Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Silverbrun overo

Vet inte om jag lägger upp tråden i rätt forum, men någon här som har koll på vad silverbrun är för färg egentligen ? På vissa bilder ser det ut som vanlig fux med flaxanlag. Sedan overo är inte det en skäck ? Hingsten jag väntar hem ska vara silverbrun overo, har väldigt svårt för detta med färg. Skäck är han inte men ser ut att ha väldigt höga srtumpor bak + bred bläs.

Helbild som föl:
32597543.jpg

Huvud nu som åring:
32597548.jpg

Sv: Silverbrun overo

Silver är en gen som bleker svart tagel till vitt/grått så en som är silverbrun ser litegranna ut som en fux, men om du kollar öronspetsar och ben så ser du att de är svarta.

Overo är ett skäckanlag

Min kille har dock vita ben :D Men är silverbrun samma som silver dapple brun då ? Så en häst kan vara overo utan att avara skäck ? haha en massa frågor :p

Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

KL

Överförtjust som jag är i fuxar har jag ju såklart 3 mörkbruna hästar och två skimmlar i min ägo:confused:

När jag nu lite löst funderar på avel inför nästa år vill jag ju såklart på något sätt få mig ett litet fuxföl, men är det ens möjligt?

Aktuellt sto: Flugskimmel, pappa brun, mamma skimmel, okänt hur hon föddes tyvärr..

Finns det en susning av en chans att få en fux och hur stor skulle denna vara om jag hittade mig en fin fuxhingst? Om denne fuxhingst hade två fuxar som föräldrar, gör det oddsen bättre?

Du kan ju DNA-testa stoet och se om hon har fuxanlag. Har hon det och du skulle lyckas att få ett fuxföl är det ändå 50% risk att fölet skimlar av. Så vill du absolut ha ett fuxföl så är mitt råd: Köp en sådan !

Aha, så utan ett fuxanlag hos stoet kan det alltså ej bli fux, trots att pappan är fux?

Attans, får börja operation övertalning ang köp av fux:p

Aha, så utan ett fuxanlag hos stoet kan det alltså ej bli fux, trots att pappan är fux?

Mitt sto är fux. Hingsten Kimberley är reggad rödbrun & stoet Canita är reggad som brun. Har aldrig sett bild på Canita.

Nej, då får du ta det på 2 generationer. Betäcker du ett sto som inte bär på fux med en fuxhingst så blir avkomman inte fux, men bär på anlaget. Betäcker du sen den i sin tur med en fuxhingst så har du möjlighet att få en fux. Men då blir det avel på sikt :p

Mkt billigare att testa stoet istället ;) ditt sto kan mkt väl bära på ett fuxanlag om det finns en enda fux i hennes stamtavla hur långt bak den än finns. Fuxanlag kan följa med dolt i massor av generationer iom att det inte syns om inte hästen har fått dubbel uppsättning. Finns fuxföl som poppat ut där närmsta fux ligger 15-20 generationer bak i stamtavlan på föräldrarna, så omöjligt är det inte att ditt sto bär på ett dolt fuxanlag. Så skicka iväg och gör ett redfactor test kostar någon hundring så får du svart på vitt om det finns någon möjlighet att få fuxföl från henne.

Ja och det är ju inte så konstigt för bägge föräldrarna har anlaget även om det inte syns !
I Ottisens fall så är det ju så att om stoet helt saknar anlaget så kan det inte bli fux.
Även om stoet har anlaget så är det 50% att ungen blir skimmel

KL

Överförtjust som jag är i fuxar har jag ju såklart 3 mörkbruna hästar och två skimmlar i min ägo:confused:

När jag nu lite löst funderar på avel inför nästa år vill jag ju såklart på något sätt få mig ett litet fuxföl, men är det ens möjligt?

Aktuellt sto: Flugskimmel, pappa brun, mamma skimmel, okänt hur hon föddes tyvärr..

Finns det en susning av en chans att få en fux och hur stor skulle denna vara om jag hittade mig en fin fuxhingst? Om denne fuxhingst hade två fuxar som föräldrar, gör det oddsen bättre?

Haha, du har det precis som jag!:p
Älskar också fuxar, har en mörkbrun, två bruna och fyra skimlar ....

Men jag har ökat på mina odds lite; betäckt flugskimmelsto född fux med en fuxhingst .... så det lär väl vara 50% chans till fux i alla fall!

Jag gillar inte fux.
Har 2 sabino fuxar, en svart brun & en brun. Vill du köpa ett avelsto som är fux? :devil:
Dräktig just nu iofs & fölet vill jag ha.

Egentligen är det ju 100% att det blir en fux, med två fuxföräldrar men dock kan fölet oxå bli skimmel.
Men grundfärgen kommer bli fux....

Jag tror inte din häst är silverbrun. Kännetecknande för en silverbrun häst är gyllengul/vit man och svans. Din ett-åring har gråaktig man. Är det det grå som fört tanken till silver? Vidare är en silverbrun häst rödbrun på kroppen med MÖRKARE ben. En silverbrun häst är brun som grundfärg, och sedan kommer silveranlaget på där. Silveranlaget bleker bara svart färg, därför blir man och svans ljus och de svarta benen blir ljusare,ofta gråbruna. Dem ljusa manen och svansen och den rödbruna kroppen har gjort att dom ofta misstas för fuxar.

Overo är ett skaäckanlag, jag kan inte det jättebra....

Din häst är för mig, brunskäck, overo. EV, syns dåligt på bilden som ett-åring, kan den vara konstantskimmel, ser väldigt stickelhårig ut på halsen.... Skulle vara kul att se hela hästen på bild, rakt från sidan!

Jag skulle tvärt om vilja kontra och säga att det för mig ser ut som just en silverbrun häst. Silver på svart ger ofta just mer kontrast och ljusare man, men silverbruna har rätt ofta just en gråare man och en nästan "fuxfärgad" kropp. Sen är ju detta ett föl, vilket gör att benen inte är mörka oavsett om den har silver eller ej. Att fölet då skulle ha mörka ben bara för att den bär silver på det bruna är lite orealistiskt. När den "färgat ut" kommer benen troligen bli något mörkare.

Overo kan den mycket väl vara, fast minimal sådan. Overo innefattar Splash, Sabino och Frame, och alla dessa kan vara minimala. Frame och Splash är de som ofta kallas just Overo. Hästen kan mycket väl bära på Frame, vilket jag tycker att bläsen antyder.
Men som sagt, för mig ser det ur som en silverbrun liten rackare!

Vad är det för ras? Vad är det för stam? Är fölet och/eller föräldrarna DNA-testade för färg?

Om jag bara sett bilden och fått fråga om färg hade jag sagt fux med sabino som ger de stora vita tecknen...

Det ser defintivt ut som en sabino overo.

Färgen vågar jag inte uttala mig om, kan inte detta med silverfärgerna. I "min" värld ser det ut som en fux.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 450
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka