Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik
Här finns länken till columbine på swf's hemsida . Jag ser att hennes mamma är reggad som rödskimmel, men hennes föräldrar i sin tur är reggade som skimmlar. Men i ledet efteråt är det lite spännande - Horshaga Cyrano är ju faktiskt blåskimmel....
Jag instämmer med Itz kommentar om benen. Jag tror hästen är mörk röd konstantskimmel.
För att se om stammen kunde säga något mer tittade jag på mödernet. Fadern
Glansevin Gadabout tycker definitivt är en mörk fux, så därifrån kan inget anlag för svart/brunt ha kommit.
Jag gick igenom morfaderns
Coed Coch Targeds svenska avkommor. Som man ser vid första anblicken är ganska många "rödbaserade" - fuxar, rödskimlar och ett par isabeller. Jag kollade igenom de som var svarta, bruna och brunskimlar. I många fall är ju även modern skimmel, men bland de "färgade" finns inte
en enda där det svarta inte kan ha kommit från modern. Det finns alltså ingen häst som är svart/brun-baserad och som är e. Coed Coch Targed u. sto som själv är rödbaserad (undantag: hästen allra längst ner på listan, men den tror jag inte finns i verkligheten
).
Min slutsats är alltså att det är sannolikt att
Coed Coch Targed var skimmel född fux (vilket kanske man redan vet) och han kan alltså inte givit något anlag för svart/brunt till din hästs mamma
Caribia.
Jag hittade en websida om
Caribias mor
Odinsal Chiquita. Som synes ett ganska högt fuxinslag även bland hennes avkommor. Även
Odinsal Chiquita kan ha varit skimmel född fux (edit: dock hittade jag när jag kollade i webstamboken en svbr e. fuxen
Cawdor Hywel, och stämmer det var hon
inte skm f fux). Hennes far
Horshaga Cyrano var svartskimmel själv men lämnade rödskimmel och isabell. Han hade alltså anlag för fux. Hennes mor
Astley Oyster var skimmel. Om man tittar på
hennes avkommelista är alla antingen skimlar eller rödbaserade, med ett undantag - ett hingstföl vid namn
Theofil som var brun. Han var e.
Snowdon Blighter vars avkommelista talar om att han
lämnat brunt med fuxsto. Alltså kan
Theofil fått sitt bruna anlag från pappa och det är inte otroligt att även
Astley Oyster var skimmel född fux.
Med den utredningen kan vi konstatera att din häst mycket väl kan vara:
e. fux
u. reggad som röd konstantskimmel
ue. möjlig skimmel född fux
uu. möjlig skimmel född fux - men här finns en viss slamkrypare!
D.v.s. hon kan endast vara rödbaserad. Det finns som ovan sagts en viss osäkerhet i det här, men jag tycker rätt mycket pekar åt det hållet. Ska man "bortförklara"*ASG* den svartbrune så ligger det nära till hands att säga att en mörk fux kan misstas för svartbrun.