Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Fast i många fall syns det ju ändå på den dubbelgula vad den har för färg under. Dessutom kan man ju färgtesta åtminstone en väl? Jag tycker nog krämvit, pärlvit och sotvit hade varit bättre än att klumpa ihop alla.

Jo det är möjligt. Men det beror ju lite på i vilka sammanhang man använder färgbenämningarna också. Inom mina raser används de amerikanska färgerna och alla jorden runt använder samma benämningar. Så det hade blivit enormt krångligt att börja byta namn på allt till svenska, det funkar inte.

Däremot tycker jag man brukar se skillnad på perlino och cremello. De tidigare benämningarna som du skriver var ju bättre.

Kankse det har olika betydelse också inom olika raser, dvs vad hästen var för grundfärg.... ?

*kl*
Har nu fått ny bilder på min lilla som kommer nästa vecka. Är säker på att han inte är silverbrun. Men vad han har för färg kan jag inte räkna ut. Manen är svart på honom, svansen är svart och vit. Benen är ljusa och färgen lite mörkare än en konik ponny fast utan vilttecken. Sitter vid mobilen nu så kan inte lägga upp bilderna för ens ikväll.

Vilka färger kan jag få från Rödskäck sto betäckt med gulbrun hingst?
i % :d

Bilder på min lilla... vad har han för färg ? :confused:

photo1cn.jpg

phototzx.jpg

photo7gy.jpg

Hej! Jag har faktiskt inte en aning om vad min häst får för färg.
Jag har precis köpt henne och hennes pappa är mörkbrun (men inte jättemörk ändå mer brun) Hennes mamma är ljusbrun/ brun. Men min häst står som svartbrun på lettiska "dukana bera" i passet. Hon är nu svartbrun men är väldigt ljus i svansen, ljusbrun med gråa strån i. (men svart upptill i svansen) Hon har inga vita tecken runt ögon eller mulen. Liten vit bläs och två diagonala ben med tydligt markerande strumpor och dessa benen har också randiga hovar. Min granne tror att hon blir skimmel... men hon är väldigt speciell. Kan hon verkligen bli skimmel? :confused: Tacksam för svar :)

Hon kan omöjligt vara skimmel om inte mamma eller pappa är det.

Vilka färger kan jag få från Rödskäck sto betäckt med gulbrun hingst?
i % :d

Förmodar att vi talar om islandshäst och där är homozygot dvs dubbla anlag för svart och brunt relativt ovanligt. Antar vi att hingsten bara har ett anlag av varje så har du chans på:

Fux
Brun
Svart

Isabell
Gulbrun
Gulsvart

Rödskäck
Brunskäck
Svartskäck

Isabellskäck
Gulbrunskäck
Gulsvartskäck

Hej hopp jag har en bruksnordis fux med vit man å svans betäckt med brun hingst vars mor är svart liksom morfar. finns nog fux lååångt ner i stammen på hingsten. Hur stor i % torde det finnas för olika färger... Jag gissar på 50 för brun 25 på fux och 25 för svart men vad säger buke experterna?

Bilder på min lilla... vad har han för färg ? :confused:
jag har inte koll på vad du skrivit tidigare om föräldrarnas färger ???
Men utifrån de bilder du visar ser den brun ut.
De vita håren i svansen kan du bortse från.

Mamman är brun, kanske brunskimmel, svårt att se på bilderna. Tycker hon e lite för mörk för att vara brunskimmel. Pappan är svart appaloosa. Fick brun som svar i annat forum med, bara att denne tippar på att han är sabino och den genen har gjort den bruna färgen så ljus. Har bara inte stött på en brun häst som inte har svarta ben (om de nu inte är vita)

Hej hopp jag har en bruksnordis fux med vit man å svans betäckt med brun hingst vars mor är svart liksom morfar. finns nog fux lååångt ner i stammen på hingsten. Hur stor i % torde det finnas för olika färger... Jag gissar på 50 för brun 25 på fux och 25 för svart men vad säger buke experterna?

Om vi tänker på samma hingst, så är inte modern svart utan mörkbrun.

Vad det är för %-chanser beror helt och hållet på vad hingsten och stoet har för anlag. Ditt sto är fux och det är möjligt att även hingsten har ett fuxanlag. Om så är fallet kommer det vara 50 % chans att du får en fuxavkomma. Har inte hingsten något fuxanlag är det 0 % chans på fuxavkomma. Det är möjligt att både hingsten och stoet är homozygota för brunt anlag. Det räcker att en av dem är det för att du inte ska kunna få någon svart avkomma.

Så din avkomma kan definitivt bli brun och eventuellt fux eller svart beroende på hur föräldrarnas anlag ser ut. %-satser går inte riktigt att räkna ut förrän man känner till dessa anlag.

jag har inte koll på vad du skrivit tidigare om föräldrarnas färger ???
Men utifrån de bilder du visar ser den brun ut.
De vita håren i svansen kan du bortse från.

Min uppfattning också.

/Gira

Om vi tänker på samma hingst, så är inte modern svart utan mörkbrun.

Vad det är för %-chanser beror helt och hållet på vad hingsten och stoet har för anlag. Ditt sto är fux och det är möjligt att även hingsten har ett fuxanlag. Om så är fallet kommer det vara 50 % chans att du får en fuxavkomma. Har inte hingsten något fuxanlag är det 0 % chans på fuxavkomma. Det är möjligt att både hingsten och stoet är homozygota för brunt anlag. Det räcker att en av dem är det för att du inte ska kunna få någon svart avkomma.

Så din avkomma kan definitivt bli brun och eventuellt fux eller svart beroende på hur föräldrarnas anlag ser ut. %-satser går inte riktigt att räkna ut förrän man känner till dessa anlag.

:D Hehehe javisst det är ju morfar som är svart :p Men stoet kan inte vara homozygot för brun eftersom hon är fux och därav saknar genen för svart men om pappan är homozygot för brun så blir fölungen i vilket fall brun som jag begripit det :p

:D Men stoet kan inte vara homozygot för brun eftersom hon är fux och därav saknar genen för svart men om pappan är homozygot för brun så blir fölungen i vilket fall brun som jag begripit det :p

En fux kan både ha ett eller två anlag för brunt men det syns aldrig på en fux.
Däremot har de inga anlag för svart.

En fux kan både ha ett eller två anlag för brunt men det syns aldrig på en fux.
Däremot har de inga anlag för svart.

Men en fux borde inte kunna vara dominant för brun i såfall skulle det betyda att en sådan fux endast skulle kunna ge bruna föl? eller? för det är väl det det betyder när en häst er dominant/ homozygot i en färg? men två fuxar kan aldrig ge brun, en fux och en svart kan bara ge svart eller fux. eller?:confused::crazy:

Först lite allmänt om färggenetik:

Grunden för en häst är att den är svart eller icke-svart. Svart betecknas med E, medan icke-svart (fux) betecknas e. Hästen har alltid två anlag, ett som den fått från mamma och ett från pappa. Exempel på det är min Dolly, som har svart som grundfärg, E, men en mamma som är fux och således har gett henne ett e. Ee är hennes anlag, men eftersom svart är dominant (dvs det som "bestämmer" över icke-svart) är hon svart till färgen men bär ett fuxanlag dolt. Hon är heterozygot för svart/fux, vilket innebär att anlaget hon fått från mamma inte är detsamma som det hon fått från pappa (hetero = olika). Din Ängla, som är fux, saknar svart anlag (som ju är dominant och i så fall skulle synas) och har således ee som genuppsättning. Hon är alltså homozygot (homo = lika) för fuxanlag.

Alla andra färger lägger sig sedan uppepå denna grundfärg. Det gäller skimmel, gulanlag, tigreringar, blacka färger osv. Och även brunt. Det bruna anlaget kallas för Agouti och betecknas därför med A om hästen har det och a om hästen inte har det. Brunt anlag innebär att den svarta färgen begränsas till man, svans och ben. OBS! Det gör alltså bara någon synlig skillnad om hästen har svart som grundfärg! Brunt är dominant framför icke-brunt, så en häst med genuppsättningen Aa kommer vara brun om den har svart som grundfärg.

Så, för att återgå till dina frågor.

Men en fux borde inte kunna vara dominant för brun i såfall skulle det betyda att en sådan fux endast skulle kunna ge bruna föl? eller?

En del (jag bland annat :o ) säger ibland lite slarvigt "dominant för brun" och menar då att hästen i fråga är dominant för både svart och brunt anlag. I så fall kan den endast ge bruna föl, oavsett färg på andra föräldern. Men att vara dominant för brunt anlag är en annan sak, det kan även en fux vara och skulle då ha genuppsättningen ee AA. Eftersom hästen i fråga är fux syns det inte huruvida den är homozygot, heterozygot eller helt och hållet saknar brunt anlag.

för det är väl det det betyder när en häst er dominant/ homozygot i en färg?

Dominant och homozygot är två helt skilda saker. Dominant/recessiv anger vilken gen det blir som "bestämmer" om hästen har två olika. Som i Dollys fall Ee, vilket ger svart färg eftersom svart är dominant över icke-svart (som är recessivt). Homozygot innebär att generna hästen fått från sina båda föräldrar är lika.

men två fuxar kan aldrig ge brun, en fux och en svart kan bara ge svart eller fux. eller?:confused::crazy:

Två fuxar kan aldrig ge en brun, nej. Detta eftersom brunt kräver svart som grundfärg och fux just är avsaknad av svart. En fux och en svart kan däremot mycket väl ge en brun avkomma, beroende på hur agoutianlagen ser ut hos fuxen.

Orkade du läsa igenom det där? :o

Så, för att återgå till dina frågor.

Men en fux borde inte kunna vara dominant för brun i såfall skulle det betyda att en sådan fux endast skulle kunna ge bruna föl? eller?

En del (jag bland annat :o ) säger ibland lite slarvigt "dominant för brun" och menar då att hästen i fråga är dominant för både svart och brunt anlag. I så fall kan den endast ge bruna föl, oavsett färg på andra föräldern. Men att vara dominant för brunt anlag är en annan sak, det kan även en fux vara och skulle då ha genuppsättningen ee AA. Eftersom hästen i fråga är fux syns det inte huruvida den är homozygot, heterozygot eller helt och hållet saknar brunt anlag.

Suck, här skulle jag vara pedagogisk och använda korrekta termer. Det jag skulle skrivit var:

En del (jag bland annat :o ) säger ibland lite slarvigt "homozygot för brun" och menar då att hästen i fråga är homozygot för både svart och brunt anlag. I så fall kan den endast ge bruna föl, oavsett färg på andra föräldern. Men att vara homozygot för brunt anlag är en annan sak, det kan även en fux vara och skulle då ha genuppsättningen ee AA. Eftersom hästen i fråga är fux syns det inte huruvida den är homozygot, heterozygot eller helt och hållet saknar brunt anlag.

Jag antar att det borde vara skillnad mellan en fux som har två fuxföräldrar och en som inte har det?

Undrar för att jag har en egen fuxa med svart pappa och brun mamma. Farmor var fux liksom mormors mormors far och morfars morfars mor.

Jag antar att det borde vara skillnad mellan en fux som har två fuxföräldrar och en som inte har det?

Undrar för att jag har en egen fuxa med svart pappa och brun mamma. Farmor var fux liksom mormors mormors far och morfars morfars mor.

Egentligen inte, fuxar kan bära bruna anlag dolt i hur många generationer som helst, på samma sätt som svarta och bruna kan bära fuxanlag dolt. Dock krävs det ju att man betäcker med en häst med svart grundfärg för att det bruna ska komma att synas.

Din fux-tjej har genuppsättningen ee a-. ee är för fux, a är för det icke-bruna anlaget som kommer från pappan (som uppenbarligen inte har något brunt anlag eftersom han är svart) och - är för att vi inte kan veta om hon fått något brunt anlag från mamman eller ej.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 450
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka