Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Tack :)
Dock undrar jag fortfarande vad fölet kan tänkas bli för färg?
Hingsten på bilden är alltså EE och E är blåögd gräddvit. U: fux, UE: Svart och UU: fux. :laugh:

Nej, E är gräddvit!

Ska se om jag kan posta en bild på honom :D

Hingsten på bilden är ljus isabell. Hade han varit gräddvit hade ögonen varit blå.

Gräddvit:
L11.jpg

Hingsten på bilden är farfar till blivande föl ;)

Hingsten som ska betäcka mitt sto ÄR gräddvit och blåögd. Bilder på hingsten:

amadeus2011.jpg

amadeus2011b.jpg

amadeus1.jpg

Ja, den ser ju gräddvit ut. Söööt :love:
Den ser cremello ut (dvs med fux som grundfärg) och då blir fölet isabell. Bara. Ingen annan möjlighet :)

Fölet kan få färgerna isabell eller gulbrun beroende på hingstens grundfärg

Ja, visst är han söt! :love:
Förlåt att jag ställde till det, haha, inte lätt när det är flera olika som diskuterar om olika saker i samma tråd ;)

Men tack för hjälpen! Så kul med ett isabellföl :D

Okej :laugh: Hur vet jag vilken grundfärg hingsten har? Beror det på föräldrarnas färg?

Ja, det beror lite på det också. Men jag tycker oftast man ser om det är brun eller svart grundfärg. Manen brukar bli lite mer åt det "smutsiga" hållet då gulgenen inte lyckas lika bra på svart som på rött. Så jag tror på fux som grundfärg.

Det var inte så lätt att se, har inte så stor erfarenhet av blackföl :)

Ålen ser ju väldigt riktig ut så att säga....men ändå tycker jag färgen är lite blek på något sätt, kanske den borde vara lite jämnare grå liksom ?

Nej, jag vet inte....kan vara en bleksvart oxå...vad är det för ras ?

Någon annan som har en åsikt ?

Inte jag heller! :D Det är en islandshäst. Var helt hundra på att hon var svart innan hon hade torkat ordentligt. Eländiga fölpäls! Lutar mer och mer åt att hon kanske ändå är svart. Bleksvart skulle det ju absolut kunna vara.

Tusen tack! :D Då kan jag nästan räkna med ett litet isabellföl, så kul :bump:

Nu har jag inte läst hela tråden och vet inte om någon redan länkat till denna sida eller liknande, men denna sida brukar jag leka med :) Den räknar ut hur många procents chans man har att få olika färger på sin avkomma uträknat på föräldrarnas färger (säger sig själv kanske). Skönt att slippa sitta med penna och papper och klura ;) http://www.horsetesting.com/CCalculator1.asp

Islandshästarna har en tendens att luras för ögat.....:D

Vänta lite och se åt vilket håll det drar sig, mot lite gråare med ålen kvar eller lite mörkare där ålen försvinner så att säga....

Fick för sisådär 100 år sedan lära mig att om ålen fortsätter ut i svansen är det en äkta ål för det gör inte fuskål. På denna syns det ju tydligt att den fortsätter ut i svansen. Dock vet jag inte hur mkt sanning det ligger i det påståendet då jag inte alls har någon erfarenhet av black därav aldrig behövt använda "kunskapen".

Det är sant att en riktig ål går ut i både man och svans men ibland är det svårt att se vilket det verkligen är, speciellt på föl tycker jag.

En fölsvans kan ju se mysko ut, ofta väldigt ljus på sidorna....jag har hört om folk som menar deras svarta föl har grå svans minsann.....:angel:

Sv: Hingst på isabellsto? Färg

Tack! Det var lite det där jag undrade över. Vissa färger tycks inte riktigt gå så bra att ha ihop och det är det jag är rädd för. Det känns så ignorant av mig om jag skulle bara testa och så bli lillen sjuk. Och det har den inte förtjänat! Men min tjeja är direktimporterad så jag har inte superbra koll på stammen men ska se om jag kan gå bak i passet.
Ett DNA-test låter helt klart som den bästa lösningen för att undvika eventuella defekter.

Än så länge är det endast forskat på just silverfärgen för att det framkom via en annan ras.
Andra färger har jag inte hört att de ger några defekter men visst, det finns säkert de som har den åsikten oxå.

Om du ger mig hennes regnr kan jag kolla på WF, såvida du inte har tillgång till det själv
Är du medlem i SIF har du tillgång utan extra kostnad :)

Mitt ljusbruna sto (e:svartbrun u:ljusbrun) är betäckt med grå/gulbrun hingst (e:stickelh svart u:bork), vad skulle detta kunna resultera i för färg på fölet?

/MoE

För det första måste du ta reda på vilken färg hingsten faktiskt har. Är han gulbrun eller inte?

Lånar knapp och frågar vad som kan poppa ut hos oss i dagarna för är vadslagning hemma ;)

Stoet är flugskimmel efter en fux undan en skimmel
Hingsten är brun efter en brun undan en svartbrun

Sett tre avkommor på hingsten, alla bruna med lite vitt så gissar lite på brunt här med.

Mitt föl föddes fux med blå ögon, hur snart ändrar dom sig om dom ska försvinna? Alltså när vet man om hon får behålla dom?
Om dom ändrar sig, vad beror det på att hon föddes med blå ögon?
Kan hon ha fått med silverfärgen dolt från pappans sida?

32479643.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 450
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka