Vilken färg har denna häst?

Sv: Vilken färg har denna häst?

*kl*

Vad är det här för färg då?
Jag som är färgnörd borde ju veta, men i det här fallet kan jag inte spika något.

Bild043.jpg

Avblekbar skimmel. Grundfärgen vet jag inte men kanske någon form av tigrerad

Kan det inte vara någon form av stickelhår? Är inte så insatt i färger men har för mig att det finns nån sån färg...

Nu har jag vart och tagit lite kort på hästarna, någon som vill förklara hur man lägger in bilder? jag har photobucket, men vill inte lägga ut hela albumet utan bara dom bilder jag vill visa

Nu har jag vart och tagit lite kort på hästarna, någon som vill förklara hur man lägger in bilder? jag har photobucket, men vill inte lägga ut hela albumet utan bara dom bilder jag vill visa
Det finns en bra beskrivning på hur man lägger in bilder på Datorforumet (en av de tre nålade, "FAQ om ...")

Tigrerad? Ser ut som en melerad tigrerad, kanske homozygot? Vad har föräldrarna för färg?

Knapplån

Insåg just efter att ha läst beskrivningarna gällande brunskimmel och skimmel (född brun) att det blivit riktigt konstigt i min hästs pass...

Hade ute en ID-kontrollant som kikade på min häst (arabkorsning med skimmelmamma - född grå och uppenbarligen inte som vi trott gråskimmel - och palominopappa) IDkontrollanten bestämde sig för att min häst var gulbrunskimmel men då hon reggades med okänd stam av olika anledningar så skrev kontrollanten ner det till brunskimmel pga att hon ju då inte "kunde veta" att det gula anlaget finns i hästen.

Jag har haft min häst sen hon var 1 år. Hon var palominofärgad första tiden men mörknade sedan och blev gråbrun-aktig. Skiftar färg med årstiderna och har varit allt från ljust beige till nästan brun med svarta ben. Hon började dock skimla av på huvudet ganska tidigt och det var tydligt när kontrollen gjordes, huvudet var ordentligt vitt på sina ställen.

Hästen är då alltså skimmel född isabell/palomino, som jag förstår det. Hur kan man som "utbildad" IDkontrollant få det till brunskimmel när man ser att hästen är vit på huvudet!?? Det borde ju inte gå....?

Det är tyvärr så att många har missuppfattat detta med hur skimlarna fungerar och ser ut. Utbildningen av ID-kontrollanter är egentligen alldeles för kort, en kurs på några timmar avslutad med att man ska göra gdk ID-beskrivning på två hästar (eller nåt).
Detta med "skimmel född brun" kontra "brunskimmel" är alldeles för många som inte har koll på, sorgligt nog.
Och det är egentligen olyckligt att man kallar båda anlagen för skimmel.

Kan man stöta på bekymmer pga detta om man vill tävla eller så... Jag menar, har man någon övernitisk person som kontrollerar hästen så kan den ju hävda att det är "fel häst" eftersom färgen inte stämmer.....
Dock e hon ju chippad, så där borde alla tveksamheter om hästens identitet försvinna....

img_0780_21999919.jpg

img_0776_22140754.jpg

Nån som kan säja vad denna färgkombination heter och blir senare då?
Kommer jag få en helvit häst sen ?
2mån på dom övre bilderna , nyfödd på dom nedre, mamman brunskäck pappan blue roan.

img_0460_17134249.jpg

16 år gammal, verkar inte bli ljusare. Kan dom avblekbara stanna såhär?

Daveeka: har ingen aning om vilka föräldrarna är, inte min häst

Hittade en bild på henne från yngre dagar, och där är hon ju betydligt mer färgad än nu vilket gör att avblekbar skimmel verkar väldigt troligt, men då borde hon väl bli helvit?
http://www.nfk.info/hastar_stora/geisha.jpg

img_0780_21999919.jpg

img_0776_22140754.jpg

Nån som kan säja vad denna färgkombination heter och blir senare då?
Kommer jag få en helvit häst sen ?
2mån på dom övre bilderna , nyfödd på dom nedre, mamman brunskäck pappan blue roan.

img_0460_17134249.jpg
Jag skulle säja att det är en brunskäck, men lite svårt att avgöra för man ser inte färgen på taglet så bra. Är den svart i manen och luggen? (under den solblekta föl-luggen)

Och ett litet tips - blue roan heter svartskimmel på svenska.
På dessa bilderna ser det inte ut som att han har ärvt pappans skimmelanlag - som dessutom är konstantskimmelanlag. SÅ oavsett om det visar sig att han har skimmelanlaget så kommer han aldrig bli helt vit - förutsatt att pappan verkligen är svartskimmel och inte avblekbar och felreggad....

16 år gammal, verkar inte bli ljusare. Kan dom avblekbara stanna såhär?

Daveeka: har ingen aning om vilka föräldrarna är, inte min häst

Hittade en bild på henne från yngre dagar, och där är hon ju betydligt mer färgad än nu vilket gör att avblekbar skimmel verkar väldigt troligt, men då borde hon väl bli helvit?
http://www.nfk.info/hastar_stora/geisha.jpg

Skulle också tippa på nån form av tigrerad.

Nu fattar jag hur du missuppfattar mig, jag menar alltså titta på bilden på stoet, som är blue roan (alltså denna bild)
_blue_roan.jpg

Jag menar inte hennes ungar utan mina (de flesta andra bilder jag sett på roan har varit väldigt ljusa i färgen men just detta sto är ju nästan identisk i färgen med MINA ungar tex denna)
DSC03190.jpg

Nyanserna på roanfärgade kan vara allt ifån mycket mörka till som den ena bebisen väldigt ljusa oavsett om det är blue roan eller red roan tex.

Men den har ju som stickelhårig eller skimmel vid virveln, inte som i huvudet, låter rörigt, sorry, men tycker att fläckarna är lite suddiga....

Det är svårt att avgöra från foton, som dessutom är små foton, och framförallt i vinterpäls.
Jag ser inga vita hår i pälsen på halsen och bringan, det borde finnas där om den är skimmel.

Liknande trådar

Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 645
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Utrustning Hemma hos mig vankar det hästköp och det finns viss chans att vi köper två hästar från samma ägare. Båda bruna (far och son) och nu...
2
Svar
30
· Visningar
2 366
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka