Vilken färg har denna häst?

Sv: Vilken färg har denna häst?

Det är ingen konstantskimmel, bukephalos alltså utan han är helt klart en maximal rabicano. Du ser det vita upptill i svansen där ser du att det är en rabicano. En konstantskimmel har inte vitt i man och svans. Så helt klart är han en brun (eller vad han nu har för grundfärg svårt att se) med en maximal rabicanoteckning och alltså inte skimmel över huvudtaget.
Skall genast leta bland mina länkar till rabicano sidor (har en sådan själv dock med mindre spridning) återkommer.

När det ändå diskuteras så är jag fräck och slänger in en bild på min häst, vad blir det av honom tror ni? Han är reggad som brun men har ju en hel del vita stickelhår över kroppen (inte huvud eller ben), vita strå i svansroten. Han har dock inte blivit något ljusare senaste året.

PICT4528.JPG

När det ändå diskuteras så är jag fräck och slänger in en bild på min häst, vad blir det av honom tror ni? Han är reggad som brun men har ju en hel del vita stickelhår över kroppen (inte huvud eller ben), vita strå i svansroten. Han har dock inte blivit något ljusare senaste året.

PICT4528.JPG
Vad är det för ålder/ras/stam/färg på föräldrarna?

Spontant skulle jag säja att det är en stickelhårig brun häst, utan svar på ovanstående frågor...

Det är en 4 årig brandenburger, föräldrarna är bruna men det finns skimmlar på båda sidorna i tredje led.

För min del får han gärna hålla sig som stickelhårig :-)

Han är nästan säkert rabicano gogla på rabicano så får du upp många sidor som innehåller bilder. Rabicano är ingen färg utan en teckning som ligger utanpå. Har själv en brun rabicano hemma hon får mer och mer stickelhår för vart år och har nu även vita slingor i undersidan av nedre delen av manen.

Det är en 4 årig brandenburger, föräldrarna är bruna men det finns skimmlar på båda sidorna i tredje led.

För min del får han gärna hålla sig som stickelhårig :-)

Att den har skimlar längre bak påverkar ingenting, skimmel är ett dominant anlag och det kan aldrig gömma sig. Bär den anlag för skimmel så är den skimmel annars finns inte heller anlaget där. Så en avkomma kan aldrig bli skimmel om inte en av föräldrarna är skimmel.

En brun rabicano låter ju inte alls omöjligt, det vita i svansroten har han definitivt men själva kroppen är väldigt jämnt stickelhårig, inte mer framträdande på magen och flanken som, vad jag kunnat se på bilderna jag hittat när jag googlade, verkar vanligast.

Hittade en intressant sak när jag googlade och kollade på lite konstanskimlar. Det här med corning på denna sidan http://www.mustangs4us.com/Horse Colors/roan.htm
ni andra som har skimlar vad händer när era hästar har småsår, vilken färg har pälsen som växer ut ? Min kille som ju uppenbart är avblekbar iom att han snart blivit vit får dock brun päls först där han haft sår. Bla annat är han prickig där han hade där han hade streptotrichos ifjor. Har ingen tidigare erfarenhet av en vit skimmel därav ingen aning om om det brukar vara så även på en "vanlig" avblekbar blev bara förbryllad när de på den sidan angav det som något typiskt för konstantskimlar. Är det kanske trots allt så precis som vi var inne på i disskutionen ifjor när fölis fällde så markant att han är både konstant och avblekbar. Skulle det mot förmodan vara så så skall det bli mkt spännande att se vad som händer med den stora åringen som ännu inte har ett enda vitt strå i ansiktet kanske jag har en konstantskimmel här hemma vem vet.

Sabino ger inte skunksvans, han ser helt klart ut som en maximal rabicano, tyvärr hittar jag inte den sidan jag varit inne på tidigare som hade jättebra bilder på de riktigt extrema rabicano hästarna. Där var flera stycken som såg ut exakt som honom.

Tyvärr har jag inte bilderna på hingsten som ung i denna dator upptäckte jag glömt att flytta över dem från den gamla får göra det en dag.
Däremot finns det gott om det på de två små.
Den yngsta (f 7/7-06) reagerade jag på och frågade om ifjor när hon fällde sin fölpäls då hon var nästintill vit/ljusgrå över hela kroppen utom då ansiktet där hon då inte alls hade skimlat. Hon blev dock mörkare sedan igen när hon satte vinterpäls och har inte blivit fullt lika vit igen i denna sommarpälsen. Men det är först i denna sommarpälsen som hon nu börjat få lite entaka vita strån i ansiktet dock ännu inte ett enda i man/svans eller på de svarta benen.
Den andra damen (f. 17/4-06) är inte lika ljus på kroppen men klart avskimlad på hela kroppen men ännu inte ett enda vit hårstrå i huvudet eller på ben, man/svans.

DSC03195.jpg

Bilder är förstås väldigt svårbedömda, men har inte den stora några diffusa ljusare fläckar i ansiktet? Jag tycker att det ser så ut. Bla ovanför och till höger om det vita tecknet samt nedanför ganaschen på vänster sida? Även lite på nosryggen? Den lilla tycker jag ser ut precis så där ljus och "möglig" som de kan bli vid fölfällningen (med reservation för att man inte ser huvudet förstås). Några av mina har också sett ut så, sen blivit "kolsvarta" första vintern, och ljusare igen vid vårfällningen. Dock har även huvudet mer eller mindre hängt med i dessa färgförändringar.

Som du märker är jag fortfarande skeptisk till att de verkligen är konstantskimlar, trots att det faktiskt ser ut så på några av bilderna. Frågan är hur de såg ut innan de fällde fölpälsen? Är du helt säker på att det inte fanns några enstaka vita hår någonstans i ansiktet eller gömda bakom öronen?

Hur som helst, den stora frågan är varifrån kommer isåntfall anlaget? Det hoppar ju inte över något led, och därmed måste någon av föräldrarna vara bärare. Nu har jag ingen aning om härstamningen på dina hästar, men skulle det inte finnas flera konstanta skimlar från samma linje (iallafall om det kommer från hingsten och han har relativt många avkommor)? Eller är skimmelföräldern homozygot så att samtliga skimlar av?

Finns det fullblod (skimlar) bakom i stammen? Det finns linjer som är kända för att ge väldigt långsamma skimlar. En sån linje kommer the The Tetrarch xx ifrån, som fö kallades "The Spotted Wonder" för att han också hade birdcatcher spots. Han ligger tex bakom många Connemaror som skimlar av sent. Ofta är det Winter xx , barnbarns barn till The Tetrarch som är den gemensamme nämnaren i dessa fall (ofta genom Finney Master RC 41), men långsam skimling kan förstås dyka upp när som helst. På SLU där man nu för fullt forskar på skimmelgenen, är man inne på att det ev kan vara en separat gen som ger den långsamma skimlingen. Samma gen som gör att en del människor blir gråhåriga fortare än andra.

När det gäller The Tetrarch kommer anlaget från Strathconan, via dottern Gem of Gems. Leta efter hingsten Le Sancy (son till Gem of Gems) i härstamningen på dina hästar. Han ligger bla bakom Anglohingsten (eller om han är Shagya?) Ramzes. Där kanske du hittar svaret på gåtan...

Fast det vore såklart mycket roligare om du hittade en konstantskimmel i botten!

Den stora är alltså den mörkaste, hon har aldrig haft ett enda vitt hårstrå (utom då hennes minimalatecken 6-7 vita hårstrån som ett lillfinger i pannan men det är hennes tecken som hon är född med) i ansiktet varken nu eller i sin fölpäls. Min vet som id beskrev henne var frågande till om hon verkligen skulle bli skimmel iom att hon just inte hade några som helst vita hårstrån runt ögon/öron o dyl men tittade man i hårbotten över ryggen så rådde det ingen tvekan om att hon var skimmel under, men som sagt aldrig något runt huvudet.
Den med stjärnen är den lilla och det är hon som nu fått insprängda vita hår i huvudet inga "fläckar" utan som stickelhår ett och ett utspridda. Jag skall ärligt säga att jag närgranskade inte henne lika mycket i jakten på vita hår, när hon föddes var hon blåsvart men redan från födeln fanns vita stickelhår på ryggen, så det kändes ju inte som någon som hellst tvekan utan att hon skulle bli skimmel. Det där med konstantskimmel hade jag inte minsta tanke på då utan tog bara för givet att det handlade om avblekbar som pappa. Har över huvudtaget inte varit så insatt i det här med skimlar innan, har faktiskt före hingsten bara ägt en annan och den var väldigt mörk nästan svart till den var 6 år på kroppen men skimlade som de ju då tydligen brukar så hon var mkt ljusare i ansiktet. Jag tänkte inte på att det var så det skimlade alltid och reagerade därför inte på att hingsten skimlade tvärtom alltså huvudet sist utan jag trodde att det kunde ske i olika ordning. Nu har ju nyfikenheten väckts iom att det ju inte precis är vanligt med konstantskimlar bland halvbloden och det hade ju varit väldigt spännande om hingsten är just en avblekbar konstantskimmel och ännu mer spännande om den stora av ungarna (den som ännu ej fått några vita strån) tom kunde vara konstant utan avblekning. Den lilla tror ju jag mer på att hon i så fall är som pappa en avblekbar konstant iom de nytillkomna vita stråna.
Båda hingstens föräldrar är skimlar så det kan ju ha kommit från vilken sida som i så fall, det är överhuvudtaget mkt gott om skimlar i stammen så helt lätt spårat blir det ju inte.
Vad gäller att det skulle vara en "sen" skimmelgen så stämmer ju inte detta riktigt med tanke på att de är väldigt avskimlade på kroppen för sin ålder vilket även hingsten var (jämför jag med den jag hade som var svart tom 6 år på kroppen så är de ju väldigt tidiga) det är ju bara huvud, ben som är sena (de ställen för övrigt som den jag hade innan skimlade först på).
Nyfikenheten är ju klart väckt man skulle ju gärna vilja ha svar redan nu om det är så eller inte, men det lär ju visa sig med tiden vad som händer med den stora tjejen.
Här är för övrigt stammarna på tjejerna
(den lilla alltså den med stjärn)
http://www.allbreedpedigree.com/capita+de+la+joy

(den stora)
http://www.allbreedpedigree.com/capriola+de+la+joy

Nu pratade jag om mamman som är den stora bilden överst på sidan som är blue roan, hon ser ju exakt likadan ut i färgen som småttingarna.

Likadan i färgen som småttingarna? Nu förstår jag absolut ingenting alls! Du menar väl det sto som heter Silver Cake Bar? Som kallas Dakota och som dom miste i fölningen 2007? Det är iallafall henne jag får upp när jag öppnar din länk. Längre ner på samma sida, under härstamningen hittar jag hennes tre föl. Två stoföl f 2004 och 2005 och ett hingstföl f 2006. Två rödskimlar och den i mitten rödskimmelblack. Jag ser inga med samma färg som henne, men om så vore, varför skulle det isåntfall vara förbryllande?

Likadan i färgen som småttingarna? Nu förstår jag absolut ingenting alls! Du menar väl det sto som heter Silver Cake Bar? Som kallas Dakota och som dom miste i fölningen 2007? Det är iallafall henne jag får upp när jag öppnar din länk. Längre ner på samma sida, under härstamningen hittar jag hennes tre föl. Två stoföl f 2004 och 2005 och ett hingstföl f 2006. Två rödskimlar och den i mitten rödskimmelblack. Jag ser inga med samma färg som henne, men om så vore, varför skulle det isåntfall vara förbryllande?

Nu fattar jag hur du missuppfattar mig, jag menar alltså titta på bilden på stoet, som är blue roan (alltså denna bild)
_blue_roan.jpg

Jag menar inte hennes ungar utan mina (de flesta andra bilder jag sett på roan har varit väldigt ljusa i färgen men just detta sto är ju nästan identisk i färgen med MINA ungar tex denna)
DSC03190.jpg

Senast ändrad:

Intressant.

Måste bara fråga om det finns någon möjlighet att dina hästar kan bära på både det avblekbara och konstantskimmelanlaget?

Här är en bild på tre New forestponnyer som bär på båda skimmelanlagen, observera att de bleker av sist på huvud, ben, man och svans. Ponnyerna är tre år på bilden.
tregra.jpg

Hlsn Helena

Undrar bara vad dessa hästar har för födelsefärg?? Föddes de som konstantskimmlar, eller var de "enfärgade" när de föddes??

Liknande trådar

Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 645
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Utrustning Hemma hos mig vankar det hästköp och det finns viss chans att vi köper två hästar från samma ägare. Båda bruna (far och son) och nu...
2
Svar
30
· Visningar
2 366
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka