Vilken färg har denna häst?

Sv: Vilken färg har denna häst?

Observera att jag pratar om ponnyn på sid 2!

Den enda bilden som det går att se nederdelen på benen tydligt på är den sista och nog är det väl en fux? Om man tittar nedanför strykkappan på bakbenet finns det, såvitt jag kan se, ingen antydan till svart. En brun häst har svart (eller mycket vitt!) på benen.

Det kan vara lurigt att försöka gå efter man och svans som kan vara väldigt mörka. Jag red själv en "brun" medryttarhäst flera gånger innan jag insåg att jag faktiskt borstade benen på en fux...

Några bilder på Dimmans Priscilla (ponnyn i mitten). Priscilla f.2002 e.Miclas Curt Cobain RNF 154 u.Priory Miss Ellie RNF 1734). Hon föddes mörkbrun:

spoketendag.jpg

En dag gammal

Spoket1.jpg

Ett par veckor gammal

spokethagen.jpg

Ca två månader

elvaospoket.jpg

Ca två månader. Ponnyn i bakgrunden heter Dimmans Elva (e.Dart Light RNF 113 u.Miss Ellie RNF 1560) är också ett New foreststo, brunskimmel, ej släkt med Dimmans Priscilla (ovanstående NF-föl).

Elva1.jpg

Dimmans Elva, brunskimmel. Några dagar gammal.

Bild på Elva som vuxen finns ovan i tråden, inlägg #22.

Hlsn Helena

De är alltså födda bruna...
Kan det vara möjligt att en fölunge som ser ut att vara född fux sedan fäller av och då är svartskimmel om den har dubbla anlag - alltså avblekbar konstantskimmel? Eller är han helt enkelt född brun - trots att han är "röd" i man och svans fortfarande? Han föddes i en mörkröd ton på hela kroppen (även man och svans) med mörkare röda ben och huvud. Nu är han riktigt svartskimmel, med röd man och svans (blir mer och mer svart där också), dessutom har han lite brunt/ rött kvar i det vita på ryggen på sina ställen.
Tror dock att han har dubbla anlag då han fick en hel del vita hår i ansiktet vid avfällningen också, men nu är han mörkare svart igen - beror väl på färgväxlingen i konstantskimmelgenen?...
Hans halvbror föddes fux och skimlade av till helt grå med samma typ av röda man och svans. Hans man och svans svartnade sedan på samma sätt - han är dock vanlig avblekbar skimmel.

avblekbar skimmel skulle jag säga. kan dessutom påpeka att han numera inte har kvar nått av de röda utan är ljusgrå :)

Åhh, ni kanske kan hälpa mig också?
Har nämligen en ponny som har lite svår bestämd färg, står olika i olika papper (tex. fux, brun, rödbrun) och jag är själv inte så bra på färger.
Hon har väldigt olika färg på olika årstider också, på vintern är hon ganska mörkröd, sen blir hon beigare, till sommaren är hon mörk med vita hår, som sedan bleks igen, och nu håller hon på att bli mörkare igen :crazy:

Bild ifrån i vintras (klippt på halsen):
http://s189.photobucket.com/albums/z61/Camomill_/?action=view&current=S5035972.jpg

Från i slutet på sommarn:
http://s189.photobucket.com/albums/z61/Camomill_/?action=view&current=IMG_0747.jpg

http://s189.photobucket.com/albums/z61/Camomill_/?action=view&current=IMG_0698.jpg

Ponnyn är en minimaltigrerad mörk fux/svettfux (chokladfärgad:))... hon har randiga hovar, rosaprickig/flammig i de naturliga öppningarna samt har vita senhinnor i ögonen. (Jag hade henne och red in henne som fyraåring)

*kl*

Återupplivar den här tråden då jag har en fundering angående en häst på klubben. Hon är brun med stora vita tecken, mitt första antagande var att hon helt enkelt är sabino. Sedan tittade jag närmare och förvånades över avsaknad av exempelvis vitt på underläppen. Dock har hon ljusa prickar i huden på mulen.

Bild5672kopia.jpg

Bild5670kopia.jpg

Bild503.jpg

Ni som är mer bevandrade i färger än jag, kan hon helt enkelt vara sabino eller är det nåt annat anlag som spökar?

Senast ändrad av en moderator:

IMG_2023.jpg
Mitt föl som på bilden är 7 veckor, har nu vid dryga två månaders ålder börjat få vita hårstrån bakom öronen. Pappa är mörkbrunskäck och mamman som ni ser svart. Kan hon utöver att vara konstig skäck också vara skimmel? Det är väl bara äldre hästar som fåt lite vitt i pälsen på ålderns höst? Inte föl väl? Någon som vet?

Okej. Tack för snabbt svar! Men varför har hon då vita hårstrån nu då? Räknas det som stickelhårig då?

Mamman är åtta år och börjar få vita hårstrån i jumsken. Är det normalt för en shettis i hennes ålder? Syns inte förrän på nära håll.

mitt shettissto är registrerad som svartbrun, själv tycker jag att hon är svart eller mörkbrun, har inte svartbruna hästar bruna täcken runt ögon, mule...????

Hon har också börjat få vita hårstrån över hela kroppen (stickelhår)

varifrån kommer dessa vita strån?

Fråga-hur lägger jag in en bild?:o vad är URL????:o
Här varr det inte bara att bläddra och bifoga:rofl:

Du måste lägga upp dina bilder på nätet, tex på www.photobucket.com där man öppnar ett konto och laddar upp bilder dit som du är van vid. Sen så klickar man på bilder för att få fram bildens egenskaper och då får du fram vilken url bilden har, som du kopierar och klistrar in här på bukefalos - när du tryckt på den ikonen att man vill lägga upp bild. Lång mening. Det är inte så svårt som det kanske lät nu...

Min ponny som du såg på bilden är reggad svart men på vintern är hon ljusbrun över hela kroppen... Lägg gärna upp din pålle så jag få se de vita håren! =)

Jag är inte så haj på vilka anlag som finns resp. inte finns på just shettis, men skulle det kunna vara nån rabicano-variant? Eller det kanske borde visa sig före åtta års ålder iofs.

Är pappan stickelhårig? I så fall skulle det kanske kunna komma där ifrån, men nu spekulerar jag bara.

Tyvärr har hon (mamman) ingen stam och jag har ingen aning hur föräldrarna såg ut... Jag köpte henne för hon skulle bli sällskapsponny men fick sen reda på att hon var dräktig.. Jag skulle vilja veta mer! Jag får se hur hon blir i framtiden. Antagligen blir hon väl sån där svart med stickelhår kan jag tänka mig.

Dom behöver inte blekna bara för de är skimmlar...
Klart han e en brumskimmel.
brunskimlar behöver inte vara "vita" på kroppen och bruna i ansiktet eller benen.. Se bilder på vår häst Castor II RW 98, han står åxo som brunskimmel...

Dom behöver inte blekna bara för de är skimmlar...
Klart han e en brumskimmel.
brunskimlar behöver inte vara "vita" på kroppen och bruna i ansiktet eller benen.. Se bilder på vår häst Castor II RW 98, han står åxo som brunskimmel...

Castor skulle jag absolut INTE klassa som konstantskimmel (rödskimmel). Antingen avblekbar om han bleknar mer, annars stickelhårig fux. Vad har han lämnat för färg på avkommorna?

Väcker den här tråden igen för nu har jag snubblat över en annan knepig färg. ;)

http://www.pixbox.se/pic_show_id19259848.html

Hästen i fråga ser alltså ut att vara vit med färgad bläs, är det möjligt? Eller ja, det är det ju uppenbarligen. Men är det nån sorts udda variant av skäck? Vad är det för anlag som spökar här, kan tobiano i dubbel uppsättning bli så?

Vilken läcker bit:d

hmm kan han vara skäck som e klippt?
Syftar på det mörka på halsens under sida, hoppas ni fattar?
19259478.jpg

Ja, där sa du nåt! Det såg jag faktiskt inte ens. Men är det vanligt att det blir brunt mitt i ansiktet så där? Eller ja, man kanske ska säga vitt såpass långt upp.... Vanligtvis är det väl antingen lykta/mycket vitt eller bläs/inget i ansiktet? Mörk blläs? Förvirrad är jag.

..När det gäller det mörka tänkte jag först att han var avblekbar skäck. Men, det stämmer ju inte med "bläsen" O.o

Liknande trådar

Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 645
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Utrustning Hemma hos mig vankar det hästköp och det finns viss chans att vi köper två hästar från samma ägare. Båda bruna (far och son) och nu...
2
Svar
30
· Visningar
2 366
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka