Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Tack för en bra förklaring!

Egentligen inte, fuxar kan bära bruna anlag dolt i hur många generationer som helst, på samma sätt som svarta och bruna kan bära fuxanlag dolt. Dock krävs det ju att man betäcker med en häst med svart grundfärg för att det bruna ska komma att synas.

Din fux-tjej har genuppsättningen ee a-. ee är för fux, a är för det icke-bruna anlaget som kommer från pappan (som uppenbarligen inte har något brunt anlag eftersom han är svart) och - är för att vi inte kan veta om hon fått något brunt anlag från mamman eller ej.

Aha har inte satt mig in så hårt i hur de kan bära på brunt anlag har mest snurrat omkring och förkovrat mig om skimmelanlagen, men är det alltså så att en svart aldrig kan bära på något brunt anlag ? Men om jag fattat det rätt kan en svart ha ett svart och ett fuxanlag och då blir den svart ?

Har en avkomma född becksvart (riktigt blåsvart som blöt så ingen tvekan som nyfödd att hon var riktigt svart) pappa skimmel född svartbrun och mamma mörkbrun (har inte hittat något svart i hennes stamtavla däremot har hennes far gett många fuxar så mkt troligt att hon kan ha fuxanlag).
En sak som jag har funderat på om det möjligen avslöjar att hon är en svart från ett svart och ett rött anlag är att när hon blir solblekt i man och svans så blir det riktigt rött och inte som beigebrunt som när de bruna blir solblekta i sin svarta svans/man. Eller är det kanske bara en slump att hon blir rödare ?

Aha har inte satt mig in så hårt i hur de kan bära på brunt anlag har mest snurrat omkring och förkovrat mig om skimmelanlagen, men är det alltså så att en svart aldrig kan bära på något brunt anlag ? Men om jag fattat det rätt kan en svart ha ett svart och ett fuxanlag och då blir den svart ?

Det är korrekt uppfattat. En svart kan aldrig bära på ett brunt anlag, eftersom brunt är dominant över icke-brunt och därmed skulle synas mot en svart grundfärg i sådana fall. Och en svart kan mycket riktigt bära på ett dolt fuxanlag, eftersom svart färg är dominant över icke-svart (fux) och därmed blir det som syns om hästen har ett anlag av varje.

Har en avkomma född becksvart (riktigt blåsvart som blöt så ingen tvekan som nyfödd att hon var riktigt svart) pappa skimmel född svartbrun och mamma mörkbrun (har inte hittat något svart i hennes stamtavla däremot har hennes far gett många fuxar så mkt troligt att hon kan ha fuxanlag).
En sak som jag har funderat på om det möjligen avslöjar att hon är en svart från ett svart och ett rött anlag är att när hon blir solblekt i man och svans så blir det riktigt rött och inte som beigebrunt som när de bruna blir solblekta i sin svarta svans/man. Eller är det kanske bara en slump att hon blir rödare ?

Det är bara en slump, svarta hästar kan ha ganska skilda nyanser i sin svarta färg utan att det går att utläsa något särskilt ur det. Dolda fuxanlag går (mig veterligen) inte att se på utseendet hos hästen, utan måste gentestas. Eller avvakta tills hon lämnar en fuxavkomma. ;)

EN brun häst är egentligen en svart häst med tilläggsanlaget aguti - som gör att det svarta koncentreras till tagel, ben och öronspetsar.
Även fuxar kan ha agutianlaget, i både enkel och dubbel uppsättning. Skillnaden är att det inte syns på en fux, eftersom anlaget bara påverkar svart färg.

Om en brun häst har agutianlaget i enkel uppsättning så lämnar den i hälften av äggen/spermierna vidare "icke-aguti", vilket gör att avkomman kan bli svart.

Min svarta "guldklimpen" har mörkbrun mamma och fuxpappa. Det är inte ett dugg konstigt.
Såvitt jag vet går det inte att se utifrån om det finns fuxanlag bakom eller inte, jag tror att solblekningen styrs av annat.

Så om jag har förstått detta rätt så det jag lärt mig om att svart och fux bara kan ge svart eller fux är alltså fel? men svart+ svart kan bara bli svart eller fux efterssom de saknar brunt A och fux+ fux kan bara bli fux efterssom de saknar svart E ? en hel jungel det här även om man bara har grundfäreger. Jag trodde att en häst som var homozygot bara nedärvde den färgen alltså en häst som är homozygot för brun kan bara ge bruna avkommor oberoende av vad motparten har för färg men i de fall det måste komma från två håll tex fux så kan det inte vara homozygot...

Enligt boken Hästens färger så kan två bruna hästar ge 16 olika geotyper varav 4 blir fux och 3 svarta förutsatt att föräldrarna är heterozygota men det är inte riktigt så enkelt har jag förstått. annars är det ju rätt enkelt att göra upp ett liknande diagram oavsett vilken färg man har på sin häst för att se vilka olika allternativ det finns till avkomman :)?

Så om jag har förstått detta rätt så det jag lärt mig om att svart och fux bara kan ge svart eller fux är alltså fel?

Ja, det är fel eftersom fuxen kan bära på bruna anlag. Det kan till och med vara så att kombinationen endast ger bruna avkommor om fuxen har dubbla bruna anlag (ee AA) och den svarta har dubbla svarta anlag (EE aa). Samtliga avkommor har då genuppsättningen (Ee Aa) och är därmed bruna, men med fuxanlag och icke-brunanlag som inte syns.

men svart+ svart kan bara bli svart eller fux efterssom de saknar brunt A och fux+ fux kan bara bli fux efterssom de saknar svart E ? en hel jungel det här även om man bara har grundfäreger.

Det stämmer fint det.

Jag trodde att en häst som var homozygot bara nedärvde den färgen alltså en häst som är homozygot för brun kan bara ge bruna avkommor oberoende av vad motparten har för färg men i de fall det måste komma från två håll tex fux så kan det inte vara homozygot...

Nej, man måste skilja på anlagen och på färgen. En häst som är homozygot för svart färg har EE i genuppsättning. Att vara homozygot innebär alltså att den endast kan lämna vidare E till en avkomma, det finns inga andra alternativ. Men sen kan till exempel brunanlag komma och göra avkomman brun istället, men föräldern är fortfarande homozygot för svart färg.

Enligt boken Hästens färger så kan två bruna hästar ge 16 olika geotyper varav 4 blir fux och 3 svarta förutsatt att föräldrarna är heterozygota men det är inte riktigt så enkelt har jag förstått. annars är det ju rätt enkelt att göra upp ett liknande diagram oavsett vilken färg man har på sin häst för att se vilka olika allternativ det finns till avkomman :)?

Jo, det är precis så enkelt om man känner till vad föräldradjuren har för genuppsättning, i exemplet du ger (Ee Aa). I annat fall blir det antaganden att "om det finns ett fuxanlag hos stoet så blir det si, annars blir det så" osv osv. Det går att räkna ut procentsatser då också, men det säger inte så mycket eftersom vissa fall som vi teoretiskt räknat ut kanske är omöjliga i praktiken.

Men en häst då som har AAEE i genuppsättning ger bara bruna avkommor efterssom det alltid följer med ett A och ett E sen kan avkomman få gener som ligger uppepå grundfärgen men de påverkar ju inte brunt mer än att det bleker, skimlar osv

Så intressant men också lite förvirrande för en som inte kan!
Har lite frågor och hoppas ngn kan svara.

Vårt sto Gabrielle är fux och har med en svart hingst, Dalwhinnie, fått ett brunt föl. Då har alltså vårt fuxsto agutianlag?

Vi har ett svart sto här hemma, kan man utgå ifrån att hon är utan fuxanlag eller hur långt kan det ligga och smyga?
Hennes far och farfar är svarta och hennes mor och mormor är svarta samt mormorsmor och mormorsfar är bruna. Morfar är brun med bruna föräldrar.

Har en ren färgfråga också om kommande föl.
Stoet är isabell hennes far är isabell och mor är svettfux. Hingsten är brun konstantskimmel, hans far är brun och mor är också brun konstantskimmel.

Kan man på ngt sätt se vad fölet kan tänkas få för färg? Eller vilken färg den inte kan få bortsett ifrån avblekbar skimmel, tigrerad och skäck samt black färg?:D

Rent generellt men är det alltid 50% chans att en brun lämnar svart avkomma? Kanske står tidigare i tråden men jag orkar inte läsa hela då det är ganska många sidor.:angel:
Ber om ursäkt för vad som kanske är korkade frågor!:o

Så intressant men också lite förvirrande för en som inte kan!
Har lite frågor och hoppas ngn kan svara.

Vårt sto Gabrielle är fux och har med en svart hingst, Dalwhinnie, fått ett brunt föl. Då har alltså vårt fuxsto agutianlag?
Ja.
Vi har ett svart sto här hemma, kan man utgå ifrån att hon är utan fuxanlag eller hur långt kan det ligga och smyga?
Hennes far och farfar är svarta och hennes mor och mormor är svarta samt mormorsmor och mormorsfar är bruna. Morfar är brun med bruna föräldrar.
Det kan ligga långt bak, så det går inte att säga. Jämför frieser eller travare, där ser man inbland fuxar efter många generationer av ickefuxar.
Har en ren färgfråga också om kommande föl.
Stoet är isabell hennes far är isabell och mor är svettfux. Hingsten är brun konstantskimmel, hans far är brun och mor är också brun konstantskimmel.

Kan man på ngt sätt se vad fölet kan tänkas få för färg? Eller vilken färg den inte kan få bortsett ifrån avblekbar skimmel, tigrerad och skäck samt black färg?:D
50% vardera på gul- och skimmelanlaget. Fölet kommer att få ett fuxanlag, men kan åtminstone bli fux eller brun, eventuellt svart men det kan vi inte veta av denna information.
Rent generellt men är det alltid 50% chans att en brun lämnar svart avkomma? Kanske står tidigare i tråden men jag orkar inte läsa hela då det är ganska många sidor.:angel:
Ber om ursäkt för vad som kanske är korkade frågor!:o
Nej, en brun häst kan vara homozygot för agouti och aldrig ge svart avkomma.

Kan Fenestras avkomma bli både konstantskimmel och isabell eller gulbrun samtidigt? Konstantskimmelisabell så att säga? Stämmer att de bägge anlagen fungerar helt oberoende av varandra?

Jag har själv nämligen ett konstantskimmelsto och det är ju intressant att veta hur konstantskimmelanlaget fungerar :)

Vad behöver ni veta för att kunna se om isabell+konstanskimmel kan ge svart?

Kan mitt bruna sto som har svart pappa och fuxmamma vara homozygot brun? Men det behövs kanske ett agutianlag från pappa och ett från mamma?

det man behöver veta är ifall agutianlaget finns i enkel eller dubbel uppsättning hos pappan och om mamman har något, ett eller två agutianlag. Om någon av dem har aguti i dubbel uppsättning så kan avkomman inte bli svart.
Det har inget som helst med det gula eller skimmelanlaget att göra, utan sitter redan i grundfärgen.
Se gult och skimmel som "täcken" eller mönster, som du lägger uppepå grundfärgen.

Nej, det bruna stoet kan inte vara homozygot brun, eftersom hennes pappa är svart och därmed inte kunnat lämna något agutianlag till G.

det man behöver veta är ifall agutianlaget finns i enkel eller dubbel uppsättning hos pappan och om mamman har något, ett eller två agutianlag. Om någon av dem har aguti i dubbel uppsättning så kan avkomman inte bli svart.
Det har inget som helst med det gula eller skimmelanlaget att göra, utan sitter redan i grundfärgen.
Se gult och skimmel som "täcken" eller mönster, som du lägger uppepå grundfärgen.
.
Hmm och det kan man inte ta reda på utan att testa dem? Auguti kan också ligga dolt hur länge som helst?

*kl*
Hej på er!
Nu ska jag kasta in en fråga om skimlar och appaloosor! Letar efter hingst till mitt arabsto som är flugskimmel, hennes föräldrar var båda två skimlar kan jag påpeka. Pratade just med en uppfödare vars app hingst till 95% lämnar "färgad" avkomma på enfärgat sto, men hon var osäker på hur det blir med en skimmel. Någon som vet?

Skimmelanlaget spelar inte in det minsta på nedärvningen av appaloosa-komplexet. Det är två helt olika saker. Oavsett om fölet kommer få "färg" eller inte så kommer du alltid ha minst 50% chans att fölet kommer skimmla ut. Är stoet sedan homozygot skimmel då båda föräldrarna är skimmlar och kan ha nedärvt skimmelanlaget båda två så kommer fölet till 100% att bli skimmel.
Man kan inte med all säkerhet veta om stoet är homo- eller hetrozygot utan att testa henne, men är hon en väldigt kraftig flugskimmel med mycket prickar och mycket pigment kvar är hon med större chans hetrozygot. Helt utskimmlade och med eller mindre kritvita skimmlar är procentuellt sett oftare homozygoter. Men som sagt, är stoet lite mellanting är det möjligt att veta vad hon är utan att testa henne.

Tack för bra svar! Hon är ganska prickig, fler prickar varje år faktiskt :)
Då tar vi en chansning, man kan ju alltid regga den som enfärgad appis ändå. Jag vill bara ha en bra häst :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 450
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka