Vilken färg har denna häst?

Sv: Vilken färg har denna häst?

*kl*

Vad är det här för färg då?
Jag som är färgnörd borde ju veta, men i det här fallet kan jag inte spika något.

Bild043.jpg

Bara för att jag råkar ha min Bo Furugren - Hästens Färger i knät så läste jag kapitlet om tigerfärger igen. Där hittade jag följande intressanta rader:

"De skimmelliknande mönstren hos tigeranlaget ska kallas melering. Meleringen ökar vanligen med hästens ålder. Hårremmen ljusnar bakifrån och framåt. Nosryggen är oftast den mörkaste delen."

Sv: Vilken färg har denna häst?

Jag håller på och försöker lista ut vad för färg min åring egentligen har-får..
Hon föddes brun med tecken,hennes mamma är svart leopard tigrerad och hennes pappa är brun med tecken.Hon ljusnade ganska snabbt efter födseln bakifrån och fram..men huvudet och benen behöll sin färg..efter fyra månader var hon nästan helt ljus vit-grå på hela kroppen utom huvud,man-svans och ben.Hon har några få vita stickelhår i ansiktet och är ljusare runt öronen.När hon satte vinterpäls i höstas blev hon mörkare igen och såg mést ut som hon bara var stickelhårig. Nu när hon börjar fälla blir hon ljus igen raketsnabbt..men inte huvud-man svans-ben.Hon har antydningar till fläckar på rumpan och ål. Ska försöka få upp lite bilder i helgen.

Liknande trådar

Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 645
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Utrustning Hemma hos mig vankar det hästköp och det finns viss chans att vi köper två hästar från samma ägare. Båda bruna (far och son) och nu...
2
Svar
30
· Visningar
2 366
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka