Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Måste bara fråga...du menar röd konstantskimmelskäck eller ?
rödskimmel är per definition en röd konstantskimmel
så ja, det är en rödskimmelskäck, en skäck med fux som grundfärg och konstantskimmelanlag som tillägg.

Kul att höra att du tror på svartskimmel!

Aha - det kan vara ett gulanlag som gör att det ser lite rödaktigt ut i svans&man. Så intressant! Jag hade inte en tanke på att ett gulanlag kunde "lägga sig i".

Hennes pappa är Glansevin Gadabout och han är reggad som fux, men han ser inte ut som en "vanlig" fux tycker jag titta här tex. http://www.asrp.se/hingstar/ovr/glansevingadabout.html

Mamman är reggad som rödskimmel, mormor & farfar är reggade som vanliga skimlar. Uppgifterna har jag fått från webstamboken på swf´s hemsida.
Gadabout är fux och mamma är fux med konstantskimmelanlag - då är det genetiskt omöjligt att avkomman är något annat än fux eller rödskimmel.
Din ponny är förmodligen en väldigt mörk fux i grunden, som fått ett konstantskimmelanlag.

Enda möjligheten att det är något annat än rödskimmel är om mammans färg är felaktigt benämnd, jag är mer nyfiken på ett foto på henne än på din pålle... :idea:

Kul att höra att du tror på svartskimmel!

Aha - det kan vara ett gulanlag som gör att det ser lite rödaktigt ut i svans&man. Så intressant! Jag hade inte en tanke på att ett gulanlag kunde "lägga sig i".

Hennes pappa är Glansevin Gadabout och han är reggad som fux, men han ser inte ut som en "vanlig" fux tycker jag titta här tex. http://www.asrp.se/hingstar/ovr/glansevingadabout.html

Mamman är reggad som rödskimmel, mormor & farfar är reggade som vanliga skimlar. Uppgifterna har jag fått från webstamboken på swf´s hemsida.

Ja, om både mamma och pappa har röd grundfärg så är din häst fux/röd konstantskimmel. går inte få något annat isåfall :)

Men om mamman är korrekt reggad med sin färg vet man kanske inte.
På islandshästar, där jag har störst kunskap, är det vanligt att hästar har fel färg i sin reggning.

Lite varningsfinger!

Betäcker man en konstantskimmel med en konstantskimmel så är det mindre chans för ett levande föl eftersom foster som får dubbel uppsättning av konstantanlaget dör! Mao 25% mindre chans än om du betäcker med en helfärgad.

Vet inte om det kommit fram något nytt inom detta, läste det i Bo Furugrens bok och den har några år på nacken nu.

Fast den boken är rätt gammal och utdaterad och allt däri stämmer inte riktigt. Idag har man alltså hittat hästar som är homozygota konstantskimmlar, så visst finns dem!:) Sen om det skulle finnas något annat som hör ihop med färgen och på något sätt skulle minska antalet överlevande befruktade ägg (det handlar alltså inte om några foster som dör eller föl som dör efter födsel) av homozygota konstantskimmlar vet man (eller jag iaf) inte. Man har i dags datum inga bevis som tyder på att det skulle vara dödligt i homozygot form (dubbel upplaga). Men som sagt, det är en myt att homozygoter inte föds eller klarar fosterstadiet då man hittar fler och fler levande individer.
Brabanter däremot anses vara en annan typ av konstantskimmel och hos dem finns däremot en teori om att inga homozygoter existerar. Så det där är mest en gammal myt från en något utdaterad bok;) Tyvärr händer det mycket innom genetiken idag, men det finns faktiskt rätt få böcker som är tillräkligt uppdaterade.

Senast ändrad:

Vad blir det av en sabinofux & brun hingst?
Pinball wizzard som är dräktig med Canterbury
Samma sto har fått en sabinofux med 4 vita & bläs efter Dionysos som är svart.
Ett mörkbrunt föl efter Nobel med en vit bakkota & stjärn.

Brunt sto dräktig med brun hingst.
Rocky Mountain KLT dr med Züidenwind.
Där borde det rimligtvis bli brunt?
Tidigare avkommor har blivit skimmlar med skimmelhingst & bruna efter brun hingst.

Är väldigt nyfiken.

Cowgirl_73, Itz och Ameo: Tack för att ni engagerar er i färgen på min häst :bow: Det är jättespännande!

Jag tror att hennes mamma är död, men jag ska prata med uppfödaren om hennes färg. Det är inte omöjligt att det finns foton på henne.

Här finns länken till columbine på swf's hemsida . Jag ser att hennes mamma är reggad som rödskimmel, men hennes föräldrar i sin tur är reggade som skimmlar. Men i ledet efteråt är det lite spännande - Horshaga Cyrano är ju faktiskt blåskimmel....

Och jag hickade till när jag läste Gabby_ossis inlägg om att inte betäcka med konstantskimmel och är väldigt glad för Itzis dementi.
Det är en ren slump att hingsten jag vill betäcka med är just konstantskimmel och det är hans meriter och stam som jag är ute efter och inte hans färg vill jag klargöra :)

Här finns länken till columbine på swf's hemsida . Jag ser att hennes mamma är reggad som rödskimmel, men hennes föräldrar i sin tur är reggade som skimmlar. Men i ledet efteråt är det lite spännande - Horshaga Cyrano är ju faktiskt blåskimmel....

Jag instämmer med Itz kommentar om benen. Jag tror hästen är mörk röd konstantskimmel.

För att se om stammen kunde säga något mer tittade jag på mödernet. Fadern Glansevin Gadabout tycker definitivt är en mörk fux, så därifrån kan inget anlag för svart/brunt ha kommit.

Jag gick igenom morfaderns Coed Coch Targeds svenska avkommor. Som man ser vid första anblicken är ganska många "rödbaserade" - fuxar, rödskimlar och ett par isabeller. Jag kollade igenom de som var svarta, bruna och brunskimlar. I många fall är ju även modern skimmel, men bland de "färgade" finns inte en enda där det svarta inte kan ha kommit från modern. Det finns alltså ingen häst som är svart/brun-baserad och som är e. Coed Coch Targed u. sto som själv är rödbaserad (undantag: hästen allra längst ner på listan, men den tror jag inte finns i verkligheten;)).

Min slutsats är alltså att det är sannolikt att Coed Coch Targed var skimmel född fux (vilket kanske man redan vet) och han kan alltså inte givit något anlag för svart/brunt till din hästs mamma Caribia.

Jag hittade en websida om Caribias mor Odinsal Chiquita. Som synes ett ganska högt fuxinslag även bland hennes avkommor. Även Odinsal Chiquita kan ha varit skimmel född fux (edit: dock hittade jag när jag kollade i webstamboken en svbr e. fuxen Cawdor Hywel, och stämmer det var hon inte skm f fux). Hennes far Horshaga Cyrano var svartskimmel själv men lämnade rödskimmel och isabell. Han hade alltså anlag för fux. Hennes mor Astley Oyster var skimmel. Om man tittar på hennes avkommelista är alla antingen skimlar eller rödbaserade, med ett undantag - ett hingstföl vid namn Theofil som var brun. Han var e. Snowdon Blighter vars avkommelista talar om att han lämnat brunt med fuxsto. Alltså kan Theofil fått sitt bruna anlag från pappa och det är inte otroligt att även Astley Oyster var skimmel född fux.

Med den utredningen kan vi konstatera att din häst mycket väl kan vara:
e. fux
u. reggad som röd konstantskimmel
ue. möjlig skimmel född fux
uu. möjlig skimmel född fux - men här finns en viss slamkrypare!

D.v.s. hon kan endast vara rödbaserad. Det finns som ovan sagts en viss osäkerhet i det här, men jag tycker rätt mycket pekar åt det hållet. Ska man "bortförklara"*ASG* den svartbrune så ligger det nära till hands att säga att en mörk fux kan misstas för svartbrun.

Senast ändrad:

Oj, vad bra "snokat"!;)
Tittade igenom länkarna och listorna och kan inte annat än att hålla med dig - risken att hon är svartbaserad är väldigt, väldigt liten.

Kul att se en såpass mörk fux måste jag tillägga! De är ju vansinnigt vackra!

Myrten : Vilket fantastiskt detektivarbetet du har lagt ner! :bow:
Jag kan ju bara hålla med i allt du skriver om att hon alltså är rödskimmel. Skulle jag få andra uppgifter från uppfödaren om färgerna på de äldre generationerna så hör jag av mig i tråden.

Vilken bonus med hemsidan om Odinsal Chiquita. Hon var en av huvudorsakerna till at jag köpte Columbine :)

Det enda jag tänkte på var att på hemsidan stod att Astley Oyster var född isabell som sen skimlade av. Men det gör ingen skillnad för den här färgutredningen för hon är ju fux i grunden som du skrev, men hade ett gulanlag som gav isabellen och sen skimmelanlag ovan på det eller hur? Tycker jag har lärt mig massor massor av er nu om färger. Vilken spännande värld!!

Itz: Jag slickar i mig berömmet om min häst :love:

kl

Kastar in en fråga om möjlig färg på väntat föl.

Mamman: Mörkbrun (apelkastad)
Mormor: Mörkfux
Morfar: Brun

Pappa: Fux (Warsteiner)

Känns som det kan bli antingen brun eller fux?

Myrten : Vilket fantastiskt detektivarbetet du har lagt ner! :bow:
Jag kan ju bara hålla med i allt du skriver om att hon alltså är rödskimmel. Skulle jag få andra uppgifter från uppfödaren om färgerna på de äldre generationerna så hör jag av mig i tråden.

Vilken bonus med hemsidan om Odinsal Chiquita. Hon var en av huvudorsakerna till at jag köpte Columbine :)

Det enda jag tänkte på var att på hemsidan stod att Astley Oyster var född isabell som sen skimlade av. Men det gör ingen skillnad för den här färgutredningen för hon är ju fux i grunden som du skrev, men hade ett gulanlag som gav isabellen och sen skimmelanlag ovan på det eller hur? Tycker jag har lärt mig massor massor av er nu om färger. Vilken spännande värld!!

Angående isabell så har du förstått det hela helt rätt. Fux eller isabell har ingen betydelse i det här sammanhanget. Mitt briljanta detektivarbete gick visst lite väl fort, jag kunde ju enkelt läst vilken färg Astley Oyster hade som föl istället för att blåsa igenom hela webstamboken:rofl:. Men jag hade fastnat i en uppgift på jobbet och behövde rensa hjärnan och få lite resultat, så ett avbrott var behövdes (och det fungerade).

Den ende som stökar till det i sammanhanget är den svartbrune Clay Castell e. fuxen Cawdor Hywel, men jag lutar ganska mycket åt att han kan vara en felregistrerad mörk fux. Det är inte alltid helt lätt att se skillnaden, något man då för trettio år sedan inte var lika uppmärksam på som idag. Chiquita har även en brunskimmel e. Stoatly Pride, men han har lämnat svart/brunt med fux så där kan anlaget komma från honom.

Det är vansinnigt fint med så mörka fuxar!:love:

Hej min vännina har en knallröd fux sto som hon funderar att betäcka med Frieser.
Stoet:
Pappan fux
Farfar Brun eller fux

Mamman fux
morfar brun

ja och friesern så klart svart ;OP

Fölet kommer bli svart eller brunt. Det är svårt att veta när fuxar är inblandade men fux kommer det eventuella fölet inte bli (eller tja, det finns en pytteliten chans men att snubbla över en hinst som det är möjligt med men då snackar vi promille;)).

Hade varit häftigt med en fux frieser :O) Men det blir vad det blir! Tack för svar

Hur stor är chansen att min 11 får behålla sin bruna färg tro? Kan inte se ngt. vitt ngn. stans i pälsen eller runt ögon...

Mamma skm E: Icke god. hingst (Mordillio) som är sv.br E: Cortus Landprinz 1-Ganesco
mormor skm E: Roderik-Maraton-Urbino

Fölets pappa Heslegårds Rubin (skm) Rubenstein-Inscallah-Mersuch

Tidigare avkommor har varit brun pappa sv.brun e Robin-Stanford

skm pappa Haydn (skm)

ljus brun med tkn. pappa Donelli sv.brun

kl, slänger in en fråga här då jag kan noll om färger. Mitt sto är skimmel, tror att hennes mamma var brun. Min är jag inte säker på om hon är född brun eller svart (har förstått att det kan ha en viss betydelse:S?) Men hon var riktigt mörkgrå när jag köpte henne som treåring och idag är hon helt vit, men full av mörkbruna små prickar (flugskimmel nu år alltså). Hon är betäckt med hingsten Nintender, som ju är svart. Är det alltid 50% chans att få en skimmel om en av föräldrarna är skimmel eller beror det på vad som ligger bakom hingst och sto. *nyfiken på om jag får en skimmel, finns det nån möjlighet att den blir svart? =)

Hur stor är chansen att min 11 får behålla sin bruna färg tro? Kan inte se ngt. vitt ngn. stans i pälsen eller runt ögon...

Mamma skm E: Icke god. hingst (Mordillio) som är sv.br E: Cortus Landprinz 1-Ganesco
mormor skm E: Roderik-Maraton-Urbino

Fölets pappa Heslegårds Rubin (skm) Rubenstein-Inscallah-Mersuch

Tidigare avkommor har varit brun pappa sv.brun e Robin-Stanford

skm pappa Haydn (skm)

ljus brun med tkn. pappa Donelli sv.brun
med två skimmelföräldrar är det 25% chans för ickeskimmel, såvida ingen av dem är homozygot.
Du lär märka om du får en skimmel eller inte... ;)

kl, slänger in en fråga här då jag kan noll om färger. Mitt sto är skimmel, tror att hennes mamma var brun. Min är jag inte säker på om hon är född brun eller svart (har förstått att det kan ha en viss betydelse:S?) Men hon var riktigt mörkgrå när jag köpte henne som treåring och idag är hon helt vit, men full av mörkbruna små prickar (flugskimmel nu år alltså). Hon är betäckt med hingsten Nintender, som ju är svart. Är det alltid 50% chans att få en skimmel om en av föräldrarna är skimmel eller beror det på vad som ligger bakom hingst och sto. *nyfiken på om jag får en skimmel, finns det nån möjlighet att den blir svart? =)
Eftersom ditt sto har en förälder som är brun vet man att hon bara har ett skimmelanlag och då är det alltid 50% chans vid varje parning att avkomman får skimmelanlaget.
Och ja, det finns chans att få svart avkomma, men procentsatsen tänker jag inte ge mig på....

Tack! Ja jag lär ju märka om damen skiftar färg!
Den andra skm hon fick föddes ju svart med massa stickelhår så där såg man ju direkt!
Kan tillägga att årets föl har ljusa ben som och tror mig kunna ana att de blir svarta under...men det återstår väl att se vad som sker!
Årets bebis!

2011-07-08111703.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 450
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka