Vilken färg har denna häst?

Sv: Vilken färg har denna häst?

Ja, fläcken i ljumsken är ljusare.
Det kan det vara på en ljust brun häst också, ffa i vinterskrud.

SOm sagt, det är alldeles för små och otydliga bilder för att kunna avgöra ifall det är en konstantskimmel eller inte. Dessutom är många konstantskilmar inte "skimliga" alls på vinterhalvåret. Hade jag varit ID-kontrollant till det fölet så hade jag velat sett den innan vinterpälsen sattes och jag hade varit tveksam till att färgbestämma den alls så här års.

På min dator är den mycket ljusare på bilden nederst som ser ut att vara med sommarpäls. Kan ju bero på skärminställningar iofs.

På den nedersta bilden är fölet nyfött och färgen när de är nyfödda är ofta väldigt ljus. Så just den bilden är den som är minst intressant i sammanhanget.

Men även på de andra två bilderna är det lite ljusare, både baktill, lite på halsen, och nosryggen.... Kan ägaren skicka in flera bilder kanske.

Man ska nog inte färgbestämma det fölet förrän den tappat vinterpälsen, eftersom just konstantskimmelanlaget kan vara väldigt osynligt i vinterskrud. Och att den är ljusare i ljumsken behöver, som sagt, inte betyda att det är en skimmel.

Jag skulle säja att det är en brunskäck, men lite svårt att avgöra för man ser inte färgen på taglet så bra. Är den svart i manen och luggen? (under den solblekta föl-luggen)

Och ett litet tips - blue roan heter svartskimmel på svenska.
På dessa bilderna ser det inte ut som att han har ärvt pappans skimmelanlag - som dessutom är konstantskimmelanlag. SÅ oavsett om det visar sig att han har skimmelanlaget så kommer han aldrig bli helt vit - förutsatt att pappan verkligen är svartskimmel och inte avblekbar och felreggad....

Han har svart i man o svans men luggen är inte solblekt då han bara är 2½mån nu .
Ja pappan är svartskimmel .
ja han föddes brunskäck men har nu börjat snabbt skimmla av i ansiktet , detta gör mej undrande om hans färg .
Han har dessutom ränder i skimmelfläcken på sidan om kroppen men den fläcken kanske är stickelhårig o inte skimmel då?
Kan han bli blun skäck /skimmel/stickelhårig på samma gång?
kul för den som ska rita av han sen *asg*

Ja, fläcken i ljumsken är ljusare.
Det kan det vara på en ljust brun häst också, ffa i vinterskrud.

SOm sagt, det är alldeles för små och otydliga bilder för att kunna avgöra ifall det är en konstantskimmel eller inte. Dessutom är många konstantskilmar inte "skimliga" alls på vinterhalvåret. Hade jag varit ID-kontrollant till det fölet så hade jag velat sett den innan vinterpälsen sattes och jag hade varit tveksam till att färgbestämma den alls så här års.

Han är ju bara 2 mån ,, inte har han satt vinterpäls då?
han har ju fölpälsen ännu ...
Här kommer mera bilder :)
img_0777_22325757.jpg

Han kan inte skimla av om pappan är svartskimmel. Svartskimmel är konstant, dom bleknar inte med tiden. Annars kan han absolut vara både skäck och skimmel samtidigt. Stickelhårig ihop med skimmel har jag svårt att tro dock, iaf att man ser att den är stickelhårig.

Han har svart i man o svans men luggen är inte solblekt då han bara är 2½mån nu .
Ja pappan är svartskimmel .
ja han föddes brunskäck men har nu börjat snabbt skimmla av i ansiktet , detta gör mej undrande om hans färg .
Han har dessutom ränder i skimmelfläcken på sidan om kroppen men den fläcken kanske är stickelhårig o inte skimmel då?
Kan han bli blun skäck /skimmel/stickelhårig på samma gång?
kul för den som ska rita av han sen *asg*
Fölpäls i vintervariant - ännu större anledning att vänta med att färgbestämma honom.

OM han blir skimmel i ansiktet så är han inte konstantskimmel. DÅ är det något som inte stämmer. Är pappan svartskimmel så har han inget avblekbart skimmelanlag och det innebär att ditt föl inte heller ska ha något avblekbart skimmelanlag. Och det är just det avblekbara skimmelanlaget som ger skimmelfärg i ansiktet, för konstantskimlar behåller sin grundfärg på huvudet, benen och taglet.

De bilder du visar är alldeles för små för att kunna avgöra något från.

en till 2½mån gammal.
Jag såg i dag att han är aldeles grå under dom bruna fälten??
%7B361F8D98-0299-44E2-A261-5DD7B7795484%7D.jpg

Du har sett pappan? Mååånga är dom som är felreggade när det gäller skimmelfärgen. Är han en äkta svartskimmel kan inte fölet skimla av. Såvida han inte är avblekbar svartskimmel förstås... :p

Senast ändrad:

Jag vidhåller, den ska inte färgbestämmas förrän den har fällt av vinterpälsen/fölpälsen.
Innan dess kommer man inte kunna göra en korrekt färgbestämning av den.

Måste du skicka in pappren nu så hade jag skrivit brunskäck, utifrån det jag kan se på fotona NU. Och sen hade jag skickat in en ny ID-beskrivning av den till sommaren för att ändra det som blivit fel, OM det visar sig att något är fel. Möjligen hade jag skickat med en lös lapp till registratorn att färgbestämningen är lite osäker och att det eventuellt kommer komma en korrigering när han har fällt av pälsen. (med ett chip i nacken vet man ju att det är samma häst vid båda ID-kontrollerna...)

Du har sett pappan? Mååånga är dom som är felreggade när det gäller skimmelfärgen. Är han en äkta svartskimmel kan inte fölet skimla av. Såvida han inte är avblekbar svartskimmel förstås... :p

Ja jag har sett han o kelat med honom, mkt trevlig häst .
han är dessutom godkänd hingst ,,,
Jag trodde inte att svartskimmel fanns som avblekbar ??
jag ska ta o leta reda på nån bild ,,,fölets är helt grå under allt det bruna såg jag i dag ??
kan han bli svartskimmelskäck kanske ? :idea:

ne jag har inte bråttom med pappren ändå ,, jag är bara fasinerad av hans färgändring.
bild på pappan i sommarpäls:
%7BE74CDDAD-4437-49AD-B637-084E10E7CE09%7D.jpg

Det är två olika anlag som ger konstantskimmel och avblekbar skimmel.
De kan ha båda anlagen och då bleks den vackra konstantskimmelfärgen bort med åren.

Nej, fölet kan inte bli svartskimmelskäck, möjligen brunskimmelskäck.
Och rent genetiskt ska den inte kunna bli avblekbar skimmelskäck, eftersom varken mamma eller pappa bär anlag för avblekbar skimmel. Därför - om det visar sig att den får mer och mer vita hår i huvudet, så bör du nog göra en härstamningskontroll via DNA, för med de föräldrar du angett ska den inte kunna bli avblekbar. (man ser det avblekbara anlaget i de färgade fälten i så fall). Och det är bara avblekbar skimmel som ger vita hår på huvudet.

Liknande trådar

Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 645
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Utrustning Hemma hos mig vankar det hästköp och det finns viss chans att vi köper två hästar från samma ägare. Båda bruna (far och son) och nu...
2
Svar
30
· Visningar
2 366
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka