Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Lite OT men lästa här om dagen bara att iaf i usa kan du inte regga en "ofärgad" appaloosa då dom vill få in mer färg på dom. Så är de inte tigererade får de inte reggas som renrasig appaloosa.

Pratade just med en uppfödare vars app hingst till 95% lämnar "färgad" avkomma på enfärgat sto
skulle vara intressant att veta hur den procentsatsen kommit fram, för mig veterligt är det så att de antingen lämnar färg eller inte. Och antingen homozygot (= 100% färg) eller heterozygot (= 50% färg)
Men jag vet också att många hingstägare "med färg" drar till med genetiskt omöjliga procentsatser för att locka till sig fler betäckningsston. :grin:

Har en kanske konstig fråga men....

Min fölis född fux, väääldigt ljus med blå ögon och vita strån i pannan.
Fyra vita hovar också.
Nu när hon fällt färdigt så är hon väldigt mörkt dovt fuxfärgad, alltså nästan lerfärgad, mer brun än fux och manen och svansen skiftar nu till att bli vit,
hennes ben blir svarta!?
Mamma Rödskäck pappa står som rödskäck men ser väldigt mkt ut som
silverbrunskäck på bilden jag fått, hans mamma står också som rödskäck men ser ut som silversvartskäck :crazy:

Kan hon vara bärare av silver?

Glömde skriva att hon nu har fått randiga hovar trots inga vita ben!?

Silveranlaget syns bara på hästar som har svart eller brun grundfärg. Det är lätt att lura sig om man bara går efter vad ögat ser, när man "gärna vill" att det ska finnas en annorlunda färg.
VIll du veta så föreslår jag att du skickar in ett DNA-test som fastslår vilken färg och eventuella dolda färganlag som finns hos din häst.

Har beställt ett DNA-test som jag ska skicka iväg.
Men möjligheten finns ju då iaf!

möjligheten finns OM någon av hennes föräldrar är fel färgbestämda. Annars är det en vanlig fux.

Men om hennes pappa bär dolt på silver då? Går inte det? :p

Nej det går inte. Om pappan är korrekt benämnd rödskäck och mamman likaså, så är fux den enda grundfärg de kan lämna ihop. Visst kan det finnas ett dolt silveranlag nånstans, men det går som sagt inte att se.

*KL*
Hej!

Funderar på följande har ett sto med stamtavla som ni hittar i den här länken
http://blup.se/sv-SE/horses/210844-daiquiri

Vilken färg skulle det tänkas att hennes föl blir med följande hingstar som alternativ.

Briar - http://blup.se/sv-SE/horses/5088-briar-swb

Tip-top - http://blup.se/sv-SE/horses/5151-tiptop

Har ni kanske något tips på hingst som kan ge isabellfärgad/borkfärgad efterkomma? Kan absolut ingenting om det här :confused:

Med Briar blir det garanterat en fux, och med Tip Top kan det bli brunt eller fux. Huruvida det kan bli svart med TipTop kanske nån annan kan svara på? Men han har lämnat fuxavkomma så han bär på det anlaget.
De enda 2 gula hingstarna som finns i svensk halvblodsavel (godkända alltså) är Bernstein och hans son Ravell. Bernstein är ju död, kanske finns det kvar sperma? Båda är gulbruna.

Hm, ja då är nog briar uteslutet men blev lite småsugen på Ravell...

Har också funderat på Sandakan?

Sandakan kastrerades för två år sen, tror knappast att det finns något fryst eftersom det gjordes mitt i betäckningssäsong p g a hans jobbiga temperament.

Senast ändrad:

Bernstein hade licens i år. Sandakan är kastrerad, vet inte om det finns fryst?

kl
Är lite förvirrad och måste fråga här...
I sommras föddes det ett shettis föl här, mamman är fuxskäck och hon hade under förra året gått med 2 olika hingstar, den ena fux och den andra fuxskäck, nu är det så att lilla fölet är fux med en, stjärn, har nu fällt av det mesta av fölpälsen, och är nu ganska mörk fux med ljus man o svans, MEN, det som jag undrar över är att hon har rätt mkt vita hår i ansiktet, som om hon skulle bli skimmel:confused: Visst är det så att en förälder måste vara skimmel för att fölet ska kunna bli det? :confused::confused:

Fick ett fuxföl e. fuxpappa u. isabellmamma.

När hon nu börjar fälla fölpälsen är den päls som kommer fram väldigt mörk, nästan svart på vissa ställen. Är så nyfiken på vad det kommer att bli för färg, vad tror ni experter här??

Tillsammans med mamma:
297854_266437823387788_100000647171720_894894_1379474613_n.jpg

Nu är hon mycket mörkare än det som syns här, som togs för två- tre veckor sen:
315738_266437900054447_100000647171720_894895_1375402287_n.jpg

Har för mig att jag sett något föl med sandakan men iofs så kan mina ögon ha spelat mig ett spratt...

Tack för svar ^^

Hon blir fux.
Nyansen är svårt att sia om eftersom den kan ändras rätt mkt. Sett många unga hästar med lite udda nyanser och sedan som äldre så är de rätt vanliga fuxar trots att endel är supermörka efter första fällningen eller har jätteljusa manar så blir de...vanliga

Ok, tack!:)

Den här då?

Två år gammal e. Elcatero, också född fux med brun mamma:

261617_222541047777466_100000647171720_738188_6095786_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 450
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka