Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

skimmel eller icke skimmel?? Någon duktig som vågar "tyda " hennes färg?
Båda föräldrarna flugskimlar (morfar o farmor bruna).

tpre_88323_1309809285.jpg

tpre_76436_1309809250.jpg

Helt nyfödd på bilderna :p

Skimmel. Pga de svarta benen, en som ska fortsätta vara brun har lite beigeaktiga ben ovanpå det svarta

Ja. det trodde jag med. Men det som gör mig osäker är att hon är helt ljusbege på insidan av bakbenen ock i ljumsken. Samt att på bakbenen har hon bega hår över hela det svarta även om det svarta är dominerande. Hon skulle inte kunna bli VÄLDIGT mörkt brun????

Lånar knapp då jag är nyfiken.

Jag tror hon förblir brun men hon har fått vitare inslag runt mulen bla:
nessie.jpg

Pappa brun, mamma flugskimmel.

Jag tror med att din kommer att förbli brun:laugh: då är jag mer osäker på min :crazy:

Med de svarta benen så skulle jag vilja säga Skimmel.

mvh Eva

Vilka färger kan jag få på nästa års fölungar?

Sto nr.1 Silversvart(u.Fux med flax, e.Silversvart) betäckt med
röd bukskäckhingst(Splash)

Sto nr.2 Rödskäck betäckt med Gulbrun hingst

sto 1 silversvart, svart, fux, alla med bukskäckanlag, ev kan du få silverbrun och brun också.

sto 2 rödskäck, fux, isabellskäck, isabell, brunskäck, brun, gulbrunskäck, gulbrun, svartskäck, svart, gulsvartskäck, gulsvart

*KL*

Vad kan de bli av detta?
Mamma- gulbrun - Morfar svart
Pappa - Rödskäck - Farfar - Fux (med ljus man)

Skimmel. Pga de svarta benen, en som ska fortsätta vara brun har lite beigeaktiga ben ovanpå det svarta

men det litar inte jag på längre, så sa de ju flesta här om min också (utom Gylle), min hade ju dassig färg på benen som liten och nu börjar det se ut att hon blir skimmel..

men det litar inte jag på längre, så sa de ju flesta här om min också (utom Gylle), min hade ju dassig färg på benen som liten och nu börjar det se ut att hon blir skimmel..

Om du läser vad som skrivs så står det att en som föds med svarta ben blir skimmel, det står inte att en som föds med dassiga ben alltid blir färgad.
Det föds skimlar med dassiga ben också men det föds aldrig en färgad med svarta ben.
Så svarta ben = skimmel
Dassiga ben = färgad eller skimmel (verkar vara ovanligare med skimlar som föds med dassiga ben men en av mina gjorde det förrfjor också)

Det är lurigt med svart kontra skimmel tex friserföl föds svarta men förblir svarta, dock börjar jag mer och mer tro att homozygot svarta = svarta som fått svart från båda sina föräldrar är de som föds svarta trots att de skall förbli svarta som vuxna tex frieser är ju nästintill (om inte alla är det finns det egentligen någon annan färg bland frieser? ) alltid homozygot svart.

Jag har i alla fall aldrig sett någon som blivit brun som vuxen som fötts med svarta ben. Vet inte om homozygot för brun kan påverka det precis som det gör med de svarta

Om du läser vad som skrivs så står det att en som föds med svarta ben blir skimmel, det står inte att en som föds med dassiga ben alltid blir färgad.
Det föds skimlar med dassiga ben också men det föds aldrig en färgad med svarta ben.
Så svarta ben = skimmel
Dassiga ben = färgad eller skimmel (verkar vara ovanligare med skimlar som föds med dassiga ben men en av mina gjorde det förrfjor också)

Det är lurigt med svart kontra skimmel tex friserföl föds svarta men förblir svarta, dock börjar jag mer och mer tro att homozygot svarta = svarta som fått svart från båda sina föräldrar är de som föds svarta trots att de skall förbli svarta som vuxna tex frieser är ju nästintill (om inte alla är det finns det egentligen någon annan färg bland frieser? ) alltid homozygot svart.

Jag har i alla fall aldrig sett någon som blivit brun som vuxen som fötts med svarta ben. Vet inte om homozygot för brun kan påverka det precis som det gör med de svarta

jaha :angel: då har jag dragit egna slutsatser :D mest eftersom man skriver att svarta ben= skimmel så tänkte jag att dassiga ben = inte skimmel.

Idag tror jag inte frieser har annan färg än svart men på medeltiden fanns den i olika färger.

Jag tror att det finns en fuxfrieser någonstans. Har för mig att jag läste det i en tråd här på buke.

Ja, du om någon har ju erfarenheter av skimmelföl med de mest varierande födelsefärger !

jag har sett bild på en fux-frieser, otroligt vacker.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 450
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
829
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka