Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Silverbrun overo

Jag tittade mest på bilden på 1-åringen, och den ser itnTe silverbrun ut i mina ögon, men som sagt, en bild på hela hästen hade underlättat!

Vad är detta för typ utav skäck ?

Har aldrig sett en skäck med detta mönster förut, för visst är det en skäck ? Eller är den Brindle (vet ej svenska namnet) ?

5.jpg

Sv: Vad är detta för typ utav skäck ?

Förlåt för värdelöst inlägg, jag har ingen aning om vad det heter men FAN va häftig den såg ut! <3

Ingen aning vad det heter men det var sjukt coolt! :D Ser ut som att det har runnit färg på han :o

Jag skulle nog tro att den är sk tigrerad, dvs med infällda sickehår.

Här har ni en bild på hans mamma.
32604423.jpg

Pappa:
32609151.jpg

Har ingen ny helbild på honom men här har ni hans kropp i bakgrunden, tycker svansen ser ljus ut. Benen är ju inte mörka som de brukar på silverbruna men det är ju för overo-genen
32606322.jpg

Här ser det dock ut som att han blir mörkare ner på benet
32609152.jpg

Senast ändrad:
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

*Kl*
En färg fråga:
Kallar Connemara förbundet fortf Cremellos för Albino eller existerar det faktiskt albino hästar? (Vilket jag fått lära mig att det inte gör).

Bilderna tyder då på tigrering, särskilt när du dessutom visar stoet.

Tveksam till både overo och silver, särskilt silver - vad skulle det komma ifrån ?
Jag tror att din är en fux med stora vita tecken

Jag har en skimmelsto. u:skimmel övrig släkt okänd. Jag har försökt läsa på om färggenitik men förstår inte riktigt hur det fungerar med skimmlar. Jag vet inte hennes födelsefärg men som ettåring (och fram till ca 4 år) hade hon kolsvarta ben, man och svans. Kan man förutsätta att det svarta kommer från hennes grundfärg, dvs att hon inte har dubbla fuxanlag, eller kan "skimmlingen" ställa om färgen så att hon mycket väl kan ha varit fux från början.
Jag har hört att om en häst har dubbla skimmelanlag så går det snabbare att bli vit än om anlaget är enkelt. Är detta sant och en absolut vetenskap så att man kan förutsätta att hon inte har dubbla uppsättningar då hon fortfarande är mer grå än vit vid 10 års ålder?

Är det något mer man kan utläsa av denna knapphändiga information och finns det någonstans man kan skicka prover för att ta reda på färggenuppsättningarna?

Jag vet att en bra häst inte har fel färg. Men... Jag gillar verkligen inte skimmelskäckar. DEt är ett tinkersto jag har och dom hingstar jag gillar är skäckar. Och med det lilla jag vet så har jag räknat ut att om hon har dubbla uppsättningar skimmelgener så borde det bli 100% sannolikhet till skimmelskäck tillsammans med hingst som är homozygot skäck (?)

Du kan inte veta huruvida hon har dubbla anlag eller inte om du inte vet vilken färg pappan har - att bara gå på hur snabbt hon mörknat skulle jag inte våga.

Födelsefärgen kan vara exakt vilken som

KL

Min lilla hingst är född brun och nu när jag ska skriva i reg.blanketten har hingstägaren fyllt i honom som brun, men jag misstänker att han kommer att bli skimmel. Hur gör man vid ID-kontroll osv, kan det ändras senare kostnadsfritt..?

Pappa är skimmel, mamma brun, dvs 50/50, eller hur?

Min connemara är skimmel född isabell, står som gulbrun i passet.
Det jag fått som svar är att vill jag ha det ändrat så får jag betala 400kr för det, det vara bara att skicka in bilder på henne nu och som föl, så skulle det fixas.

Någon gång ska vi väl komma iväg på någon utställning, får se till att ändra det till dess.:)

Roisin är liten
[/url

9år senare
[url=http://www.pixbox.se/pic32491296]

Kram, Maya

Att han är overo är jag 100 på, mamman ska bära silver säger dom men ska göra ett färgtest på honom när jag endå ska skicka in tagel från honom till LWO-testet :)

*Kl*
En färg fråga:
Kallar Connemara förbundet fortf Cremellos för Albino eller existerar det faktiskt albino hästar? (Vilket jag fått lära mig att det inte gör).
1. det finns inga albinohästar, där har du helt rätt

2. Färgen heter blåägd krämvit på svenska. Och detta oavsett om det är rött, brunt eller svart som grundfärg bakom de dubbla gula anlagen. Cremello/perlino/smokey cream är de utländska benämningarna på färgen, som inte heller bör användas här... :idea:

3. Vad connemaraförbundet kallar det för vet jag däremot inte...

Har fått fram min killes stamtavla nu. Men kan säga att jag blir väldigt fundersam över dessa färger. Av de jag hittade bild såg de inte ut att ha den färg dom är reggade som. Tex hans mormor är reggad som fux men hon är sen solklar silver brun :confused: En annan ska med vara fux men ser svart ut mm...

länk borttagen av moderator

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 450
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka