Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Finns fuxfriesrar, men dom är inte önskvärda i holland. Men det finns några som avlar just fux i USA med egen stambok om jag inte vimsat till det.

Jag har ett sabino fuxsto med brunt bakom, betäckte med Dionysos som är svart.
Ut kom en fuxhingst 2010, men han har börjat bli ljus på skinkorna & i ljumskarna, även han är sabino med mycket vita tecken inkl en bläs som går ned över underläppen, ingen bukfläck som stoet vad jag har tänkt på.

Pinball wizzard Vs dionysos

Nu väntar samma sto föl igen fast med Canterbury som är brun, vad tror ni det ploppar ut?

Har även ett till sto, Rocky Mountain KLT som är mörkbrun, betäckt med Züidenwind som är brun. Vad kommer ut där tror ni?

Och denna? Pappa skimmel, mamma brun.

264627_225706924127545_100000647171720_752386_4651984_n.jpg

Näää, nu har han börjat skimla!:cry:

Vad blir det av sto som är fux sambino och en hingst som är fux skimmel?

Han är född fux.

Ja teknisk sett, har jag fått lära mig, så är min skimmel en fux.
En fux med gulanlag som skimlat av sig, efter som hon är skimmel född isabell.

Som föl:

Numera:

Kram, Maya

Okej tack så mycke. :) hade en liten aning att de skulle va så.

Hej.

Skulle vilja veta vad ni tror våran häst kan få för färg på sin avkomma?

Stoet är E: Qalle - Robin Z (bruna), även moren är mörkbrun, Qalles far Quite Easy är brun osv. Stoets mormor var skimmel.

Hingsten som vi har valt att betäcka stoet med är Camaro M han är skimmel och han är efter Calido l - Landgraf.

Tror ni fölet blir skimmel eller brun? :)

Det är inte riktigt så enkelt som att avkomman blir "skimmel eller brun", även om det känns som om det vore logiskt.
Det är 50% chans att fölet ärver hingstens skimmelanlag och därmed blir skimmel. Att mormor var skimmel spelar ingen roll - eftersom hennes dotter inte var skimmel har hon inte ärvt anlaget och kan därför inte lämna det vidare heller.
Sen är frågan vilken grundfärg fölet får och det är omöjligt att veta för det beror på vilka färganlag som döljer sig under ytan. Brunt kan det aäkert bli men inte omöjligt med fux eller svart också¨.

Okej. :)
Tack för svar.

Det här är en hel djungel för mig, haha jag har noll koll. Men önskar att avkomman blir skimmel! :) Så vi får se.

*knapp*
Nu har jag en fundering. Årets fölunge ändrar färg....
E. Brunskimmel (konstant) u. Svartskäck ue. Rödskäck uu. Svartskäck
Denna lilla föddes rödskäck med mycket stickelhår. Men nu har det börja dyka upp grå/vit/svarta fält..... Någon som har någon gissning på hur det kommer sluta?
32575898.jpg

32575899.jpg

32575896.jpg

Hon ville inte riktigt ställa upp på fotografering idag :D

Det är en rödskimmelskäck.
Det är inte alltid skimmelfärgen syns på konstantskimlarna när de föds, utan det kommer ofta senare - som nu...

åh va spännande. Då var det som jag misstänkte :)
Åh vad glad jag blir jag som var "orolig" för att det skulle bli en vanlig rödskäck men nu blev det ju riktigt kul :banana:

*delvis kl*

Om jag söker på blue roan så ser jag exempel på många som ser ut som Min häst (welsh ponny).

Hon är registrerad som rödskimmel, men är väldigt blå i tonen och hennes man och svans är svettfux, men inte helt svart. Är hon rödskimmel och inte svartskimmel (blåskimmel) då? Känner att det är lite förvirrat med begreppen.

http://www.pixbox.se/pic_show_id32577105.html

Vilken färg har konstantskimmlarna när de föds? Hur snabbt ser man att det just är en konstantskimmel?

Nästa år blir ett föl efter en mörkbrun welsh part bred. Vad är chansen till att den blir konstanskimmel?

Om jag betäcker med en rödskimmel nästa år, vad är det för chans för färger?

Jag tycker absolut hon ser ut som en svart konstantskimmel, möjligt att hon har ett gulanlag oxå eftersom man och svans är lite rödaktigt brända.

Vad är det för färg på hennes föräldrar ?

Kul att höra att du tror på svartskimmel!

Aha - det kan vara ett gulanlag som gör att det ser lite rödaktigt ut i svans&man. Så intressant! Jag hade inte en tanke på att ett gulanlag kunde "lägga sig i".

Hennes pappa är Glansevin Gadabout och han är reggad som fux, men han ser inte ut som en "vanlig" fux tycker jag titta här tex. http://www.asrp.se/hingstar/ovr/glansevingadabout.html

Mamman är reggad som rödskimmel, mormor & farfar är reggade som vanliga skimlar. Uppgifterna har jag fått från webstamboken på swf´s hemsida.

Jag skulle vilja se nån bild till på henne, med fokus på benen. Jag tycker mig kunna se att på de benen utan strumpor övergår det svarta till en ljusare, mörkröd ton. Detta är typiskt för de mörkare fuxarna, vilket skulle kunna antyda att hon just är extremt mörk svettfux i botten. Men som sagt - det är jäkligt svårt att se utifrån bilden du lagt ut, så lägg gärna in en till!:) Men jodå, det skulle kunna stämma att hon är just svettfux i botten och inte svart.

Ang vilken färg konstantskimlar har när de föds så är det just sin grundfärg - llt från svart till isabell eller varför inte tigrerad eller skäck. Sedan kommer de vita håren "växa fram" i varierande takt ju äldre hästen blir.

Betäcker du med en brun häst har du - om vi antar att hon har ett konstantskimmelanlag - ha 50 % chans på att få konstantskimmel oavsett grundfärg.
Vad sedan fölet får för grundfärg vid betäckning med rödskimmelhingst beror ju på om din häst är svettfux eller svart. Är din häst svettfux i botten kommer du få ett föl som är fux i grunden. Är din häst däremot svart beror det på om hon har ett eller två svarta anlag, men man kan väl säga att alternativen kommer vara antingen fux eller svart som grund, men kan också bli brun om det är så att hingsten bär på agoutianlag som gör svarta hästar till bruna. Iom att han själv är fux och agouti inte "biter" på röda hår utan bara på svarta så kan agouti ligga dolt hos hingsten.

Men som cowgirl73 säger så får du gärna skriva vad föräldrarn heter, och mitt önskemål är att du lägger in lite fler bilder där man ser benen ordentligt.

*edit*
Ah, såg nu bilden på pappan och att du skrev vad mamman är reggad som. Då stämmer troligtvis min misstanke - hon är med största sannorlikhet fux och inte svart som grundfärg. Dock är hon en väldigt mörk sådan. Två fuxar kan aldrig lämna annat äv fux som grundfärg.
Betäcker du med rödskimmeln du skrev om kommer du få en fux - med stor sannorlikher rödskimmel.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 450
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
829
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka