Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Silverbrun overo

ja verkligen :p fick en att kolla upp hans stam på AMHA's sida och där är han reggad som silver dapple... Här är en tror jag som är dapple som han är släkt med, den är dock reggad som fux :confused: Så jag vet inte vad jag ska tro längre :p blir bra rycka hår och skicka när han kommer + fram med klippen XD

Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Hur kan man forska om det finns sabinogen i en hästs stam? Finns det info om sådant i ex hingstkalendrar?

Sabinogenen och sabinogenen... Det där är lite klurigt. den enda "sabinogenen" som idag hittats kallas Sb1 och finns bara inom ett fåtal raser. Det nedärver sig på ett väldigt specifikt sätt (viss mängd vitt osv).
Det vi i vardagsmun kallas sabino när vi ser hästar med mycket vitt, tex höga flikiga strumpor, bläsar med vita underläppar ovs är lite klurigare. Det finns inte en specifik gen (som man hittat i varje fall) som ger detta, utan många teorier kretsar snarare runt att det är polygenetiskt - dvs styrs av flera "gener". Därför är det ofta svårt att säga att en hingst "har sabinogenen". Man kan heller inte förutspå att han kommer att lämna en viss mängd vitt eller inte - vilket man kan göra med den idag enda kända sabinogenen Sb1 - utan fölet kan få mycket mer vitt än hingsten... eller inget alls. Så det där med "sabino" är lite nyckfullt då det just troligen styrs av flera faktorer och gener.
Däremot kan man generellt sett anta att en häst med mycket vitt också lämnar mycket vitt då det oftare fungerar så.
Om det står i hingstkalender/kataloger vet jag inte, men jag tror i varje fall inte det då det ju inte är en gen som man kan bevisa att hingsten har. Har jag fel och det faktsikt ändå står utskrivet så får någon gärna rätta mig dock!

Senast ändrad:

Hej..

Här kommer jag som inte kan ngt om färgerna rent genetiskt =) och gå igenom hela denna tråden blir jag väl mer snurrig än innan =/

Stämmer det att Briar och Niveau har den sk sabinogenen? och vad innebär det att "bära" den genen, brukar deras färger slå igenom (dominant) oavsett vad stoet bär på el är det tex större chans att en avkomma får bläs/strumpor/mkt vitt osv om stoet oxå bär på det?

Vad kan det bli för färg på avkomman på en helt vanlig brun häst (med mestadels brunt bakom sig) om man korsar det med en "sabinoanlagd" häst?

Och vad kan det bli för färg/tecken på avkomman om du korsar en sabinohäst med fux,skimmel el svart?

Hoppas ni förstår vad jag menar och att det går hyffsat enkelt att förklara =)

Nja, de kallas Sabino i folkmun då de har mycker karakteristiska Sabinoegenskaper, såsom stora bläsar med vita underläppar, flikiga höga strumpor mm. Men de bär inte på Sb1, den hittills enda kända sabinogenen.
Vad de bär på behöver inte vara en enda gen, utan kan vara ett antal gener som verkar för utbredningen av stora tecken tillsammans. Tittar man på Sabino 1 (Sb1) så ger den ofta hästar med kraftiga sabino-karaktärer i heterozygot form (ett anlag), medans homozygota hästar (två anlag) ligger på uppåt 70-90 % vitt på kroppen. Sb1 nedärver sig på så sätt väldigt jämnt. Hästarna får ofta en viss procent vitt på kroppen beroende på om de har ett eller två anlag.
Tittar vi däremot på Briar och andra hästar med det som vi brukar kalla sabino ser vi något annat. Där ser vi en mera ojämn nedärvning där det kan komma ut föl med alltifrån mycket mera vitt än vad hingsten hade, till "normaltecknade" till ungar utan vitt alls. Det finns alltså inget riktigt "mönster" för nedärvningen. Teorierna ligger här att det
1. Rör sig om en specifik gen som get det höga vita, men att det sen är andra faktorer och gener som sedan styr utbredningen av hur mycket vitt som kommer synas.
2. Der rör sig inte om en specifik gen utan snarare om många olika som "sammarbetar".
Så nja... Ingen av hingstarna har en specifik "gen" som man kunnat hitta, men Ja - de nedärver mycket vitt.
Bär stoet med på mycket vitt får du också en större chans på att fölet ärver detta. Men som sagt - det finns ingen garanti för att hästen får några tecken alls. Det kan teoretiskt komma ut helt teckenlöst just eftersom nedärvningen av det vi kallar sabino (alltså inte Sb1) är ganska nyckfull.

Sabino styr enbart tecknens utbredning och har alltså ingenting med färgen på hästen att göra. Möjligen att den kan peta in lite stickelhår, men färgen styrs för sig och tecknen styrs för sig.
Det finns viss forskning på att fuxar har "lättare" för att få tecken. Generellt sett har man inom de flesta teckenrelaterade anlag (vanliga tecken såväl som skäckanlag och appaloosa-komplexet) märkt att svarta hästar generellt sett får mindre utbredning av det vita än hästar med fux som grundfärg. Brun ligger mitt emellan dem procentuellt sett. Men den lilla procentuella skillnaden är också den enda saken som påverkas av färgen på hästen.
Skimmel är också ett helt separat anlag som inte heller har något att göra med sabino. Man måste skilja på Grundfärg, Vita Tecken och "Modifierare" (tex skimmel, gulanlag, konstantskimmel ect). Att din häst tex är svart med "Sabinotecken" gör ingen skillnad för hurvida den blir skimmel eller inte. Chansen att hästen blir skimmel om du korsar med en skimmel är lika stor för om du hade haft en helt teckenlös fux. Man kan se skimmelanlaget som att en människa blir gråhårig (fast skimmlarna blir gråhåriga väldigt tidigt;) ). Det spelar ingen roll om du är röd- eller brunhårig eller har blåa eller gröna ögon - bär du på skimmelanlaget kommer du bli gråhårig oavsett!;)Det lägger sig liksom "uppepå" den befintliga färgen och döljer den.

Man kan säga att hästen i grund och botten alltid är svart, fux eller brun. Därefter tillkommer mer och mer grejer som i "lager-på-lager". Petar vi in ett Tobianoanlag på en fux får vi en fuxskäck. Lägger vi sedan ett gulanlag på det får vi en palominoskäck. Lägger vi sedan ett skimmelanlag på det bleks hästen av och du kommer till slut på sin höjd få en flugskimmelskäck, om inte hela hästen blivit mer eller mindre vit.

Jag är helt värdelös på att förklara, men du får gärna ställa frågor om du inte riktigt hängde med:P

Senast ändrad:

Man kan säga att hästen i grund och botten alltid är svart, fux eller brun. Därefter tillkommer mer och mer grejer som i "lager-på-lager".

Fast i grund och botten är en häst fux eller svart. Brun är också en tilläggs-gen, som gör att den svarta färgen stannar på benen, manen och svansen. För att det ska bli en fux krävs 2 fux-gener.

Nja, de kallas Sabino i folkmun då de har mycker karakteristiska Sabinoegenskaper, såsom stora bläsar med vita underläppar, flikiga höga strumpor mm. Men de bär inte på Sb1, den hittills enda kända sabinogenen.
Vad de bär på behöver inte vara en enda gen, utan kan vara ett antal gener som verkar för utbredningen av stora tecken tillsammans. Tittar man på Sabino 1 (Sb1) så ger den ofta hästar med kraftiga sabino-karaktärer i heterozygot form (ett anlag), medans homozygota hästar (två anlag) ligger på uppåt 70-90 % vitt på kroppen. Sb1 nedärver sig på så sätt väldigt jämnt. Hästarna får ofta en viss procent vitt på kroppen beroende på om de har ett eller två anlag.
Tittar vi däremot på Briar och andra hästar med det som vi brukar kalla sabino ser vi något annat. Där ser vi en mera ojämn nedärvning där det kan komma ut föl med alltifrån mycket mera vitt än vad hingsten hade, till "normaltecknade" till ungar utan vitt alls. Det finns alltså inget riktigt "mönster" för nedärvningen. Teorierna ligger här att det
1. Rör sig om en specifik gen som get det höga vita, men att det sen är andra faktorer och gener som sedan styr utbredningen av hur mycket vitt som kommer synas.
2. Der rör sig inte om en specifik gen utan snarare om många olika som "sammarbetar".
Så nja... Ingen av hingstarna har en specifik "gen" som man kunnat hitta, men Ja - de nedärver mycket vitt.
Bär stoet med på mycket vitt får du också en större chans på att fölet ärver detta. Men som sagt - det finns ingen garanti för att hästen får några tecken alls. Det kan teoretiskt komma ut helt teckenlöst just eftersom nedärvningen av det vi kallar sabino (alltså inte Sb1) är ganska nyckfull.

Sabino styr enbart tecknens utbredning och har alltså ingenting med färgen på hästen att göra. Möjligen att den kan peta in lite stickelhår, men färgen styrs för sig och tecknen styrs för sig.
Det finns viss forskning på att fuxar har "lättare" för att få tecken. Generellt sett har man inom de flesta teckenrelaterade anlag (vanliga tecken såväl som skäckanlag och appaloosa-komplexet) märkt att svarta hästar generellt sett får mindre utbredning av det vita än hästar med fux som grundfärg. Brun ligger mitt emellan dem procentuellt sett. Men den lilla procentuella skillnaden är också den enda saken som påverkas av färgen på hästen.
Skimmel är också ett helt separat anlag som inte heller har något att göra med sabino. Man måste skilja på Grundfärg, Vita Tecken och "Modifierare" (tex skimmel, gulanlag, konstantskimmel ect). Att din häst tex är svart med "Sabinotecken" gör ingen skillnad för hurvida den blir skimmel eller inte. Chansen att hästen blir skimmel om du korsar med en skimmel är lika stor för om du hade haft en helt teckenlös fux. Man kan se skimmelanlaget som att en människa blir gråhårig (fast skimmlarna blir gråhåriga väldigt tidigt;) ). Det spelar ingen roll om du är röd- eller brunhårig eller har blåa eller gröna ögon - bär du på skimmelanlaget kommer du bli gråhårig oavsett!;)Det lägger sig liksom "uppepå" den befintliga färgen och döljer den.

Man kan säga att hästen i grund och botten alltid är svart, fux eller brun. Därefter tillkommer mer och mer grejer som i "lager-på-lager". Petar vi in ett Tobianoanlag på en fux får vi en fuxskäck. Lägger vi sedan ett gulanlag på det får vi en palominoskäck. Lägger vi sedan ett skimmelanlag på det bleks hästen av och du kommer till slut på sin höjd få en flugskimmelskäck, om inte hela hästen blivit mer eller mindre vit.

Jag är helt värdelös på att förklara, men du får gärna ställa frågor om du inte riktigt hängde med:P

Tack för MKT intressant läsning :) Detta med färger/tecken är skitsvårt men väldigt kul tycker jag.

Jag ska fundera lite, frågorna brukar komma efterhand ;)

Jo visst har du rätt i det! Svart och fux i botten, och sen brun som modifierare på svart.
Ofta säger många dock att det är dessa tre som är "grundfärgerna" så för att färenkla det lite klumpade jag ihop dem i det här exemplet.
Men du har absolut rätt i det du säger!

Är det bara vita tecken då om de har väldigt mycket vitt menar du? Min häst är tillexempel brun med fyra vita strumpor, lykta och grå man och svans. Är det inget speciellt anlag som gör att han har så mycket vitt?

Tecken överlag är det ju samma princip som med alla skäckanlag - opigmenterade bitar av hästen. Bakom alla former av vita tecken - må det så bara vara en stjärn eller en i princip helvit häst - ligger det en genetisk förklaring bakom. För samtliga vita tecken finns det utöver det anlag som ger själva tecknet också gener som styr hur mycket utbredning det vita kommer få.
Gällande det vi kallar "vanliga anlag" har man inte hittat något specifikt anlag. I fallet SB1 har man alltså kunnat hitta en specifik gen som get ett specifikt anlag. Det vi kallar Sabino innom tex halvblod och araber finns det idag ingen direkt gen bakom. Man kallar det Sabino för att det ser ut som sabino. Kort sagt kan man säga att för SB1 kallar man det för sabino för att det beviseligen är en Sabinogen som orsakar det - alltså Sabino per genotyp. Hittar du en arab med höga strumpor kallar du det för Sabino för att det ser ut som en sabino - inte för att det nödvändigtvis är det. Alltså Sabino per Fenotyp.

"Vita Tecken" brukar man bestämma per fenotyp. Det finns en massa teorier kring vita tecken som inte gått att hitta den genetiska förklaringen till än, så i nuläget finns enbart teorier men väldigt lite bevisade fakta.
Dock kan man se en viss skillnad mellan hur tecken beter sig beroende på hur och vart de sitter, "lutning" koncentration och kanter. Baserat på detta brukar man idag säga att vita tecken orsakas av antingen Frame, Splash eller Sabino. Man hade teoretiskt kunna titta på din häst och via hur tecknen ser ut kunna säga vilket av anlagen som ligger bakom det. Men som sagt, det är bara den teori som används idag och det finns inga bevis för det. Ofta används "Sabino" lite som en slask-tunna där i princip alla flikiga eller någorlunda stora tecken slängs in, så vissa menar att Sabino mer eller mindre orsakar allt vitt. Dock ska man alltså inte blanda ihop "slaskordet" Sabino med den idag enda riktiga Sabinogenen.

Hej..

Här kommer jag som inte kan ngt om färgerna rent genetiskt =) och gå igenom hela denna tråden blir jag väl mer snurrig än innan =/

Stämmer det att Briar och Niveau har den sk sabinogenen? och vad innebär det att "bära" den genen, brukar deras färger slå igenom (dominant) oavsett vad stoet bär på el är det tex större chans att en avkomma får bläs/strumpor/mkt vitt osv om stoet oxå bär på det?

Vad kan det bli för färg på avkomman på en helt vanlig brun häst (med mestadels brunt bakom sig) om man korsar det med en "sabinoanlagd" häst?

Och vad kan det bli för färg/tecken på avkomman om du korsar en sabinohäst med fux,skimmel el svart?

Hoppas ni förstår vad jag menar och att det går hyffsat enkelt att förklara =)

Jag har ett fuxsto med 3 vita & bläs & en vit bukfläck. hon har med en brun hingst (Nobel) fått en mörkbrunt föl med stjärn & 2 vita bakkotor.
Svart hingst (Dionysos) en fux med 4 flikiga vita strumpor & bläs. (ngt oklart om han är sabino)
Samma sto är dräktig med brun hingst igen (Canterbury) Ska bli kul att se vad som kommer ut.

Hej!
Har ett fux-sto med blått öga, med u: svettfux e:fux men med skimmel längre bak. Detta sto är nu dräktig med Quality Time som är avblekt skimmel. Vad kan jag förvänta mig för färg på avkomman och kommer den troligen ärva mammas blåa öga?

Det blå ögat har din häst troligen fått av ett stort vitt tecken i ansiktet. Så huruvida avkomman blir blåögd är omöjligt att säga. Du har 50% chans på skimmel, vilken grundfärg fölet än får.

Quality Time är skimmel född svart (med ett svart och ett rött anlag - Ee). Modern är skimmel född svart. Fadern är brun, men QT själv saknar brunt anlag (eftersom att brunt alltid är synligt på svart bas).

Ditt sto är fux (två röda anlag ee) med fuxföräldrar. Brunt syns inte på röd bas och hon kan därför bära brunt dolt.

Så fölet kan bli:

Svart
Fux
Eventuellt brun

Skimmel född svart
Skimmel född fux
Eventuellt skimmel född brun

Färgfråga!

Satt och funderade och blev väldigt nyfiken på hur man får fram en buckskin!
Om vi tar ett exempel.
Vi säger att vi har ett Sto som är brunt.
(Rödbrun kropp, svart man och svans, svarta ben).
Hennes mor är också brun (typisk russbrun) och hennes far är svartbrun. (Svart man och svans, svarta ben och svart/brun kropp)

Vad för anlag behöver hingsten ha för att få så bra chans att lyckas med en buckskin som möjligt? (väldigt ljus kropp utan röda anlag, svart man och svans, svarta ben).

Tacksam för ett snabbt svar! :)

Sv: Färgfråga!

Välkommen hit till avelssidan.
Vill bara uppmana dig att lägga frågan i den befintliga färggenetiktråden i stället, där vi samlat alla liknande trådar för att forumet inte ska behöva svämma över av liknande frågor. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1093246

Och det korta svaret på din fråga är att buckskin är på svenska en gulbrun häst, dvs en brun häst med ett gulanlag. OM man använder de svenska benämningarna på färgerna så är det inte sällan lättare att förstå hur de hänger ihop, eftersom de benämns efter de genetiska färgerna och inte efter hur de ser ut.

Om du betäcker ett brunt sto med en cremello är chansen störst att resultatet blir buckskin. Har ingen aning om vad alla färger heter på svenska. Du har också chans till en palomino (isabell) och en smokey black.

Nu heter väl alla dubbelgula blåögd gräddvit här i Sverige, en ganska usel benämning kan jag tycka. I alla fall eftersom det inte säger nått om vilken färg hästen har under det gula.

Men oavsett, borde inte en brun gräddvit ( :p ) utan fuxanlag vara ännu säkrare?

Haha ja jag har ingen aning, jag har bara koll på dom benämningarna som används inom mina raser dvs amerikanska ord. Och det funkar alldeles utmärkt för mig :D

Är både perlino och cremello blåögd gräddvit på svenska då? Verkar ju väldigt förvirrande då tycker jag!

Eller ska man säga "blåögd gräddvit med brun/fux grundfärg", då känns det iaf bättre med perlino/cremello...

Huvudsaken tycker jag är att den man pratar med fattar vad man menar.

de dubbelgula benämns blåögd gräddvit, oavsett grundfärg, ja
I många fall vet man ju inte vad de har för grundfärg - precis som med avblekbara skimlar, där man dock kan se vilken färg de har när de föds.

man kan ju använda de gamla svenska benämningarna om man vill vara tydligare - krämvit (cremello), pärlvit (perlino) och sotvit (smokey cream)

Det blir ofta invecklat när man blandar in de engelska/amerikanska färgbenämningarna, då dessa inte alltid är särskilt tydliga och framförallt bara beskriver hur hästen ser ut, inte vilken färg hästen har genetiskt. Jag har sett många varianter inom shettisrasen, där färgbenämningen blivit helt fel när man översatt rakt av till svenska.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 450
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka