Vilken färg har denna häst?

Sv: Vilken färg har denna häst?

Väcker den här tråden igen för nu har jag snubblat över en annan knepig färg. ;)

http://www.pixbox.se/pic_show_id19259848.html

Hästen i fråga ser alltså ut att vara vit med färgad bläs, är det möjligt? Eller ja, det är det ju uppenbarligen. Men är det nån sorts udda variant av skäck? Vad är det för anlag som spökar här, kan tobiano i dubbel uppsättning bli så?

Det skyldes to mønstre som "slåss". Sabino og/eller splashed white vil gi hvite avtegn i ansiktet, mens tobiano vil ha helfarget ansikt. Det ble vel en slags kompromiss ;) Forøvrig er den nok skimmel oppå det hele.

skulle nog tro din häst är brunskimmel :O jag har en avblekbar hemma, hon blir vit efter sår, en annan ponny i stallet som är brunskimmel, blir brun efter sår... men jag vet inte :P

var hittar du alla hästar med konstig färg? :P den första är nog brun med stickelhår, den andra öhm. skäck?

Den första hästen tror jag är på engelska "rhone" (stickelhårig) och att just den färgen heter strawberry rhone. Lite kuriosa

Molly är skimmel men född som skäck, skäckmönstret är bortblekt idag...

Jag började tänka på mitt nu sålda föl som såg ut så här:

Röd skäck på passet. Helt vit förutom i ansiktet. vit strimbläs.

vren-08089.jpg

Kom på att hon redan varit med i tråden... *visslar*

Senast ändrad av en moderator:

Fast det där är en helt normal rödskäck? Bara att fläckningen hamnat just på huvudet och inget mer. Inget konstigt med din häst alls egentligen. Såvida inte pappan och ickeskäck, DÅ är den konstig :p

Precis, en röd skäck helt enkelt. Men jag kom som sagt att tänka på henne när jag ser den andra. Att den också är en sorts skäck. Hur vet man vilken sorts skäck en häst är. Det finns så många olika typer.... Har den så mycket vitt så är det ju svårt att veta hur resten av kroppen skulle fläckats om den hade mer färg.. Man vet ju inte om den skulle se ut som om den är doppad i vitt, ha mest vitt på ryggen och så vidare....

Är det en ljusare mörk fläck på bogen eller är den bara klippt så att det ser mörkare ut på något sätt?

Vi har en del araber med annorlunda färger, kan börga med Helena, brun med vit stor fläck på ljumsken, vit "tofs" på svansroten, ljusa strån i manen, 2 strumpor och en stor stjärn och snopp, och är stickel hårig, läste nått om rabiciano hur det nu stavades, och har läst lite om sabinos men vet inte riktigt vad hon är?
Rhooza, har bläs, vit underläpp 3 strumpor (om jag minns rätt) och är fläckig under ljumsken och mellan frambenen. kan hon vara sabino?
Colorino, fux, skjuten stjärn, snopp, 1 vit strumpa som är väldigt fläckig, vad är han för nått? (minimal tigrerad?)
Sen har vi en inackordering också arab som föddes musblack (tror jag färgen heter) har en tydlig svart ål i man och rygg som går ner i svansen, och är svart runt öronen, svarta ben, har nu tappat föl pälsen och har blivit som en naken hund och är lite ljusare i pälsen. mamman till den är mörkfux med ljus buk och ljusa slingor.
hoppas på svar... Mvh

Att strumpan är fläckig är inget konstigt. Tigerfärgen finns inte på araber, så är han renrasig är han inte tigrerad. Inte heller kan den sista vara musblack och renrasig, anlaget finns inte i rasen. Så han måste ha nån annan färg om han är renrasig.

Okey, fasst den är väldigt prickig, men kanske inget konstigt...
glömde en häst har ett fux sto också som har massor av vita små prickar över hela kroppen. vad kan det vara? nyfiken

ska försöka ta lite kort imorrn på alla...

Den första hästen tror jag är på engelska "rhone" (stickelhårig) och att just den färgen heter strawberry rhone. Lite kuriosa

Jag var faktiskt där ute för ett tag sen och var ju givetvis tvungen att kolla in det lilla mysteriet. Han är så gott som vit numera, ser ut som en helt vanlig avblekbar. :P

Nela88: Haha, ja du....jag tror jag har för mycket tid... :grin:

Apropå skimmelskäcken, Molly var det då hon hette? Om hon är skäck med skimmel på, hur kommer det sig att fläcken i ansiktet har fått behålla sin färg? Jag menar borde inte hela hästen skimla av? Vi har en skimmelskäck i stallet, men hon är så gott som vit idag. Man kan se det när hon är blöt. ;)

Fast hade det varit en konstantskimmelskäck så hade färgen på kroppen inte blekts bort. :idea:

(jag har ingen aning om vad det är för anlag som har gett det mörka tecknet)

Med ett vanligt avblekbart anlag så skulle det ju kunna bli så !

Dvs kroppen bleknar betydligt snabbare

Ångrade mig när jag sett bilden !
Vilken märklig teckning !

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 645
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Utrustning Hemma hos mig vankar det hästköp och det finns viss chans att vi köper två hästar från samma ägare. Båda bruna (far och son) och nu...
2
Svar
30
· Visningar
2 366
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka