Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Gå in på google bilder och sök på red roan (den engleska beteckningen) så får du upp massor av bilder på röda konstantskimlar

Såg i dag en annons på en hemsida om ett fuxsto till salu med följande text

"har palominoföräldrar så hon har stor chans att avla palominoföl" :eek:

Vilket lurendrejeri ! Säljaren har dessutom ett så kallat Palomino-stuteri. :devil:

Haft en diskussion med denna uppfödare, hon är helt säker på att hon har rätt :p

Sv: Hingst på isabellsto? Färg

Det är bilden som luras, det är skuggor som får manen att se mörk ut, men ja, hon kan vara perlino, men jag gissar att hon isf har ett silveranlag, vilket hon kan ha via pappan, pga att man och svans är för ljusa för att vara perlino. Manen är kritvit, svansen lite kissgul och dammbrun ;)

Har också sett den, och säger inte emot dig.

När eller hur kan man se om en fux unge blir skimmel? Är nyfiken på om min kommer fortsätta vara fux eller om hon blir skimmel. Har lite svårt att vänta :angel:
32513436.jpg
[/url][/IMG]
32513435.jpg
[/url][/IMG]

Såg i dag en annons på en hemsida om ett fuxsto till salu med följande text

"har palominoföräldrar så hon har stor chans att avla palominoföl" :eek:

Vilket lurendrejeri ! Säljaren har dessutom ett så kallat Palomino-stuteri. :devil:

:angel: min syster har praktiserat där och jag har varit där en gång och diskuterat några saker med ägaren..behöver jag säga mer :D

Det är ju lite konstigt att någon som uppenbarligen är så fixerad vid "rätt" färg och som har ett stuteri för att få fram hästar med den färgen, inte kan den grundläggande genetiken bakom. Låter inte så himla lyckat i något avseende tycker jag.:crazy:

Särskilt inte när det är en så pass enkel genetik bakom just den färgen :p Undrar hur de hästarna är i övrigt, ingenting som jag skulle vilja ha i alla fall...

Hur fort skimlar hästar? Att det är olika förstår jag men om de börjar skimla tidigt, är det då säkert att hästen kommer bli vit tidigare eller kan det stanna upp så att säga?

Det är helt individuellt, vissa skimlar i rasande takt medans andra börjar skimla och sedan stannar av och det tar åratal innan de är vita.
Jag vet bla en som skimlade till grå ganska tidigt men sedan var grå ända upp till nästan 20 års ålder innan den blev helt vit. Medans andra blir vita på bara några år när de börjar skimla.

Hur gammal är ungen på översta bilden ?
Om den ser ut så och är helt nyfödd tror jag att den skimlar, men om den är ngn vecka så kan jag inte svara på frågan.
Den ser också väldigt röd ut i färgen även på benen, de som skall behålla fuxfärgen är i regel lite ljusare på benen.

KL*

Hur vet man vilken färg en skimmel föddes som?

Min är väldigt grå just nu.

Hennes mamma är skimmel, morfar skimmel, mormor fux
far mörkbrun, farfar mörkbrun, farmor mörkbrun

Jag har en liten cremello (welsh mountain) och hon har f.f.a väldigt lite (tunn) päls, vilket gör att hon känns len.

det vet man inte om det inte står i passet eller om man sett ungen som föl

Hm, okej. Jag kan inte hitta det någonstans i passet, sen är det på Lettiska också. Det står att hon är mörkskimmel, rakt översatt.

Hej,
Har ett varmblods sto på 6år som är skolad westernhäst. Rider och tävlar trail. Nu är jag väldigt sugen på att ta föl på henne (nästa sommar).

Har kollat runt lite på nätet på Quarters och Paint hingstar men är rena djungeln.
Hade varit kul att få ett skäck föl.
Någon som kan tipsa om Homozugota Paint hingstar med bra western-meriter?

Tack!:p

Chicos Shining Spark är den enda jag vet om som är homozygot, som är verksam.
Men det finns säkert fler :)

Bar B Sparky var verksam för ca 10 år sedan, han är oxå homozygot men vet ej om han verksam/i livet längre.

Den här tråden diskuterar färgnedärvning. Behöver du hingsttips kan du starta en egen tråd om det, denna tråd är fel ställe.

Görel - moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 450
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
829
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka