Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Att hon skulle få behålla sina blå ögon är väl lika med 0 typ. Såvida hon inte har splashgenen.

Sv: Hingst på isabellsto? Färg

Cremello är godkända. Har sjäv en sånt sto:

e-juni11.jpg

Embla Från Åsberg
2008 SE
E: Svadilfari från Knutshyttan
(U: Eydis från Lia Gård) UE: Samherji frá Saudárkróki

Den är inte Perlino då? Manen och svansen är ju mörkare än hästen...:confused:

Mina Cremellos har efter årstiden skiftande färg på kroppen men alltid vit man och svans.
vanilla2.JPG

Sv: Hingst på isabellsto? Färg

KL

Jag rider en cremello-färgad ponny nu (dock inte isis) och han är absolut inte len i pälsen, snarare strävare än många andra. Så jag tror tyvärr inte att din teori stämmer :)

Jag är böjd att hålla med Wingates. Jag har tre Cremellos och ännu har jag inte träffat en enda människa som inte förvånas över hur lena de är i pälsen. Det absolut lenaste föl jag någonsin klappat (eller fött upp med för den delen) har varit Cremello.

Ponnyer brukar iofs ha litet raggigare päls än hästar som står högre i blod. Det tillsammans med frekvensen av daglig rykt kan ju ha med saken att göra.

mvh Eva

Mitt föl föddes fux med blå ögon, hur snart ändrar dom sig om dom ska försvinna? Alltså när vet man om hon får behålla dom?
Om dom ändrar sig, vad beror det på att hon föddes med blå ögon?
Kan hon ha fått med silverfärgen dolt från pappans sida?

32479643.jpg

Ngn som vet om hon kan ha silver dolt?

Dock så vet jag inte om hingsten är fux eller svart i grundfärg så därför skrev jag så :d
Som jag förstod det, tack vare alla visa och hjälpsamma människor här, så är det 100% att fölet blir isabell om hingsten är fux i grund. Men är han svart i grund så är det 100% bork, om han betäcker mitt sto.

Antar att han är fux i grunden med tanke på att han är så ljus (någon här skrev att en gräddvit med svart grund blir lite mer "smutsig") men jag är långt ifrån expert så jag har ingen aning själv :angel:

*kl*

Hur ser jag skillnaden på ett isabellföl eller silvergulbrun? :p
Tänkte direkt att jag fått en isabellskäck när lillkillen föddes i fredags. Men han har kritvita ögonfransar och färgen på kroppen är mer åt ljust nogatbrun. Blå ögon..
Mamma är silversvartskäck och pappa isabellskimmel med brunt anlag.. :angel:

Har inga bra foton på killen detta är när han var "pin färsk" och inte riktigt torr.

253726_231041140256017_100000503992896_958194_3389681_n.jpg

Hej. Jag undrar om nån duktig kanske kan se om min lilla fölis kommer att bli skimmel eller ej. Hon är efter Odermus R. Mamman är med skimmel (flugskimmel) . Mamman är efter Frappan som är brun och Odermus mamma är ju med brun.
Så om jag fattat det rätt så är det 25% att min lilla får behålla sin bruna färg (??)

(hur får man in en bild??)

Det är inte särskilt knepigt att hålla isär de dubbelgula.

En Cremello har gräddiga täckhår och skyddshåren är alltid vita/gräddiga
3e2c4bec.jpg

En Perlino har gräddiga täckhår och skyddshåren är inte vita utan kolafärgade
elbarroco.jpg

Smokey Cream har kolafärgade täckhår och skyddshåren är färgade mera åt kola de med.
keyholesmall.jpg

Samtliga är blåögda. I Sverige har man valt att kalla alla de tre olika färgerna för Blåögd Gräddvit, detta trots att det eg är tre olika grundfärger.

mvh Eva

på mitt silvergulbruna föl syntes det ganska tydligt.
Hon var mörkare gul i färgen, hade gråaktig man och svans samt grå ögon. Hon hade vita ögonfransar oxå.

Jag tycker din ser ut att vara isabell men det är alltid svårt med fölen, speciellt när de är nya ;)

Ja, isabell var min spontana tanke när han var ny. Nu är jag inte lika säker. Det blir ju ännu svårare att se på honom som är skäck med ganska mycket vitt också. Jag har ju en silversvart skäck som är lite äldre och han är bara nyansen mörkare. Jaja, det syns väl bättre när fölpälsen släpper.. :D

Det finns en bild på det fölet jag fick, men jag får väl inte länka till min hemsida ?

sök på Sproti von Aubachtal så borde hemsidan komma upp :)

Bild finns under Sproti von Aubachtal - Sprotis avkommor, Mjölls föl 2008, första bilden och några till.
Finns oxå en bild under Bilder, sista sidan där....lite äldre och börjar synas tydligare med färgen.

Senast ändrad:

Jag hittar allt din hemsida.. ;)

Så svårt men tror min kille är lite ljusare. Det är nog så att framtiden får utvisa.
Han fick en syster i morse som är isabellskäck och på foto ser de väldigt lika ut.
Vikingur fick ett väldigt ljust föl förra året som vi var säkra på var isabell. Hon blev silvergulbrun när fölpälsen föll (Ett sto jag sålt så jag såg bara fölet på foto)
Det är bara att vänta och se. Inte för att det spelar någon större roll bara det blir rätt i passet. :)

Förlåt (känner mig något trög!) men "min" hingst borde väl vara cremello? Har han fux som grundfärg i såna fall? Så det blir isabellföl? :)

Mamma: brun Pappa: brunskimmel
Avkomma: Föddes fux, vita hår på rumpan. Nu 2 mån gammal: Halva öronen är vita, fölet ser ut att ha fläcktyfus vita hår kommer överallt. Nästan hela insidan bakben vita, svansen mest vit. Man och panlugg röda. Huvudet ser ut att bli brunskimmel?? Hur kommer denna unge att se ut ?? Ska försöka att ta bra bilder...

Om du med brunskimmel menar rätt en brun konstantskimmel och inte en avblekbarskimmel född brun. Så lär ju fölet om den föddes fux vara en röd konstantskimmel på din beskrivning. Är den född fux kan den ju aldrig bli brun.

Läste igen och du skriver svansen mest vit vilket inte konstantskimlar brukar ha är pappan alltså en avblekbar skimmel född brun isåfall lär fölet vara avblekbar skimmel född fux

Senast ändrad:

Pappan är Tap In. Googla gärna så ni får se hur han ser ut. Färgbeskrivning på STC är brunskimmel.

Tap In är konstantskimmel så då lär din vara en röd konstantskimmel iom att hon föddes fux, ovanlgit med vitt i svansen på konstantskimlar de brukar ha helt färgad man och svans. Dock finns det andra anlag som ger vit svans så antagligen bär hon väl på ett sådant också därav att det blev lite lurigt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 450
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka