Vilken färg har denna häst?

Sv: Vilken färg har denna häst?

Nej, det är det inte.
Läs bl a Ameo och Swebecs inlägg ovan, där de tydligt förklarar varför hästen inte är en brunskimmel.

Detta är däremot en brunskimmel:
ElvaoElvis.jpg

Hlsn Helena

Jag tycker att det ser ur som brun med vita stickelhår.

, medan den avblekbara skimmeln ljusnar för varje år, med början på huvudet.

Nej, en avblekbar skimmel behöver inte alls börja med huvudet. Inte mina i alla fall. Både pappa och båda döttrarna börjar med att skimmla kroppen och huvudet sist. Joy var som 2,5 åring helt oskimlad brun i ansiktet men helt skimlad på kroppen (ljusgrå).
Den äldsta dottern f. april 06 är skimlad på kroppen men kolsvart i ansikte, ben och man och svans inte en tendens till vita strån någonstans på de ställena. Alltså är hon skimlad exakt som en konstant skimmel men är alltså avblekbar.
Den yngre har skimlat mycket mer på kroppen men är även hon nästan helt svart i ansiktet (har fått lite vita strån på sista tiden) samma där ingenting i man/svans eller på benen.
Så uppenbarligen kan de skimla precis som en konstant trots att de är avblekbara.

Intressant.

Måste bara fråga om det finns någon möjlighet att dina hästar kan bära på både det avblekbara och konstantskimmelanlaget?

Här är en bild på tre New forestponnyer som bär på båda skimmelanlagen, observera att de bleker av sist på huvud, ben, man och svans. Ponnyerna är tre år på bilden.
tregra.jpg

Hlsn Helena

Gylles hästar är ju "halvblod" och där är inte konstantskimmelanlaget särskilt vanligt förekommande, nästan inte alls faktiskt (tyvärr :angel: )
Det är kanske ingen omöjlighet, men inte så troligt heller.

Men visst är det trist när skimmelanlaget bleker bort andra fina färger...

GLöm nu inte att jag har hittat en "stam" med konstantskimlar inom halvbloden ! (Stolt!). Men jag begriper inte vem i den stammen som är "skyldig"...

Dimman, vad häftiga de tre såg ut ! Har faktiskt aldrig sett den varianten förut.

Vilken? :D

Vet bara att det funnits en liten konstantskimmellinje inom trakhener aveln...

Nej, en avblekbar skimmel behöver inte alls börja med huvudet. Inte mina i alla fall. Både pappa och båda döttrarna börjar med att skimmla kroppen och huvudet sist. Joy var som 2,5 åring helt oskimlad brun i ansiktet men helt skimlad på kroppen (ljusgrå).
Den äldsta dottern f. april 06 är skimlad på kroppen men kolsvart i ansikte, ben och man och svans inte en tendens till vita strån någonstans på de ställena. Alltså är hon skimlad exakt som en konstant skimmel men är alltså avblekbar.
Den yngre har skimlat mycket mer på kroppen men är även hon nästan helt svart i ansiktet (har fått lite vita strån på sista tiden) samma där ingenting i man/svans eller på benen.
Så uppenbarligen kan de skimla precis som en konstant trots att de är avblekbara.

Det absolut vanligaste är iallafall är att skimlingen börjar i ansiktet. De hår som har de ytligaste rötterna finns på huvudet, och det är dessa hår som grånar först. Det är därför som en del skimlar har vita ringar runt ögonen redan vid födseln, medan andra endast får några vita hår bakom öronen efter ett tag som tecken på att de ska bli skimlar. Dessa kan dock "försvinna" under vinterhalvåret, medan man klart och tydligt ser vita hår på kroppen.

Det låter lite märkligt att din häst som 2,5 åring skulle ha varit helt avskimlad på kroppen, men inte haft några vita stickelhår över huvud taget på huvudet under någon period innan första vintern. Det är ju det som menas med att skimlingen börjar på huvudet, sen går det olika fort på olika ställen, för olika hästar. En del får tex en vit svans medan kroppen fortfarande är jättemörk, och för andra är det tvärtom.

Jag tror aldrig att jag sett en skimmel se ut som du beskriver, utom i de fall där de också haft ett konstantanlag, så det vore spännande att få se bilder!

Åhhh - det ÄR trakhenare i dessa !!!!!!

Colombo - som är mormorsfar till den jag känner är trakhenare.

Vet du mer ?

Hm... Vet att det fanns en hingst i USA vid namn Bukephalos, som var brunskimmel.
Kan rota fram han... :D

Vem var det som hänvisade till sidan?
Min häst står uppstallad på billdal.

Åhh, ni kanske kan hälpa mig också?
Har nämligen en ponny som har lite svår bestämd färg, står olika i olika papper (tex. fux, brun, rödbrun) och jag är själv inte så bra på färger.
Hon har väldigt olika färg på olika årstider också, på vintern är hon ganska mörkröd, sen blir hon beigare, till sommaren är hon mörk med vita hår, som sedan bleks igen, och nu håller hon på att bli mörkare igen :crazy:

Bild ifrån i vintras (klippt på halsen):
http://s189.photobucket.com/albums/z61/Camomill_/?action=view&current=S5035972.jpg

Från i slutet på sommarn:
http://s189.photobucket.com/albums/z61/Camomill_/?action=view&current=IMG_0747.jpg

http://s189.photobucket.com/albums/z61/Camomill_/?action=view&current=IMG_0698.jpg

Jag skulle nog klassa den som brun, utifrån vad jag kan se på fotona när den rids.

Vilken cool färg och en riktigt snygg häst Bukephalos !
Nu undrar man ju om vem som är skyldig i hans fall :-) Inte fullblodet i allafall.

Tyvärr har jag inte bilderna på hingsten som ung i denna dator upptäckte jag glömt att flytta över dem från den gamla får göra det en dag.
Däremot finns det gott om det på de två små.
Den yngsta (f 7/7-06) reagerade jag på och frågade om ifjor när hon fällde sin fölpäls då hon var nästintill vit/ljusgrå över hela kroppen utom då ansiktet där hon då inte alls hade skimlat. Hon blev dock mörkare sedan igen när hon satte vinterpäls och har inte blivit fullt lika vit igen i denna sommarpälsen. Men det är först i denna sommarpälsen som hon nu börjat få lite entaka vita strån i ansiktet dock ännu inte ett enda i man/svans eller på de svarta benen.
Den andra damen (f. 17/4-06) är inte lika ljus på kroppen men klart avskimlad på hela kroppen men ännu inte ett enda vit hårstrå i huvudet eller på ben, man/svans.
Lite bilder tagna för några veckor sedan.
DSC030061.jpg

DSC03181.jpg

DSC03189.jpg

DSC03195.jpg

DSC03190.jpg

Lägger till en bild på hur ljus minstingen var när hon fällde fölpälsen
capita0610101.jpg

Liknande trådar

Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 645
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Utrustning Hemma hos mig vankar det hästköp och det finns viss chans att vi köper två hästar från samma ägare. Båda bruna (far och son) och nu...
2
Svar
30
· Visningar
2 366
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka