna och parar du två bärare har du bara 25% chans för att få en bukskäck.

I praktiken kan du nog räkna bort den "risken". Hingstar som säkert bär bukskäcksanlaget är Jarl frá Budardal och hans son Helmingur. Man kan inte vara säker förrän hingsten fått en bukskäcksavkomma, eller om man vet att den har en bukskäcksförälder.

Hingstar som KAN ha anlaget är tex Frami från Häringe, Askur frá Hofstadaseli.

Jag tycker personligen att det vore roligt ifall de ston kan kan tänkas bära bukskäcksanlaget i första hand kom till någon anlagsbärande hingst ifall det finns någon som passar. Det här är ett så ovanligt anlag att det behövs lite aktiva insatser för att vi ska få se den i dubbel färggrann uppsättning!

Det skäckstoet har faktiskt fått en svart fölunge med bläs och blåa ögon:) Kan ju dock tillägga att Jarl var pappa till den...

<<-- Här är Kristall Fra Sagastadir, pappa till min lilla 2 åring som blev svartbrun med fux mamma. Jätte lång man fick hon.

Stjäl tråden lite.

Silverkedjan, du som har koll på de här med färger?

Jag har en häst som har ett skäcksto til mamma och pappan är Vaengur fra Audholtsjaleigu (?) Han har ett blått öga och det andra är svart. Är han "bara" vanlig skäck eller vad är det som gjort att han har ett blått öga? Har en bild på honom unnder namnet..

Meitill och Hrammur är mkt trvliga hingstar jag själv tagit hand om mkt och jag kan rekommendera dom bägge! Speciellt Hrammur!! Han ger avkommor med mkt vilja och bra trav! Avkommorna är dessutom mkt snälla men kan vara lite hårda. Medans Meitills avkommor är lite mesigare..

Det vanligaste när ett öga är blått på en skäck eller en häst med tecken är att en fläck liksom hamnat inne i ögat, slump alltså.

Visst är han fin jag är ruskigt glad för den hingsten! Hans avkommer tycker jag också är väldigt trevliga att ha med att göra! Hur är din?

Silkisif skrev:
Jag kom på att Meitill frá Kjarnholtum fktiskt nästan bara lämnar skäckar.. och dessutom är han en så härlig skäckhingst!:love:
Meitill frá Kjarnholtum är såå fin! har jobbat hos ägaren och med Meitill! underbar hingst! så fin och så bra lynne! rekomenderar honom starkt, han ger dessutom i stortsätt bara skäckar!
sen finns Silfúr Máni frá Asgård på samma gård (eller om han betäcker i Danmnark i år?) men han är silverbrun, jobbade med honom också, fint lynne!

lånar..

Nybörjare som jag är på detta.
Är det vissa färger som man undviker att avla mellan? Eller spelar det ingen roll vilken färg stot och hingsten har? Kan man "blanda" hur som helst..

Haha, ja ägaren blev lite förvånad när det tittade ut en svart unge när hon betäckt sin brunblackskäck med en fux! Hon trodde han var blind först:D

Man kan såklart blanda hur som helst.

Fast PERSONLIGEN tycker jag att det är lite synd att "blanda" de ovanliga färgerna med ett skimmelanlag, så de ovanliga inte syns.

Fast jag har själv gjort det för att jag tyckte kombinationen för övrigt var så bra. I nästa generation blir det ju spännande.

Men att tex betäcka ett konstantskimmelsto (utrotningshotad färg) med en vanlig skimmelhingst är ju väldigt trist. För då riskerar man bara att man inte SER om fölet får det ovanliga anlaget, och då vet man ju inte om det är värt att försöka avla vidare på det eller inte liksom.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: Görel
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka