Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hingst på isabellsto? Färg

Finns inget albino anlag hos hästar. En cremello (eller blå ögd creme) är bara en fux med dubbla blek anlag. De är väldigt ljusa i pälsen, nästan vita och har blå ögon. De cremellos jag har träffat har haft lenare päls med, men det vet jag inte om det har med färgen att göra?
Och bland islänningar tror jag inte det är en förbjuden färg. Brukar inte vara det bland de raser som har gulanlaget.

Så störst chans för en ny isabell är att betäcka med en annan isabell, annars med fux - då är det 50% chans för en isabell. Betäcker du med en brun kan du en gulbrun avkomma.
Oh jättetack!! Men om jag vill ha en silversvart då? Går det? eller hur kan det bli med en silversvart hingst?
Har hittat en underbar =)

Har inge koll på silveranlaget, har eg bara koll på gulanlaget eftersom jag är nära vän med en som föder upp Palominos.
Det finns en tråd som heter "vilken färg får avkomman" fråga där! :D

Har inge koll på silveranlaget, har eg bara koll på gulanlaget eftersom jag är nära vän med en som föder upp Palominos.
Det finns en tråd som heter "vilken färg får avkomman" fråga där! :D
Oh kalas! Ska kolla där! TACK

Om du hittat en hingst som passar till ditt sto så betäck och strunta i färgen !

Silveranlaget syns bara på svartbaserade färger, dvs svart och brunt. Det kan finnas på en fux/isabell men det syns inte.

Det är 50% att avkomman till ditt sto med en silversvart blir svartbaserad, sen är det 50% att den får silveranlaget (jag förutsätter att hingsten inte är homozygot) sen är det 50% att den också får gulanlag. Så få en silversvart är väl rätt liten chans på

Om du hittat en hingst som passar till ditt sto så betäck och strunta i färgen !

Silveranlaget syns bara på svartbaserade färger, dvs svart och brunt. Det kan finnas på en fux/isabell men det syns inte.

Det är 50% att avkomman till ditt sto med en silversvart blir svartbaserad, sen är det 50% att den får silveranlaget (jag förutsätter att hingsten inte är homozygot) sen är det 50% att den också får gulanlag. Så få en silversvart är väl rätt liten chans på

Nej såklart jag inte avlar på ren färg. Jag avlar på psyke i första hand. Steg i andra och färg i tredje. Men det är ändå intressant att veta vad som kan förväntas av vissa färger. Helst då jag som jag skrev hört att vissa färger inte är godkända för avel sen. Men det är tydligen inte rätt så det var ju skönt att höra. Men som sagt. Mest en undran.

Eftersom silveranlag inte syns på rödbaserade färger ( som isabell, vilket är en röd med gulanlag ) så ska du tänka efter mer än en gång innan du betäcker med en silversvart !!!

ta först reda på om ditt sto möjligen kan ha silver i stammen, det kan ligga långt bak och följa med många generationer utan att synas. Om du hittar silver är det absolut säkraste att DNA testa om hon har silver eller inte i sina anlag.

Har hon det SKA du inte betäcka med en silver - det kan i 25% av avkommorna ge en ögondefekt.

Eller så betäcker du helt enkelt inte med en silver om du hittar silver i stammen.....oavsett hur underbar den än är :)

( Detta säger jag som silverhingstägare, jag tar inte emot ston med silveranlag till min hingst och förespråkar att man inte betäcker silver med silver )

Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Det var inte så lätt att se, har inte så stor erfarenhet av blackföl :)

Ålen ser ju väldigt riktig ut så att säga....men ändå tycker jag färgen är lite blek på något sätt, kanske den borde vara lite jämnare grå liksom ?

Nej, jag vet inte....kan vara en bleksvart oxå...vad är det för ras ?

Någon annan som har en åsikt ?

Eftersom silveranlag inte syns på rödbaserade färger ( som isabell, vilket är en röd med gulanlag ) så ska du tänka efter mer än en gång innan du betäcker med en silversvart !!!

ta först reda på om ditt sto möjligen kan ha silver i stammen, det kan ligga långt bak och följa med många generationer utan att synas. Om du hittar silver är det absolut säkraste att DNA testa om hon har silver eller inte i sina anlag.

Har hon det SKA du inte betäcka med en silver - det kan i 25% av avkommorna ge en ögondefekt.

Eller så betäcker du helt enkelt inte med en silver om du hittar silver i stammen.....oavsett hur underbar den än är :)

( Detta säger jag som silverhingstägare, jag tar inte emot ston med silveranlag till min hingst och förespråkar att man inte betäcker silver med silver )
Tack! Det var lite det där jag undrade över. Vissa färger tycks inte riktigt gå så bra att ha ihop och det är det jag är rädd för. Det känns så ignorant av mig om jag skulle bara testa och så bli lillen sjuk. Och det har den inte förtjänat! Men min tjeja är direktimporterad så jag har inte superbra koll på stammen men ska se om jag kan gå bak i passet.
Ett DNA-test låter helt klart som den bästa lösningen för att undvika eventuella defekter.

Cremello är godkända. Har sjäv en sånt sto:

e-juni11.jpg

Embla Från Åsberg
2008 SE
E: Svadilfari från Knutshyttan
(U: Eydis från Lia Gård) UE: Samherji frá Saudárkróki

Cremello är godkända. Har sjäv en sånt sto:

e-juni11.jpg

Embla Från Åsberg
2008 SE
E: Svadilfari från Knutshyttan
(U: Eydis från Lia Gård) UE: Samherji frá Saudárkróki
Så vacker! =)
Tack alla ni. Jag uppskattar verkligen att ha nån att bolla med då jag är ensam isryttare i min krets här

KL

De cremellos jag har träffat har haft lenare päls med, men det vet jag inte om det har med färgen att göra?

Jag rider en cremello-färgad ponny nu (dock inte isis) och han är absolut inte len i pälsen, snarare strävare än många andra. Så jag tror tyvärr inte att din teori stämmer :)

Så vacker! =)
Tack alla ni. Jag uppskattar verkligen att ha nån att bolla med då jag är ensam isryttare i min krets här

Tack! Jag tror hon kommer bli skitsnygg som vuxen :) Och färgen är lite rolig, sen finns det ju de som är skeptiska till den så ska du sälja fölungen kan det vara ngt att fundera över. Andra gillar den och de som vill avla på gult kan ju såklart vara intresserade då dubbelgula (dubbelgula är alltså: cremello dvs. rött+ två gula, perlino dvs brunt +två gula, sotvit dvs svart och två gula) alltid ger ett gult anlag.

ForeverYoung:
Min hade i vintras lite ulligare päls än många andra hästar +att hennes sommarpäls nu är helt magiskt len och tunn. Sen vet jag inte om det hänger ihop med färgen, men jag har nog tänkt att det är så.

Fick för sisådär 100 år sedan lära mig att om ålen fortsätter ut i svansen är det en äkta ål för det gör inte fuskål. På denna syns det ju tydligt att den fortsätter ut i svansen. Dock vet jag inte hur mkt sanning det ligger i det påståendet då jag inte alls har någon erfarenhet av black därav aldrig behövt använda "kunskapen".

Hejsan!
Jag ska betäcka mitt shettissto med en hingst och undrar vad fölet kan få för färg.

Mitt sto är fux, e: svart och u: fux. Hon är ee: Rödskäck stickelhårig och eu: Musblackskäck och på sin mors sida är det bara fuxar.

Hingsten är gräddvit (eller cremello) och blåögd. E: gräddvit med svarta ögon och U vet jag tyvärr inte (hon heter Merriville Queen of Hearts.)

Hittade en text om olika färger, där hittade jag: "Isabellfärgen uppstår när gulanlaget verkar på fux som grundfärg."
Betyder det att fölet kan bli isabellfärgat? :)

Kan ladda upp bilder på mitt sto och hingsten, om det kan vara till hjälp!

Senast ändrad av en moderator:

Är hingsten cremello (dvs med fux som grundfärg) kan det bara bli isabell, ja :) Däremot kan inte farfars färg stämma, en gräddvit är alltid blåögd.

Hur vet man vilken grundfärg han har? :confused:
Vad finns det annars för möjligheter på färg? :laugh:

Hmm, konstigt, det stod att EE var just gräddvit men med bruna ögon. Hittade bilden så ska prova att posta den :P

dsc06217.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Är hingsten som står som gräddvit med mörka ögon i själva verket ljus isabell? I så fall är det 50% chans för isabell och 50% för vanlig fux, fannytomen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 450
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden