Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

En lite svår fråga!
Mitt sto är brun med typ runda fläckar åt svarta hållet och jag betäcker med en skäckhingst, Vad kan det bli för färg då? Vet inte vad stoets föräldrar har för färg *tyvärr*
Någon som har någon gissning? Eller skall jag byta hingst så den får lite roliga färger?

Senast ändrad:

Stoet är väl gissningsvis brun med apelkastning, eller s.k trivselfläckar. Det är ingen färg i sig. Vad det kan bli för färg beror helt på vad hingsten har för färg. Skäck säger bara att den har vita fläckar, inte vilken färg de färgade fläckarna har. Sen är det 50% eller 100% chans för skäck beroende på om hingsten är heterozygot eller homozygot.

Tack för svaret! Apelkastning heter dej ja *ler*
Skäcken har mycket svart och är snyggt tecknad. Vad dom sista orden betyder vet jag tyvärr inte.
Men jag hoppas att det blir ett fint föl om vi tar den hingsten (Geromino)

Han är inte homozygot för skäckanlaget eftersom han har lämnat avkommor som inte är skäckade. Så då är det 50% chans att avkomman blir skäck. Ser inga fuxfärgade avkommor på hans hemsida i alla fall, så jag antar (ej säker dock) att han inte kan lämna fux heller.

Tusen tack för all info.
Men visst är han fin *ler* Nu väntar jag bara på att hon skall brunsta så jag åka med henne. Detta skall bli mitt första avelsföl så man är välldigt förväntansfull.

Jag är ju mer för avel på godkända hingstar. Men visst är han fin att titta på.

Jag hade gärna tagit en godkänd, men första fölet tar vi en billigare hingst. En godkänd hingst kostar minst 20000kr juhu *ler* Ingen billig hobby tyvärr, så vi får börja spara till en godkänd hingst.

Det finns massor av godkända hingstar som inte ens kostar 10.000.
Men det har inget med denna tråd att göra. Leta ordentligt efter en godkänd är mitt råd. Lycka till!!

Det finns flera godkända och A-premierade hingstar som kostar under 5000:- så det är ingen ursäkt för att använda en icke godkänd hingst. Hoppas att du tycker att hingsten har andra kvaliteter än färgen och att du noga tänkt hur han ska komplettera och förstärka ditt stos starka och svaga sidor.

Är färgen så viktig för dig att du hellre väljer en annan "som kan ge lite roliga färger" ??

Jag tyckte inte ens han var fin.....men det var ju lite halvkassa bilder oxå så svårt att se.

Är det ett renrasigt halvblodssto du har så hade jag nog hellre satsat på en visad halvblodshingst med ev tävlingsmeriter alternativt som gett goda avkommor.
Jag kan inget om halvblodshingstarna idag och sysslade själv med skäckavel en gång i tiden.
men det finns ju bättre skäckhingstar och sämre skäckhingstar förstås.....idag finns väl betydligt bättre än på den tiden jag höll på, då hade jag valt en sådan istället.

Nåja, det är ditt val men tänk efter före, ta inte en hingst bara för färgen eller för att den är billig....

Han har jättebra psyke och så är han helcool och lugn, det tycker jag är viktigt. Mamman är oxå välldigt lugn och snäll.
Tyvärr så kan jag inte mycket om halvblodshingstar.... Detta kommer att bli första avlet för mig.

Om det är första fölungen så kanske du skall passa på att lära dig - det gör du säkert redan.

Godkända hingstar är provade både veterinärt och exteriört. Även psyket är med i godkännandet.
Jag råder dig precis som de flesta andra att tänka om och använda en godkänd hingst.

Han har jättebra psyke och så är han helcool och lugn, det tycker jag är viktigt. Mamman är oxå välldigt lugn och snäll.
Tyvärr så kan jag inte mycket om halvblodshingstar.... Detta kommer att bli första avlet för mig.

Visst är det viktigt att de har bra psyke och är lugna, hanterbara.
Men det är rätt viktigt om de passar ihop oxå, kompletterar varandra.
Om hingsten har något som kan förstärka stoets bra sidor och förhoppningsvis inte de dåliga sidorna....

Det är ju mycket att tänka på :)

KL

Nån som är bra på att tolka fölfärger? Svarta hästars fölfärg, vad skiljer sig mot en mörk musblack eller mörk brunblack fölfärg?

Mitt föl är älggrå vilket ju är klassiskt för svarta hästar har jag förstått. Men den har också en knivskarp ål över ryggen som går genom svansen. Manen är just nu bara lite krull så där är det svårt att se nåt vettigt...

KL

Nån som är bra på att tolka fölfärger? Svarta hästars fölfärg, vad skiljer sig mot en mörk musblack eller mörk brunblack fölfärg?

Mitt föl är älggrå vilket ju är klassiskt för svarta hästar har jag förstått. Men den har också en knivskarp ål över ryggen som går genom svansen. Manen är just nu bara lite krull så där är det svårt att se nåt vettigt...

Det kan ju vara svårt att se skillnad på en svart och en mörk musblack.
Ofta har de svarta jämn färg över hela kroppen, undantaget benen.
en musblack KAN vara mörkare i ansiktet tex, vara ljusa i öronen.

Om ålen är riktig så brukar den synas väldigt väl, som du säger kvinskarpt. Det jag har sett på många blackföl är att den ofta är zigzag formad längst bak de första dagarna/veckorna.

Är det genetiskt möjligt att den kan vara black av någon variant, dvs är någon av föräldrarna blackfärgad ?
Om inte så är den inte black, då är ålen falsk.

Mamman är musblack, men väldigt ljus. Pappa är brun. Klurar på zebraränder, mamman har gott om dom, hade sen hon föddes. Det verkar ju inte denna ha, men de kanske inte "måste" ha det heller? Ljusare i öronen är hon iaf.

Bilder på ålen, om än lite suddig bild kanske:
DSC_0471.jpg

Ansikte:
DSC_0467.jpg

Jag som ville ha lite färgvariation, en svart och en musblack har jag ju redan!:D

Hingst på isabellsto? Färg

Hej!
Jag har ett superfint isabellsto (island) som jag vill ha ett föl efter.
Men hur är det med färgen? Vad kan jag få för färger och hur?
Homozygot skäck tror jag att jag har koll på. Men om jag vill ha isabell utan att betäcka med isabell (hört om risken) och silversvart.
Nån som kan hjälpa?
Mvh Angelica

Sv: Hingst på isabellsto? Färg

Det finns inga risker med att betäcka isabell med isabell - mer än att du kan få en cremello, men det låter som du hört om någon defekt?

Ja men precis, jag har hört om albinoanlag som sen i sin tur inte godkänns i aveln? Men jag har själv ingen koll.

Finns inget albino anlag hos hästar. En cremello (eller blå ögd creme) är bara en fux med dubbla blek anlag. De är väldigt ljusa i pälsen, nästan vita och har blå ögon. De cremellos jag har träffat har haft lenare päls med, men det vet jag inte om det har med färgen att göra?
Och bland islänningar tror jag inte det är en förbjuden färg. Brukar inte vara det bland de raser som har gulanlaget.

Så störst chans för en ny isabell är att betäcka med en annan isabell, annars med fux - då är det 50% chans för en isabell. Betäcker du med en brun kan du en gulbrun avkomma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 450
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka